صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۱
کد خبر: 10184
گزارشگر: 213
۳۱۱۵
۰
۰
۴
در ادامه سلسله حذف های دانش آموختگان اتمی ایران

مرگ «مرموز» کارشناس هسته ای دیگر/دکتر کامران ملاپور جان باخت

مرگ «مرموز» کارشناس هسته ای دیگر/دکتر کامران ملاپور جان باخت
برخی رسانه‌ از مرگ یک «کارشناس هسته‌ای شاغل در سایت نطنز» خبر دادند و بنا بر ادعای برخی گزارش ها دکتر کامران ملاپور، دانشمند جوانی که در سایت هسته‌ای نطنز کار می‌کرد، به طرز مشکوک جان باخته است.

به گزارش آسیانیوز، برخی رسانه‌ها از مرگ یک «کارشناس هسته‌ای شاغل در سایت نطنز» خبر دادند.

--------------------

بیشتر بخوانید

جزییات مرگ مشکوک دانشمند جوان سازنده «پهپاد و موشک» در یزد

----------------------------------------------

در حالی که گزارش‌های مربوط به مرگ مشکوک ایوب انتظاری، «دانشمند صنایع هوافضا» در کانون توجه قرار گرفته و استاندار یزد او را «شهید» خوانده است، برخی رسانه‌های گزارش دادند که یک «دانشمند» دیگر جوان ایرانی جان خود را از دست داده است.

به نوشته وای.نت، سایت اینترنتی روزنامه یدیعوت آخرونوت مدعی شد «کامران ملاپور، دانشمند جوانی که در سایت هسته‌ای نطنز کار می‌کرد، فوت شده است».

بر اساس این گزارش که روز شنبه ۱۴ خرداد منتشر شد، هر چند منابع رسمی کشور به مرگ این «نخبه هسته‌ای» اشاره نکرده‌اند، اما شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان و کانال‌های تلگرامی ایرانی به نام کامران ملاپور اشاره و تصاویری از او را منتشر کرده‌اند.

پیش‌تر برخی منابع مدعی شده بودند که کامران ملاپور، اهل شهرستان ایذه در استان خوزستان، دارای مدرک دکترای هسته‌ای، در «شرایطی مرموز» در تاسیسات نطنز در استان اصفهان جان باخته است.

همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، به خانواده کامران ملاپور گفته شده که او در سانحه‌ای در سایت نطنز جان داده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مرگ کامران ملاپور در نطنز مقارن با مرگ ایوب انتظاری در روز نهم خرداد در یزد بوده است. بر اساس گزارش‌ها، علی اسماعیل‌زاده، سرهنگ پاسدار عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز روز نهم خرداد «با افتادن از بالکن خانه خود در کرج» کشته شد.

 وای.نت به سلسله حوادث رخ داده در سال‌های گذشته در سایت هسته‌ای نطنز نیز اشاره کرده است. نطنز از جمله شاهد دو انفجار بوده است که مقامات ایران آن را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

حمله دو هفته پیش ریزپهپادها به سایت نظامی پارچین، در شرق تهران، نیز که در آن مهندس جوان اراکی، احسان قدبیگی، کشته و یک کارمند دیگر صنایع نظامی ایران زخمی شد، به اسرائیل نسبت داده شده است.

احسان قدبیگی مانند ایوب انتظاری از فارغ‎‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در تهران بوده است.

به گزارش وای.نت، مرگ کامران ملاپور در کنار فوت «دانشمند صنایع هوافضا» در استان یزد، مرگ علی اسماعیل‌زاده و پیش از آن، سوءقصد مسلحانه در تهران به جان حسن صیاد خدایی، از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران، ادامه سلسله حوادثی است که در دوره اخیر با محوریت افراد مرتبط با برنامه‌ نظامی، هسته‌ای و فضایی ایران به‌وقوع پیوسته است.

در حالی که نیویورک تایمز هفته گذشته نوشته بود که اسرائیل به آمریکا اطلاع داده است این کشور حسن صیاد خدایی را کشته است، «دو مقام امنیتی اسرائیلی» به رونن برگمن، گزارشگر اسرائیلی نیویورک ‌تایمز گفته‌اند که کشورشان عامل مرگ علی اسماعیل‌زاده نیست.

 دنی سیترینوویچ، فرمانده پیشین بخش ایران در «امان»، سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، به وای.نت گفته است در مورد سلسله رویدادهایی که پیاپی در یک ماه اخیر در ایران رخ داده، «بخش پنهان قضایا، بیش‌تر از بخش آشکار آن است».

سرهنگ ذخیره سیترینوویچ گفته است: «تجربه نشان داده که دانشمندان در ایران به دلایل طبیعی نمی‌میرند، اما هیچ راهی نیست که آن را تایید یا تکذیب کرد».

به گفته این نظامی پیشین اسرائیلی، ایران ممکن است از نگاه خود بخواهد که به صورت دراماتیک معادله را عوض کند و احتمال دارد که با دست زدن به برخی اقدامات، بخواهد توان بازدارندگی خود را در برابر اسرائیل نشان دهد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، مدعی کارزار تضعیف ایران شده است. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نیز گفته است اگر ایران جنگ را به خانه اسرائیل بیاورد، آن را در خانه خود خواهد یافت.

مقامات ایران در مورد مرگ حسن صیاد خدایی انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته و نسبت به انتقام‌گیری از آن هشدار داده‌اند. ایران اما اسرائیل را مستقیما به رویدادهای دیگر اخیر مرتبط نکرده است.

 روزنامه کویتی القبس روز ۱۵ خرداد نوشته است که دکتر ایوب انتظاری، مسئول برخی پروژه‌های صنایع هوافضا در یزد، دو ساعت بعد از آن‌که به یک مهمانی شام دعوت شد و به خانه بازگشت، بر اثر خونریزی داخلی ناشی از مسمومیت غذایی، جان باخت.

دادگستری استان یزد اعلام کرده که یکی از بستگان دکتر انتظاری را که برای نخستین بار مطالبی در مورد مشکوک بودن مرگ او منتشر کرده است، تحت تعقیب قرار خواهد داد. با این حال، بیانیه دادگستری یزد تاکید دارد که ایوب انتظاری تنها یک شاغل در یک شرکت صنعتی بوده است.

آیین‌های یادبود دکتر ایوب انتظاری هنوز در خانه پدری‌اش در یزد در جریان است. در مورد مراسم برگزار شده احتمالی برای کامران ملاپور خبری منتشر نشده است.

برخی رسانه ههای خارجی نوشته‌اند که با وجود مراسم بزرگ و پرشماری که با شرکت سران ارشد نظامی کشور برای حسن صیاد خدایی برگزار شد، خاکسپاری علی اسماعیل‌زاده محدود بود و مقامات ارشد نظامی در آن دیده نشدند.

گزارشی دیگر مدعی شد سادگی مراسم خاکسپاری علی اسماعیل‌زاده این احتمال را دامن زده که ایران او را عامل شناساندن حسن صیاد خدایی دانسته است./

https://www.asianews.ir/u/6x3
اخبار مرتبط
ایوب انتظاری که «دانشمند هوافضا» و سازنده موشک و پهباد معرفی شده هفته گذشته در شهر یزد به دلایل نامعلوم جان باخته است.
خبرگزاری ایرنا از کشته شدن فرمانده دیگر سپاه خبر داد و علت مرگ علی اسماعیل‌زاده از فرماندهان واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه و از همکاران نزدیک صیادخدایی را سقوط از بام خانه‌اش در منطقه جهان‌نمای کرج عنوان کرد.
برخی منابع خبری گزارش دادند که تیم تخصصی پزشکان به پوتین گفته اند که فرصت او برای ادامه زندگی بسیار محدود است.
اگر با مروری کوتاه به ابعاد حقوقی واقعه متروپل نظر داشته باشیم، در بند (ب) ماده ۲۹۰ به روشنی آمده است که چنانچه فردی قصد ایراد جنایت بر فرد یا افراد معینی را ندارد؛ لکن عملی که از فرد مسوول سر می زند به گونه ای است که نوعا و طبعا منجر به وقوع جنایت و حادثه می شود، مشمول قتل دانسته شده است.
همچنانکه گمانه زنی هایی درباره ریزش بخش‌هایی از یک ساختمان در حال احداث بزرگ به‌نام «متروپل» در آبادان گزارش شده است، اخبار از افزایش تلفات انسانی این حادثه حکایت دارند.
کانال ۱۳ اسرائیل: سرهنگ کشته‌شده نیروی قدس، مسئول طرح ترور کنسول اسرائیل در استانبول بود!
با کم شدن تعداد مبتلایان به کرونا کارشناسان و متخصصان از شیوع بیماری مسری و مرگبار تب کریمه کنگو در اغلب نقاط کشور خبر داده اند.
پس از کشته شدن یک پلنگ سرگردان در شهر شاهی(قائمشهر) در اثر ضرب و جرح و با شلیک ماموران پلیس، یک قلاده خرس در روستای کنازق شهرستان نمین استان اردبیل نیز بر اثر آزار و اذیت اهالی مجروح و کشته شد؛ این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان روی آوردن گونه های حیات وحش به شهرها به دلیل بروز خشکسالی و تشنگی های طولانی این جانداران است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید