صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۱
کد خبر: 3854
گزارشگر: 213
۱۱۹۱
۰
۰
۳
براساس اظهارات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی

به وعده همسان سازی تا هفته های آینده می توان امیدوار بود؟

به وعده همسان سازی تا هفته های آینده می توان امیدوار بود؟
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: برای اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رایزنی‌ها و اقدامات خوبی انجام گرفته است و امیدواریم طی هفته‌های آتی اجرا شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال گذشته مجموع اعتباراتی که برای پرداخت وام به بازنشستگان در نظر گرفته شد ۲۰۰ میلیارد تومان بود اما امسال این مبلغ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار افزایش یافته است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مصطفی سالاری در نشست با شرکای اجتماعی و روسای کانون‌های بازنشستگان استان ایلام افزود: در مرحله اول متناسب‌سازی حقوق ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در مرداد ماه انجام شد و ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان به این قشر از جمعیت پرداخت شد.

وی گفت: برای اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رایزنی‌ها و اقدامات خوبی انجام گرفته است و امیدواریم طی هفته‌های آتی اجرا شود.

سالاری بیان داشت: پرداخت بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت در بودجه سال آینده تصویب شده است و این سازمان از همه ظرفیت‌ها و توان کارشناسی برای دریافت مطالبات و ارتقای خدمات جامعه تحت پوشش استفاده می‌کند.

وی عنوان کرد: سالانه ۲ هزار میلیارد تومان برای ۳۰۰ قلم تجهیزات کمک پزشکی در حوزه درمان برای بیمه شدگان هزینه می‌شود.

 این در حالی است که به باور انور حبیب زاده بوکانی، نماینده مجلس، اکثر نمایندگان مجلس معتقدند هرچه سریعتر باید روند اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان طی شود، منتها این افزایشها باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که کوچکترین تبعاتی در شاخص های کلان اقتصادی کشور ایجاد نکنند.

به نظر می رسد نحوه تامین ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که در بند (و) تبصره (۲) لایحه بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده، به یکی از مهمترین چالش های میان دولت و مجلس بدل شده است. طرحی ذیل عنوان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که ابتدا دولت در قالب یک تَک تقنینی از آن بهره برد تا طرح توزیع اقلام اساسی مصوب نمایندگان را به حاشیه براند و امروز با پاتَک نمایندگان از دسترس دولتی ها، خارج می شود تا با شکل و شمایلی تازه با عنوان « متناسب سازی حقوق بازنشستگان» در مسیر عملیاتی شدن قرار بگیرد.

در واقع مجلس نه با ابعاد گوناگون این افزایش پرداختی ها مخالف است و نه قصد دارد خود را در مقابل مطالبات به حق بازنشستگان تامین اجتماعی قرار دهد. تنها کاری که به نظر می رسد مجلس در حال انجام آن است، گرفتن ابتکار عمل از دست دولت و زدن مهر مجلس بر طرحی است که عملیاتی ساختن آن، محبوبیت فراوانی را برای تدوین کنندگان آن در پی خواهد داشت.

در جلسه روز گذشته مجلس، زمانی که نوبخت ناگهان، فریاد سر می دهد که «نمایندگان حقوق بازنشستگان را کاهش ندهند،» قالیباف با اعتماد به نفس، خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه می گوید که «مجلس با این طرح مخالفتی ندارد و تنها قصد دارد جلوی ارتکاب رفتارهای خلاف قانون دولت را سد کند.» در این میان باید دید، سرانجام طرحی که چشمان منتظر دامنه وسیعی از بازنشستگان به نحوه عملیاتی شدن آن دوخته شده در میان این فراز و فرودها چه سرنوشتی پیدا می کند؟

در همین خصوص نماینده مردم بوکان در مجلس با اشاره به حمایت اکثریت نمایندگان از افزایش پرداختی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: یکی از دغدغه های جدی مجلس یازدهم از ابتدای تشکیل، مرتبط با بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است. دولت از ابتدای سال دریافتی حقوق بازنشستگان کشوری را افزایش داد اما، روند این افزایش ها برای بازنشستگان تامین اجتماعی متناسب با سایر بازنشستگان انجام نشد.

فاصله معنادار پرداختی های بازنشستگان کشوری و لشگری با بازنشستگان تامین اجتماعی، شکاف عمیقی میان پرداختی های این دو گروه ایجاد کرد که باعث بروز اعتراضات فراوانی از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی شد. این در حالی است که از ابتدای اجرای طرح باید به گونه ای عمل می شد که چنین شکافی میان پرداختی ها ایجاد نشود./

https://www.asianews.ir/u/243
اخبار مرتبط
به باور انور حبیب زاده بوکانی، اکثر نمایندگان مجلس معتقدند هرچه سریعتر باید روند اجرایی متناسب سازی حقوق بازنشستگان طی شود، منتها این افزایشها باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا شود که کوچکترین تبعاتی در شاخص های کلان اقتصادی کشور ایجاد نکنند.
نمایندگان خانه ملت، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند (و) تبصره ۲ این ماده واحده درباره بدهی های دولت به تامین اجتماعی را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر شفاف‌سازی نشود و به صراحت مشخص نکنند که ۹۰ هزار میلیارد تومان از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بند (و)، سهم مشخص سازمان تامین اجتماعی است، بازنشستگان ساکت نمی‌نشینند و بازهم دست به تجمع و اعتراض خواهند زد.
آنچه برای کارگران شاغل و بازنشسته اهمیت دارد، نه درصد افزایش مزد بلکه رقم ریالی افزایش است؛ فاصله دستمزد ۹۹ و سبد توافقی محاسبه شده برای ۱۴۰۰، بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و برای «واقعی شدن دستمزد» در ۱۴۰۰، همین رقم ریالی یعنی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید به مزد کارگران حداقل بگیر افزوده شود.
معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق بازنشستگی کشوری و شستا بهترین مدیریت را در ۲۰ سال گذشته تجربه می‌کنند و امروز بنگاه غیرضروری و کاغذی در این مجموعه‌ها وجود ندارد.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: اعضای کمیسیون تلفیق، ۹۰ هزار میلیارد تومان، پیش بینی دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دادند تا بخشی از تبعیض های ناروایی که در پرداختی بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر بازنشستگان کشوری و لشگری وجود دارد، رفع شود.
تجمع امروز بازنشستگان مقابل مجلس، در اعتراض به خلف وعده‌هاست؛ بازنشستگان تا امروز فقط وعده و شعار شنیده‌اند و هیچ همراهی از جانب دولت و مجلس ندیده‌اند؛ سازمان برنامه و بودجه و دولت علاوه بر عدم پرداخت بدهی‌ها و حق و حقوق بازنشستگان، ۲۶ گروه میهمان ناخوانده را سر سفره تامین اجتماعی نشانده‌اند، گویی دست کردن در جیب بازنشستگان کارگری، انتها ندارد!
یک فعال صنفی بازنشستگان کارگری از عملکرد صداوسیما در عدم پوشش تجمعات بازنشستگان کارگری انتقاد کرد و گفت: در ماه‌های اخیر، بازنشستگان کارگری تجمعات متعددی ترتیب دادند و به همسان‌سازی ناقص و تبعیض‌آمیز اعتراض کردند اما متاسفانه هیچ کدام از این اعتراضات توسط صداوسیما پوشش داده نشد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در نامه‌ای به رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر ضرورت توجه به برخی کاستی‌ها در بودجه ١۴٠٠ خواستار تبیین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارگران تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری شد.
فعال صنفی بازنشستگان کشوری گفت: عیدی بایستی معادل یک ماه حقوق کامل باشد تا بتوان به آن عیدی گفت؛ یک ماه کامل نه فقط قبل از انقلاب که پس از انقلاب هم تا اوایل دهه ۷۰ خورشیدی به عنوان عیدی پرداخت می‌شد؛ در حالی که عیدی کنونی رقم بسیار ناچیزی است که اگر داده نشود، بهتر از پرداخت آن است؛ زیرا به قدری کم است که اصلا قدرت خرید و ارزش ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید