صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۲
کد خبر: 3405
گزارشگر: 213
۹۳۸
۰
۰
۱
یادداشت/شیرین نوری

بودجه تخیلی دولت!

بودجه تخیلی دولت!
این روزها چالش های بودجه ١٤٠٠ و استدلال فروش ٢/٣ میلیون بشکه نفت ۴۰ دلاری در روز و افزایش هزینه های دولت از جمله افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان و در نهایت افزایش تورم بدلیل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بسیار جدی شده است؛ چرا که اگر دولت نتواند درآمدی بر اساس برنامه بودجه ارایه شده داشته باشد، طبعا نمی تواند بی محابا هزینه کند.

این روزها چالش های بودجه ١٤٠٠ و استدلال فروش ٢/٣ میلیون بشکه نفت ۴۰ دلاری در روز و افزایش هزینه های دولت از جمله افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان و در نهایت افزایش تورم بدلیل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بسیار جدی شده است؛ چرا که اگر دولت نتواند درآمدی بر اساس برنامه بودجه ارایه شده داشته باشد، طبعا نمی تواند بی محابا هزینه کند.
اینکه که ۴۰ درصد بودجه انبساطی ۱۴۰۰ یعنی حدودا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بر پایه فروش نفت برنامه ریزی شده است و جایی برای تحرک بخش خصوصی در اقتصاد نیست و کسری بودجه دولت بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است واقعا نگران کننده است و آنچه انتظار می رود این است که بودجه واقعی و عملیاتی و ولخرجی های دولت کنترل شود.
و اینکه رییس جمهور محترم پنج پیام مهم بودجه را «افزایش ارزش پول ملی»، «چشم‌انداز روشن اقتصاد»، «نگاه حمایتی به معیشت مردم»، «عدم اتکا به نفت» و «کوچک کردن دولت» عنوان می کند این سوال را در ذهن اقتصاددانان ایجاد می کند که بر چه اساسی این گونه پیش بینی صورت گرفته است .

در صورتی که انتظار می رود تمامی برنامه ها و سیاستهای اقتصادی کشور طبق اقتصاد مقاومتی تنظیم شود چگونه است که دولت در بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌ها را به‌شدت افزایش داده و به‌رغم اینکه سال جاری نتوانسته میزان درآمدهای بودجه را به صورت صددرصدی محقق کند، مشخص نیست چگونه به یکباره به دنبال افزایش ۴۶‌ درصدی هزینه‌های جاری در سال آتی است و جالب تر اینکه در این بودجه هیچ جایی برای بخش خصوصی بخصوص شرکتهای نوپا و استارتاپها دیده نشده است؛ آن هم در حالی که بسیاری از این صنایع پس از یکسال درگیری با بیماری کووید ۱۹ روزهای سختی را می گذرانند.

از طرف دیگر با توجه به اینکه وضعیت اقتصاد کشور نگران‌کننده است و سرانه مصرف مردم کاهش پیدا کرده ‌است، باز هم می بینیم که بودجه ۱۴۰۰ وابسته به فروش نفت است در حالی که هنوز تحریمها وجود دارد اتفاق مثبتی برای FATF نیافتاده است و انتقال پول حتی برای خرید واکسن کووید ۱۹ همچنان بسختی صورت می پذیرد و اگر واقعا دولت به اجرای بودجه ١٤٠٠ که عدم وجود تحریم ها در آن حرف اول را میزند، امیدوار است ابتدا منابع پولی را که در کشورهای مختلف از جمله عراق، کره جنوبی، چین ، هند و ... بلوکه شده را آزاد کند و به اقتصاد تزریق کند چه بسا که از فروش نفت بصورت خام فروشی نیز بی نیاز خواهد بود بنابراین قطع به یقین در هنگام تهیه و تنظیم بودجه ۱۴۰۰ بیشتر تخیل حاکم بوده است تا منطق و واقعیتهای اقتصاد کشور./

شیرین نوری
https://www.asianews.ir/u/1Xh
اخبار مرتبط
طی 10 سال اخیر بزرگترین رکود اقتصادی همراه با بیشترین رشد نقدینگی به وجود آمده است و بالاترین آمار سفته بازی و رانت خواری در بازارهای مختلف مالی بدست آمده است و این در حالی است که ارزش پول ملی کشور به شدت کاهش یافته است و حجم نقدینگی به دلیل سیاستهای نادرست بانک مرکزی افزایش یافته است.
در خبرها شنیدیم که تهران و بسیاری از شهرهای قرمز رنگ از نظر ابتلا به کوید ١٩ از شنبه تعطیل هستند اما بانک ها، ادارات دولتی، بورس و کارگزاری ها و بسیاری از شرکت های خصوصی دیگر باز هستند و سوال اینجاست که آیا این تعطیلی بمثابه سیاست قرنطینه شهری است؟
ضعف عملکرد اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهایی با شرایط مشابه فقط و فقط تحریم ها نیست؛ بلکه بیشتر از تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی دولتمردان منشا می گیرد؛ به بیان ساده تر شرایط اقتصادی ایران به سمت و سویی هدایت می شود که روز به روز قوانین بی ثبات تر و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان و صنعتگران با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.
این روزها با توجه به تحولات سیاسی و بین المللی بخصوص انتخابات آمریکا و پیروزی احتمالی دموکراتها بر جمهوریخواهان در ایران شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود از جمله اینکه نقشه بسیاری از افراد که بسوی دلالی و به بهانه تحریم سعی در افزایش نرخ ارز و احتکار کالاهای اساسی و کمبود و گرانی کالاها را در بر داشت نقش بر آب خواهد شد.
این روزها کافی است به بازار های مختلف نیم نگاهی بیندازیم و ببینیم که قیمت کالاها هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و دولت نیز بدلیل ناتوانی بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار و تورم افسار گسیخته سعی می کند مردم را به گرانی کالاها عادت دهد؛ اما واضحا دولتمردان بدانند که نفس مردم نه بخاطر ماسک زدن؛ که گرانی ها نفس آنها را تنگ کرده است.
دو قطبی(پولاریزه شدن) جامعه، منجر به تورم همراه با رکود و افزایش نابرابری خواهد بود و آخر اینکه در صورت عدم برگشت و اصلاح می بایست در انتظار نارضایتی اجتماعی باشیم.
اقتصاددانان بنام کشور معتقدند ۷۰ درصد مشکل عظیم اقتصادی کشور بدلیل تصمیمات و ساختارهای نادرست اقتصادی است و تنها ۳۰ درصد آن به تحریم ها مربوط می شود و در غیر اینصورت حتی اگر تمام ثروت دنیا را داشته باشیم وضعیت همین است که هست.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید