صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۲
کد خبر: 7163
گزارشگر: 213
۸۴۷
۰
۰
۵
به بهانه آزاد شدن صادرات تجهیزات پزشکی کرونایی

آیا واقعا بازار اقلام پزشکی کرونایی «اشباع» شد؟!

آیا واقعا بازار اقلام پزشکی کرونایی «اشباع» شد؟!
در حالی که چند روز گذشته انتشار اخباری مبنی بر آزاد شدن صادرات تجهیزات پزشکی کرونایی، موضوعی در خور تامل به شمار می آید که تا چندی پیش مساله نبود تجهیزات پزشکی کرونا و مرگ بیماران در اثر محدودیت های وسایل پزشکی در ایران، سرخط خبرها شده بود.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که چند روز گذشته اخباری مبنی بر آزاد شدن صادرات تجهیزات پزشکی کرونایی موضوعی در خور تامل به شمار می آید که تا چندی پیش مساله نبود تجهیزات پزشکی کرونا و مرگ بیماران در اثر محدودیت های وسایل پزشکی در ایران سرخط خبرها شده بود و با آغاز شیوع کرونا و بعد از آن ، این کمبودها تا بدانجا پیش رفت که به خصوص در بخش های مراقبت ویژه، موجب رنجش پرستاران و کادر درمان شد و به تبع آن نیز بخش زیادی از خستگی و آسیب های جدی را در جامعه پزشکی به وجود آورد..

آیا بازار تجهیزات پزشکی در ایران اشباع شده است؟!asianews

 

و پس از آن و شاید در تلاطم موج های تلخ مرگ و میر کرونایی در کشور، اظهار نظر دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در حاشیه هفتاد و سومین جمع جهانی سلامت که بهار ۹۹ به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، مژده صادرات تجهیزات پزشکی کرونایی را به هر ترتیب به تولید کننده ایرانی داد..

او در این سمینار با نطقی جالب ‌‌و عجیب از شکل گرفتن نوعی بسیج ملی در مبارزه با کرونا و توصیه های سازمان جهانی بهداشت در ایران صحبت و از افزایش ظرفیت آزمایشگاهی ایران در زمینه تشخیص کرونا نیز تمجید کرده و با وجود کمبودها از کمک های سازمان جهانی بهداشت نام برده است و در ادامه هم «پیشاهنگی قابلیت صادرات تجهیزات پزشکی کرونایی ایران» را در گوش ها خوانده و گفته است: «در حال حاضر با افزایش تولید داخل در زمینه اقلام حفاظت فردی ماسک و تجهیزات پزشکی مواجه است و قادر است دستگاه هایی مانند ونتیلاتور و دستگاه های کمک تنفسی و حتی کیت های تشخیصی را صادر کند..»

آیا بازار تجهیزات پزشکی در ایران اشباع شده است؟!asianews

حال اگر از اظهار نظر خوش بینانه آقای نماینده سازمان جهانی بهداشت بگذریم، می دانیم که روی دیگر سکه، موضع واردات صنعت تجهیزات پزشکی به معنای کلی است..و برخی کارشناسان درباره این صنعت حیاتی و ضرورت واردات آن به کشور همواره هشدار داده اند.. آن هم  در وضعیتی که بحران های ارزی، موانع تخصیص ارز ترجیحی و افزایش قابل توجه قیمت دلار سبب کاهش واردات تجهیزات پزشکی به کشور شده است..

در این بخش، طرح مساله اصلی، درباره واردات صنعت تجهیزات پزشکی به ایران در چند سال اخیر، با مسایل تحریم و بدهی دولت ها به وارد کنندگان گره خورده است و اینکه مشکلات نقدینگی و ضعف آن سبب شده تا تولید این بخش با کاهش مواجه شود و بازار نتواند به موقع تامین نیاز کند..

آیا بازار تجهیزات پزشکی در ایران اشباع شده است؟!asianews

از سویی انتقاد تولید کنندگان نیز به موانع افزایش منطقی قیمت ها؛ به دلیل دستوری و سلیقه ای بودن قیمت ها است و به همین خاطر نیز تولید عملا بسیار کاهش یافته و به موازات آغاز تحریم های کمرشکن سال ۹۷ نیز نیازهای تجهیزات پزشکی در کشور کمتر تحقق یافته است و واضحا مهم ترین ‌خواسته تولید کنندگان از دولت جدید، از بین بردن بسترهای فساد در دولت های پیشین در تخصیص ارز و ضرورت رقابتی شدن این صنعت حیاتی است..؛ موضوعی که طرح آن در شرایط فعلی کشور و با وجود گیت های تحریمی، دقت نظری تخصصی تر لازم دارد؛ چرا که از سویی دیگر بحران کرونا نیز در دیدگاهی واقع بینانه تر طولانی خواهد بود و مبرهن است چه به لحاظ دارو و چه از منظر تجهیزات بیمارستانی کشور همچنان باید در حالت آماده باش به سر ببرد..


هر چند که در وضعیتی عادی تر، صادرات، نگاهی توسعه ای به این صنعت دارد و خبر چند روز اخیر، می تواند گویای این دیدگاه باشد؛ اما لزوما « بازار داخل در خصوص تجهیزات و اقلام پزشکی مقابله با کرونا » که دلیل آزاد شدن صادرات تجهیزات پزشکی بیان شده ،، در وضعیت اشباع نیست ؛ هر چند که امید بود که باشد ..

همچنانکه رفع ممنوعیت های تجاری بعد از دوران محدودیت های کرونایی، اتفاق اقتصادی خوشایندی است ؛ ولی از مرگ و میر هموطنان نیز در نبود و‌ نقص کیت های تشخیص ، دستگاه های تنفسی و کپسول اکسیژن نمی توان چشم پوشاند
و از کم نیاز شدن مراکز درمانی به این وسایل به آسانی سخن پراکند..

با این حال رفع موانع تولیدکنندگان در جهت توسعه تولید و به ویژه برای شرکت های دانش بنیان، خبر خوبی است که امیدواریم زمینه های تحقق آن فراهم شود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4nb
اخبار مرتبط
در حالی که نه تنها «واردات واکسن فایزر» که به تازگی «ورود انواع واکسن خارجی» نیز به کشور ممنوع شده است،شرکت داروسازی فایزر روز گذشته از نتایج حیرت آور آزمایش‌های بالینی قرص ضد ویروس این شرکت رونمایی کرد که موارد خطرناک ابتلا به کووید-۱۹، بستری شدن و فوت بیماران را ۸۹ درصد کاهش می‌دهد.
آخرین محموله واکسن وارداتی اسپوتنیک روسی بود که به کشور وارد شد و تا اطلاع ثانوی هیچ واکسنی به ایران وارد نخواهد شد.
ابراهیم رئیسی در حالی وعده داده است که واکسیناسیون با واردات صد میلیون دوز واکسیناسیون اجرا خواهد شد که بنابر بررسی دانشگاه ایلام فقط دو درصد جان‌باختگان کرونا دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند و ۹۸ درصد واکسینه نشده بودند.
علی کریمی با توجه به آمار بالای مرگ و میر کرونایی در کشور سکوت خود را در این باره شکست و خطاب به مسوولان با تندی انتقاد کرد.
محمدرضا ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی کشور در حساب توییتری خود گفت: امروز رکورد ابتلا و مرگ کرونا شکست؛ در حالی که تعداد تست انجام شده کاهش و آمار واقعی بسیار بیشتر از موارد اعلام شده است.
کمیته امنیتی انتظامی ستاد کرونا جزیره کیش تصویب کرد همه اداره‌ها و مشاغل این جزیره، از یک‌شنبه ۱۷ مرداد تعطیل خواهند بود و این تعطیلی می‌تواند به دوهفته افزایش پیدا کند.
در حالی که اثرات نهایی واکسن های تزریق شده؛ به اصطلاح چه سینوفارم چینی و چه واکسن اسپوتنیک روسی یا واکسن برکت، به جمعیت وسیعی از سالمندان و میانسالان هنوز مشخص یا اعلام نشده است، گفته می شود پر شدن تخت‌های بیمارستانی و کمبود امکانات درمانی و دارو، از جمله کمبود شدید سرم تزریقی و آب مقطر، همزمان با بروز موج پنجم شیوع کرونا موجب افزايش مرگ مبتلایان شده است و تا روزهای آینده مرگ و میرهای روزانه به بیش از ۸۰۰ نفر می رسد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید