صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۹ / ۰۲:۳۵
کد خبر: 3151
گزارشگر: 213
۹۹۴
۰
۰
۱
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

تامین گوشت؛ قیمت های نامعقول و نبود پول واردات!

تامین گوشت؛ قیمت های نامعقول و نبود پول واردات!
فراورده‌های گوشتی از مهم‌ترین صنایعی هستند که در حال حرکت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی‌اند؛ بنابراین برای حضور در بازارهای جهانی توجه به کیفیت در تولید آنها از ضروریات به شمار می‌رود.

اکنون صنایع فراورده‌های گوشتی از مهم‌ترین صنایعی هستند که در حال حرکت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی‌اند؛ بنابراین برای حضور در بازارهای جهانی توجه به کیفیت در تولید آنها از ضروریات به شمار می‌رود.

ما تا قبل از سال ۹۴ صادرات چندانی در این زمینه نداشتیم، اما سال گذشته حدود ۴۰۳۰ تن انواع فرآورده گوشتی از کشور صادر شد که این عدد نسبت به سال ۹۴ که میزان صادرات حدود ۲۰۰۰ تن بوده تقریبا ۲ برابر شده و بیشترین حجم صادرات نیز به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، کشورهای شمال آفریقا، افغانستان و مواردی جزیی هم به کشورهای اروپایی انجام می شود.

حدود 150 واحد تولیدی فعال با 40 درصد ظرفیت تولید می‌کند . در گذشته این صنعت برای 100 هزار نفر به صورت مستقیم و 600 هزار نفر به شکل غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده بود اما اکنون این تعداد به 50 هزار نفر به صورت مستقیم و 300 هزار نفر به شکل غیر مستقیم رسیده است.

شرکت های بسیاری در استان های مختلف کشور در سالهای اخیر فعالیت بسیار خوبی در تولید فراورده های گوشتی داشته اما همچنان گوشتیران و کاله پیشتازان بازار در این صنعت هستند.

در حال حاضر حدود 170 کارخانه تولید فرآورده‌های گوشتی در ایران وجود دارد که سالانه 450هزار تن سوسیس و کالباس تولید می‌کنند، اما پیش بینی می شود، اگر شرایط برای تامین زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود، این مقدار به یک میلیون و 200هزار تن در سال خواهد رسید.

حدود 150 واحد تولیدی فعال با 40 درصد ظرفیت تولید می‌کند. در گذشته این صنعت برای 100 هزار نفر به صورت مستقیم و 600 هزار نفر به شکل غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده بود اما اکنون این تعداد به 50 هزار نفر به صورت مستقیم و 300 هزار نفر به شکل غیر مستقیم رسیده است.

متاسفانه با افزایش قیمت تمام شده فرآورده‎های گوشتی در کشور بازار قاچاق انواع کالباس و سوسیس خارجی به ویژه ترکیه‎ای، آرژانتینی، برزیلی و فرانسوی بیش از گذشته فراهم شده است.

تولید‌کنندگان فراورده‌های گوشتی به‌دلایل خاص حیطه فعالیت خود را در محدوده جغرافیای کشور تعریف کرده‌اند. همین امر بالابودن ظرفیت تولید و ناهمخوانی آن با مصرف و معادلات اقتصادی را به هم می‌ریزد.

یکی از مهمترین مشکلات عمده و فعلی تولیدکنندگان فرآورده های گوشتی تامین گوشت است. متاسفانه در حال حاضر شاهد قیمت گذاری ناصحیح و افزایش غیر معقول قیمت گوشت و همچنین نیاز به پول نقد برای واردات این محصول هستیم.

همچنین بخش زیادی از ادویه مورد نیاز صنعت سوسیس و کالباس وارداتی است که به دلیل تغییرات نرخ ارز شاهد افزایش چند برابری آن هستیم./


مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1Tt
اخبار مرتبط
امروزه به دلیل جوان بودن جمعیت کشور و افزایش اشتغال زنان و همچنین سرعت و سهولت در مصرف و آماده سازی فرآورده های گوشتی مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است؛ این در حالی است که سرانه مصرف در کشورهای آمریکایی 70 کیلوگرم و در اروپا 60 کیلوگرم گزارش شده است، ولی در ایران سرانه مصرف حدود 3 کیلوگرم است.
قانون کار باید سه‌جانبه و با مشارکت هر سه گروه کارگری، کارفرمایی و دولت و با اعمال نظرات آنها بررسی و در صورت لزوم اصلاح شود و در صورتی که اختلافی وجود داشته باشد، مجلس می‌تواند به آن رسیدگی کند.
کارآمدی قوانین اقتصادی هر کشور، از اهم زیرساخت‌های لازم برای رشد و گسترش اقتصادی به شمار می‌رود و بحث اصلاح قانون کار مربوط به چند ماه اخیر نیست، بلکه این بحث اصلاحی از همان روزهایی که قانون کار تصویب شد، شکل گرفت.
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و یکی از راه های علاج بحران ارزی فعلی این است که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.
سینمای ایران در دوران کرونا و پسا کرونا روزهای حیرت انگیزی را برای سینماگران ایرانی تجربه می‎کند و نوعی حیرت و بی برنامگی را برای همه فعالان اقتصادی سینمای ایران به وجود آورده که می تواند تبعات بسیار خطرناکی برای همه ما در پی داشته باشد.
بدون شک تأثیر برندسازی در بازارهای صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازارهای پررقابت صادراتی منجر به نفوذ ماندگاری و تعهد طرفین می‌شود، برندها و نام و نشان آنها است.
در دنیای رقابتی امروز برند یا نام و نشان تجاری ابزاری است برای ارزش بخشیدن به محصولات و یکی از ارزشمندترین دارایی های سازمان ها محصوب می شود که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان تداعی می سازد.
برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود؛ در واقع یک برند، ذهنیتی مثبت را در مشتری به وجود آورده و او را ترغیب به خرید آن کالا می‌کند و برندینگ تنها به انتخاب یک نام زیبا و یا یک لوگوی شاخص محدود نمی‌شود بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالاهای تحت یک برند است.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش مهمی در عرضه محصولات تولیدی صنایع غذایی کشور به مشتریان و توزیع اثربخش محصولات در سراسر کشور دارند و سبب می شوند تولیدکنندگان بتوانند ظرفیت تولید خود را به شکل بهینه و موثرتری برنامه ریزی کنند که این موضوع به کاهش هزینه های تولیدکنندگان و مدیریت ضایعات کمک شایان توجهی می کند.
کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید