صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۱:۲۵
کد خبر: 4162
گزارشگر: 213
۱۸۷۶
۰
۰
۱۰
بعد از حمله اسراییل به تاسیسات هسته ای

سرنوشت «فرد اصلی» حادثه نطنز چه شد؟

سرنوشت «فرد اصلی» حادثه نطنز چه شد؟
پنج روز پس از خبر شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.

پنج روز پس از خبر شناسایی عامل حادثه هفته گذشته در تاسیسات اتمی نطنز، وزارت اطلاعات اعلام کرد که این فرد پیش از حادثه از کشور خارج شده است.

در گزارشی که رسانه ملی پخش کرد، علاوه بر انتشار تصویر متهم، نام او هم منتشر شد: این فرد رضا کریمی، ۴۳ ساله و متولد کاشان، معرفی شده که به زبان انگلیسی هم آشنایی دارد.

در گزارش صداوسیما تصویر این فرد بر برگه‌ای با لوگوی پلیس اینترپل نشان داده می‌شود.

در تصویر دیگری از فیلم صداوسیما از یک برگه مشخصات همچنین با تاکید بر «خطر دست زدن به فرار» از طرف متهم آمده است که این فرد احتمالا به کشورهایی چون امارات، ترکیه، قطر،‌ کویت، روآندا و کنیا سفر کرده است.

پیش از این به طور گسترده از دولت اسرائیل به عنوان متهم اصلی این حادثه نام برده شده است، ولی در گزارش ها اشاره‌ای به ارتباط این فرد با دولت اسرائیل نشده است.

 

بیشتر بخوانید:

سرقت اسناد هسته ای و «آلودگی امنیتی» در کشور رخ داده است

حمله سایبری اسراییل به تاسیسات اتمی ایران

 

 بحث معرفی یک فرد به عنوان عامل حادثه نطنز از ساعاتی پس از حادثه مطرح شد و روز دوشنبه، ۲۳ فروردین، وب‌سایت نور نیوز که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نزدیک است، در گزارشی نوشت که وزارت اطلاعات هویت این فرد را را شناسایی کرده و «اقدامات لازم برای دستگیری عامل اصلی» در حال انجام است.

در گزارش تازه اما اعلام شده که این فرد از کشور خارج شده و اقدامات لازم برای «بازگرداندن این فرد به کشور در حال پیگیری است».

پیش از این در ماجرای ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای که روز هفتم آذر ۹۹ در آبسرد دماوند ترور و کشته شد، نیز مقام‌های امنیتی ایران گفتند که فردی که از وانت نیسان او در جریان عملیات ترور استفاده شده بود، چند روز پیش از واقعه از کشور خارج شده بود.

ایران در پرونده ترور فخری‌زاده، خواستار صدور اعلان قرمز اینترپل برای «۴ نفر از مرتکبان» ترور فخری‌زاده شده‌اند.

در گزارش صداوسیما همچنین به نقل از مقام‌های وزارت اطلاعات آمده که پس از ترور فخری‌زاده، دولت اسرائیل «عملیات‌های متعددی از قبیل انفجار و ترور در حوزه‌های هسته‌ای و دفاعی طرح‌‌ریزی» کرده که این عملیات «خنثی شده» و تعدادی نیز بازداشت شده‌اند.

علاوه بر پرونده ترور فخری‌زاده، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا در گفت‌وگویی توضیح داد که عامل انفجار سال گذشته در تاسیسات نظنز، مثل ماجرای فخری‌زاده و حادثه اخیر «با موفقیت کارشان را انجام دادند و رفتند».

سال گذشته پس از انفجار در سالن مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز، برخی از کانال‌های تلگرامی از فردی به نام «ارشاد کریمی» به عنوان متهم این ماجرا نام بردند که این موضوع به صورت رسمی توسط نهادهای امنیتی یا قضایی ایران تایید نشد.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که آسیب‌های ناشی از این حادثه به نطنز زیاد نبوده است، ولی در بخشی از گزارش به نقل از یک کارشناس این تاسیسات گفته می‌شود که «تعداد خیلی زیادی از زنجیره‌هایی که تحت اختلال قرار گرفته بود، تحت کنترل قرار گرفته است».

پس از حادثه نطنز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت بر اثر این رخداد ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد آمده و ارزیابی‌ها حاکی از آن است که ایران برای بازگشت به نقطه پیش از این انفجار دست‌کم ۹ ماه زمان لازم دارد.

علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز گفته است که در جریان این حادثه، هزاران سانتریفیوژ آسیب دیده و بخش اعظم توان غنی‌سازی ایران از دست رفته است.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سال ۹۷ خورشیدی ادعا کرد اسرائیل انبوهی از اسناد هسته‌ای ایران را از کشور خارج کرده است.او گفته بود که این اسناد در یک قالیشویی در تورقوزآباد در حومه تهران مخفی شده بود. این اسناد شامل «۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال در قالب ۱۸۳ سی‌دی» درباره برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است./

https://www.asianews.ir/u/2aJ
اخبار مرتبط
کانال ۱۳ اسرائیل مدعی شد که آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل, و یوسی کوهن, رییس موساد، روز یک‌شنبه در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل حضور خواهند داشت تا درباره اینکه آیا باید علیه تاسیسات هسته‌ای ایران حمله‌های بیشتری انجام شود یا به دنبال آرام باشند گفت‌وگو کنند.
محسن رضایی سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تایید کرد و گفت: کشور دچار آلودگی امنیتی شده و خواستار سالم‌سازی امنیتی و پاک‌سازی منابع نفوذی احتمالی از سوی دولت آینده شده است.
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، امروز از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در کشور خبر داد؛ در حالی که غنی‌سازی ۶۰ درصدی بالاترین درصدی است که ایران تاکنون در برنامه هسته‌ای خود دنبال کرده است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است هدف اسرائیل از حادثه دیروز در تأسیسات هسته‌ای نطنز این بوده که «توان هسته‌ای ایران محدود شود» و افزوده است «تمامی سانتریفیوژهایی که از مدار خارج شدند»، از نسل اول سانتریفیوژها بوده‌اند.
شبکه دولتی اسرائیل امروز خبر داد که حادثه در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه حمله جدید سایبری این کشور به ایران بوده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید