صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۱
کد خبر: 3500
گزارشگر: 213
۱۶۹۰
۰
۰
۲
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

نبود نقدینگی و رکود حاکم؛ مشکل اصلی صنعت شیرینی و شکلات ایران

نبود نقدینگی و رکود حاکم؛ مشکل اصلی صنعت شیرینی و شکلات ایران
براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵ درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰ درصد نیز افزایش یابد و براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته است؛ این در حالی است که نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود.

براساس آمارهای جهانی ارزش بازار محصولات شیرینی و شکلات در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم ایران از این بازار ۵درصد است و با توجه به ظرفیت های خالی این رقم می تواند تا ۲۰درصد نیز افزایش یابد.صنعت شیرینی و شکلات ایران براساس آمارهای رسمی چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور داشته و توانسته زمینه اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در کشور فراهم کند.

در حال حاضر تعداد 1100 واحد با ظرفیت اسمی 7/1 میلیون تن و میزان تولید 3/1 میلیون تن در زمینه تولید انواع محصولات این صنعت شامل انواع کیک ، کلوچه ، بیسکویت ، ویفر، شکلات ، آبنبات، غلات حجیم شده، فراورده های کاکائویی، آدامس، تافی، فراورده های حاصل از دانه کاکائو و غیره دارای پروانه بهره برداری می باشد. تعداد 268 واحد عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرینی و شکلات ایران هستند که با توجه به ظرفیت واحدهای عضو انجمن، حدود 80 درصد ظرفیت صنعت شیرینی و شکلات کشور متعلق به این واحدها هستند.

نبود نقدینگی، سرمایه در گردش و رکود حاکم بر جامعه از مشکلات اصلی تولیدکنندگان شکلات در ایران محسوب می شود و رونق این صنعت به حمایت دولت ومسئولین نیاز دارد. هزینه های تولید در این صنعت بسیار بالاست و طبعا با بالا رفتن قیمت ها قدرت رقابت ما با برندهای خارجی موجود در سطح کشور کاهش می یابد و از آنجایی که بخش عمده ای از این محصولات به صورت قاچاق وارد کشور می شود این محصولات قاچاق به طور سیستماتیک جایگزین مصرف کالاهای تولید داخل می شوند.

حاشیه سود برای شکلات های ایرانی محدود و برای شکلات های خارجی بسیار بالاست و همین امر سبب می شود شاهد شبکه توزیع بزرگ شکلات های خارجی در فروشگاه های سراسر کشور باشیم. شکلات های تولید داخلی می تواند پاسخگوی کامل نیاز بازار باشد اما متاسفانه وجود شکلات های خارجی با بسته بندی فریبنده خریدار را به سمت خود می کشاند. بعلاوه کیفیت و تاریخ مصرف شکلات های خارجی وارداتی حتما نیاز به نظارت دقیق دستگاههای مربوطه دارد.

خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده ای از ماشین آلات و تجهیزات مربوط به صنعت شرینی و شکلات کشور بصورت داخلی تامین می شود و در این صنعت به خودکفایی نزدیک می شویم.
امیدواریم با تلاش و حمایت هرچه بیشتر مسئولین از این صنعت و فرهنگ سازی و تشویق مردم به مصرف شکلات های ایرانی این صنعت روز به روز در کشور رونق و توسعه بیشتری یافته و به خودکفایی کمال برسیم و نیز به جایگاه قابل قبولی در بازارهای جهانی دست پیدا کنیم./


مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1YH
اخبار مرتبط
سرعت زیاد، مشغله‌های اجتماعی و تراکم زمانی مردم باعث شده تا بازار غذاهای آماده و نیمه آماده رونق داشته باشد. امروز الگوی مصرف غذا در جهان رو به تغییر است و تمایل به مصرف غذاهایی که به سرعت آماده می‌شوند اهمیت یافته است.
تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد که شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی است و موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین ، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی ، فرسایش خاک ، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.
در دنیای امروز با رشد تکنولوژی اگر بخواهیم به همان شیوه سنتی و گذشته عمل کنیم، بسیاری از فرصتهای پیش رو را به سرعت از دست خواهیم داد؛ چرا که داشتن ناوگانی مجهز و بدون عیب از هزینه های اضافی و بی مورد جلوگیری خواهد کرد و از سویی استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت پخش به ویژه کالاهای سلامت محور از موارد بسیار مهم و کلیدی در این حوزه محسوب می شود.
صنعت پخش امروزه به جایگاه منحصر به فردی در تبادلات کشوری، منطقه ای و جهانی دست یافته و به شکل روز افرون سهم آن در درآمد ملی کشورها دارای رشد چشمگیری است و در کشور ما نیز این صنعت سهمی ۸ الی ۹ درصدی از درآمد ملی را به خود اختصاص داده است.
تورم معضل اقتصادی مهمی در کشورهای در حال توسعه است و تاثید اصلی آن بر رفاه اقتصادی و قدرت خرید مردم است و از طرفی بدلیل ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه، علاوه بر آثار اقتصادی، در عصر حاضر، ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای نیز در بر دارد و بدیهی است روند افزایشی در قیمت مواد غذایی بالطبع باعث کاهش امنیت غذایی می شود.
از آنجایی که کشور ما دارای چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهر برداری کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید