صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
کد خبر: 8561
گزارشگر: 213
۱۰۳۸
۰
۰
۲
واریز کمک معیشتی با حذف ارز ترجیحی

جزییات «افزایش یارانه ها» با اصلاحیه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

جزییات «افزایش یارانه ها» با اصلاحیه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی
براساس اصلاحیه امروز مجلس، دلار ۴۲۰۰ تومانی مشروط حذف شد و دولت باید به ازای آن به خانواده ها یارانه بیشتری بدهد؛ این در حالی است که پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هشدار داده بودند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ باعث افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد.

به گزارش آسیانیوز، علی‌رغم اخبار روز گذشته مبنی بر ادامه تخصیص ارز ترجیحی در سال آینده، امروز نمایندگان مجلس با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را تصویب کردند.

---------

بیشتر بخوانید

بدترین وضعیت ارزی در ایران
-------------------------------------------------------- 
در واقع نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز(یکشنبه) مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۱ در بخش هزینه‌ای، یک بخش را اصلاح کردند.

براساس اصلاحیه امروز مجلس، دلار ۴۲۰۰ تومانی مشروط حذف شد. در واقع دولت اجازه دارد این ارز را حذف کند. اما باید ما به ازای آن را به صورت بن خرید کالا الکترونیکی به خانوارها بدهد.

طبق این اصلاحیه دولت اجاره دارد تا از طریق تأمین منابع مابه التفاوت دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد.

چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طرق جایگزین مطمئن انجام دهد. به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

-------------

بیشتر بخوانید

یارانه‌ نقدی به هر نفر افزایش یافت
---------------------------------------
جایگزین دلار ۴۲۰۰ تومانی چیست؟
مجلس روز گذشته مصوب کرد که ۹ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی اختصاص یابد. این ۹ میلیارد دلار با نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی در بازار، معادل ۲۳۴ هزار میلیارد تومان است.

در واقع اگر دولت تصمیم به حذف بگیرد باید ۲۳۴ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت کند. قرار است این یارانه جدید در قالب کارت اعتباری خرید کالاهای اساسی در اختیار خانوارها قرار بگیرد.

براساس دیگر مصوبات مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سه ماه از ابتدای سال ۱۴۰۱ موظف می‌شود طبق دهک بندی‌ها، یارانه پردرآمد‌ها را حذف کند.

این سه دهک حدود ۱۸ میلیون نفر است که احتمالا از تابستان سال ۱۴۰۱ یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت نمی‌کنند. در واقع قرار است فقط به ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند یارانه نقدی پرداخت شود./تجارت نیوز

این در حالی است که به گزارش آسیانیوز نرخ ارز که طبق تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قبل تک نرخی (4200تومان) اعلام شد وضعیت اقتصادی کشور را در بدترین بحران ارزی درطی چهار دهه گذشته قرار داد و نرخ ارز در بازار آزاد فراتر از مرز 30 هزار تومان رفت که یک جهش قیمتی نرخ برابری ریال با دلار را پدید آورد.


این تغییر ناگهانی نرخ ارز که اقتصاد کشور را در حالت بحرانی قرارداد، از نتیجه تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دوازدهم بود که نرخ برابری دلار و ریال را که درماه های آخر تصدی دولت دهم تا مرز 3900 تومان افزایش یافته بود، به نرخ 4200 تومانی به عنوان ارز تک نرخی که هیچ نرخی غیر از آن وجود خارجی ندارد
، اعلام شد و نیز تأکید شد خرید و فروش ارز غیر از این نرخ، غیر قانونی است.

همچنین اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی در سال ۱۳۹۷ و در حدود همین مقدار در سال ۱۳۹۸، منابع بسیاری را هدر داده و این در حالی است که درآمدهای ارزی دولت در ۶ماه ابتدایی سال ۹۹ کمتر از ارز ترجیحی اختصاص‌یافته برای واردات کالاهای اساسی بوده است.

از سوی دیگر الیاس نادران، نماینده پیشنهاد دهنده این بند نیز گفت: «دولت بر اساس این پیشنهاد می‌تواند هر کالایی را که شرایط آن فراهم شد، از سبد ارز ترجیحی خارج کند؛ به شرط اینکه قبلا تمهیدات لازم را برای جبران زیان رفاه مصرف‌کننده انجام داده باشد و مصرف‌کننده قیمت کالا را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ دریافت کند و مردم آسیب نبینند.»

شمس‌الدین حسینی، دیگر نماینده موافق، نیز گفت که این پیشنهاد از «فساد ارزی» جلوگیری می‌کند. با این حال موسی غضنفرآبادی، نماینده مخالف این پیشنهاد، خواستار آن شد که پیشنهاد کمیسیون تلفیق تصویب شود.

بر اساس مصوبه دیگر مجلس، عوارض کالاهای اساسی و دارو نیز با ارز دولتی محاسبه نمی شود و با نرخ بازار که در حال حاضر حدود ۲۵ هزار تومان است محاسبه خواهد شد. خبرگزاری ایسنا نوشت این مصوبه درآمد دولت را افزایش می‌دهد و بر روی قیمت کالاها نیز تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسات مختلف هشدار داده بودند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱ باعث افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد.

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در نامه‌ای به روسای سه قوه هشدار داده بود که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بحرا‌ن‌زا خواهد بود.

پیش از این هشدارها نیز برخی از مقام‌های دولت حسن روحانی و نمایندگان مجلس درباره امکان تکرار اعتراضاتی شبیه اعتراض آبان ۹۸ در صورت ادامه وضعیت اقتصادی فعلی در ایران هشدار داده‌ بودند.

اول اسفند نیز مجلس شورای اسلامی با حضور رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، رییس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از دیگر مقام‌های دولت درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل جلسه داد.

برخی تحلیل‌گران کاهش درآمدهای ارزی ایران به دلیل تحریم یکی از دلایل تصمیم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ذکر کرده‌اند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5oz
اخبار مرتبط
فروپاشی اقتصاد بر اثر اتخاذ سیاست‌های غلط ارزی و پولی و مالی و ارزیابی های نادرست از نتایج این سیاست‌ها و اعمال تحریم ها، وضعیت کلی اقتصاد به ویژه وضعیت ارزی کشور را در بدترین حالت ممکن قرار داد.
به دنبال حذف ارز ترجیحی، دولت گفته برنامه‌ای با عنوان «کارت نان» دارد تا نان را با قیمت کنونی به دست مردم برساند.
یک فعال اصولگرا، بنزین را موضوعی فاجعه آور برای کشور دانست و گفت: افزایش احتمالی نرخ بنزین در ادامه طرح جدید توزیع بنزین بازی با آتش است و تاکید کرد که باید از تجربیات درس گرفت.
ظاهرا به دلیل نامشخص بودن برنامه های اقتصادی دولت رئیسی، گروهی از اصولگرایان از جمله قالیباف نیز در حال دور شدن از مجموعه دولت هستند.
معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: با حذف ارز ترجیحی، به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در واقع ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.
بخشی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر این است که نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی را از دریافت ارز ترجیحی حذف کند و در ازای آن اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای ۷ دهک درآمدی در نظر گرفته شده است.
در حالی که چند روز گذشته انتشار اخباری مبنی بر آزاد شدن صادرات تجهیزات پزشکی کرونایی، موضوعی در خور تامل به شمار می آید که تا چندی پیش مساله نبود تجهیزات پزشکی کرونا و مرگ بیماران در اثر محدودیت های وسایل پزشکی در ایران، سرخط خبرها شده بود.
در حالی که علت حذف نشدن ارز ۴۲۰۰ برای واردات غذا و دارو شبهه برانگیزه شده است، رئیس سازمان غذا و دارو گفت برای آزاد کردن ارز از این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید