صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 3436
گزارشگر: 213
۱۲۲۵
۰
۰
۱
براساس گفته های رییس سازمان انرژی اتمی:

ابهام در برجام از نگاه جهان/ادامه غنی سازی و نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم

ابهام در برجام از نگاه جهان/ادامه غنی سازی و نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم
با ادامه انتقادهای بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی،‌ ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌ها در حوزه هسته‌ای از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.
با ادامه انتقادهای بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کشور،‌ ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌ها در حوزه هسته‌ای از اقدام برای نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم خبر داد.

صالحی روز سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه گفت: «در غنی‌سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد،‌ خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم.»

او اضافه کرد: «الان داریم یک هزار سانتریفیوژ آی‌آر-۲ام نصب می‌کنیم و همین الان دو آبشار نصب شده و کار می‌کند، یعنی حدود ۳۲۰ و خرده‌ای از این سانتریفیوژهای آی‌آر-۲ام نصب شده و همین جور در حال نصب شدن است.»

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: «رییس‌جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی قانون در سال ۹۹ و غنی‌سازی ۲۰ درصد را داد و ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم راه بیندازیم.»

این مقام دولت اشاره کرد در هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم در سطح ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌شود.

پیش از این حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور کشورمان، و شماری دیگر از مقام‌های دولتش تصویب طرح افزایش غنی‌سازی از سوی مجلس را مورد انتقاد قرار داده و «غیر مفید» خوانده بودند.

صالحی در بخشی دیگر از سخنانش اشاره کرد: «الان ساخت سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ را شروع کردیم که طبق قانون گفته شد و باید بتوانیم در ظرف یک سال یک هزار ماشین آی‌آر-۶ تولید کنیم.»

افزایش سطح غنی‌سازی که روز دوشنبه توسط سخنگوی دولت اعلام شد تاکنون با واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی و کشورهای اسرائیل،‌ چین و ژاپن مواجه شده است.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل،‌ این اقدام را در راستای «پیشبرد هدف رژیم برای توسعه برنامه هسته‌ای نظامی» خوانده و چین نیز خواستار خودداری ایران از اقداماتی شده که موجب «تشدید تنش‌ها» می‌شود. ژاپن هم ضمن ابراز نگرانی شدید، این اقدام را «نقض توافق هسته‌ای» عنوان کرده است./
https://www.asianews.ir/u/1XM
اخبار مرتبط
بنی گنتس،‌ وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید همزمان با تغییر دولت در آمریکا ممکن است در جبهه تقابل اسرائیل با ایران حوادثی رخ دهد.
شورای نگهبان امروز طرح دو فوریتی مجلس ایران برای محدودیت بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و افزایش غنی‌سازی اورانیوم را بعد از «اصلاح ماده شش» آن، تایید کرد.
مجلس شورای اسلامی امروز به کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» رای داد که در صورت تصویب نهایی، محدودیت‌هایی بر سر بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران وضع خواهد کرد.
مجلس شورای اسلامی در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دو فوریت طرح قبلی خود درباره توقف پروتکل الحاقی را تصویب کرد.
ایران در حال سانتریفیوژهای مدرن در نطنز است و به گفته آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این موضوع اطلاع دارد.
بخشی از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این است که میزان این ذخائر ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید