صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۰:۴۵
کد خبر: 4296
گزارشگر: 213
۱۵۰۰
۰
۰
۱۰
بنا بر اظهارات جدید اتاق بازرگانی عراق:

عراق پول های بلوکه شده را «آزاد نمی کند»؛ «واکسن کرونا» به جایش می دهد؟!

عراق پول های بلوکه شده را «آزاد نمی کند»؛ «واکسن کرونا» به جایش می دهد؟!
حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود؛ این در حالی است که حتی با تلاش های رییس بانک مرکزی در اواخر سال گذشته، وضعیت پول های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و کشورهای دیگر هنوز نامشخص است.

حمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، درباره خرید واکسن کرونا با بخشی از پول‌های مسدودشده تهران در بغداد، گفت: «توافق شده که از محل مطالبات صادرات برق و گاز به عراق، واکسن استرازنکا و اسپوتنیک خریداری شود.»

حسینی  گفت: «از قبل با عراق توافق شده بود که ۸ قلم کالا از محل طلب ایران خریداری شود؛ گندم، جو، برنج، روغن، سویا، ذرت، دارو، تجهیزات پزشکی از جمله این اقلام است.»

---------------------------------

بیشتر بخوانید:

بازگرداندن پول‌های ایران از عراق دشوار است
عراق پول پیمانکاران ایرانی را پس نمی دهد/از دست دادن این بازار؛ یعنی بی‌تدبیری و ظلم جدی به اقتصاد ایران

آزادی پول های مسدود شده از کره جنوبی یا خرید واکسن کرونا؟

پیشنهاد تحقیرآمیز کره جنوبی به ایران/چند آمبولانس و دستگاه تست کرونا به جای میلیاردها دلار پول بلوکه شده
----------------------------------------------------------------------------


اعلام خرید واکسن کرونا ساخت شرکت آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد با پول‌های مسدود شده ایران در عراق در حالی است که پیشتر رضا اردکانیان، وزیر نیرو، فقط از خرید واکسن روسی از این طریق خبر داده بود.

اردکانیان روز یکشنبه پس از دیدار با وزیر برق عراق در تهران گفت بر اساس قرارداد بین ایران و روسیه، بخشی از طلب تهران از عراق صرف خرید واکسن‌های روسی می‌شود و «به زودی نخستین پرداخت انجام می‌شود».

به گفته عضو هیات رییسه اتاق ایران و عراق، بانک مرکزی ایران میزان مطالبات این کشور از عراق را «۵ تا ۶ میلیارد دلار» اعلام کرده است.

حسینی با اشاره به این که «طی سه سال گذشته روزانه متوسط ۲۷ میلیارد متر مکعب گاز به ارزش روزانه حدود ۵ میلیون دلار به عراق صادر شده» ادامه داد میزان طلب ایران از عراق «با توجه به اینکه جریان برق و گاز مستمر است، مرتب تغییر می‌کند.»

مشخص نیست چه میزان از این طلب، صرف خرید واکسن کرونا می‌شود، اما به تازگی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دولت «یک و نیم میلیارد دلار» برای خرید واکسن کرونا هزینه می‌کند.

این د رحالی است که اواخر سال گذشته عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.

همتی در این باره در یادداشتی در حساب اینستاگرام خود اعلام کرد این توافق در دیدار او با سفیر کره جنوبی در تهران صورت گرفت و «تصمیمات بانک مرکزی در خصوص میزان منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد».

دارایی مسدود ایران در کره جنوبی
در حالی که پیشتر بانک مرکزی ایران میزان پول‌های مسدودشده در کره جنوبی را هفت میلیارد دلار اعلام کرده، همتی میزان دقیق مبلغ مورد توافق را اعلام نکرد.

این منابع ارزی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، در کره جنوبی مسدود شده و پس از توقیف یک نفتکش کره‌ای در آب‌های خلیج فارس از سوی سپاه پاسداران، خبرگزاری رسمی کره جنوبی اعلام کرد تهران یک میلیارد دلار از بدهی‌های خود از سئول را می‌خواهد.

رییس بانک مرکزی ایران همچنین سال گذشته پس از دیدار با سفیر کره جنوبی، به طور جداگانه با سفیر ژاپن در تهران دیدار کرد.

او از «بانک‌های مقصد» مورد توافق با کره جنوبی سخنی نگفت، اما نوشت از ژاپن خواسته شده «در خصوص استفاده ایران از منابع ارزی خود و انتقال آنها به سایر مبادی مورد نیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد».

به نوشته همتی، سفیر ژاپن در این دیدار «پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا» را مطرح کرده است./

https://www.asianews.ir/u/2hL
اخبار مرتبط
نرخ دلار در بازار آزاد ایران برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین به ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید؛ در حالی که هیچ چشم‌اندازی برای آزاد شدن دارایی‌های ایران در کشورهایی چون کره جنوبی، عراق و ژاپن وجود ندارد.
وزیر خارجه آمریکا کفت که پول های بلوکه ایران آزاد نمی شودا گفت که گزارش‌ها درباره آزادسازی پول‌های ایران در کشورهای مختلف صحیح نیست.
رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرد: قرار بر این است که تا یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوییس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود.
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی ایران، از توافق تهران با دولت سئول درباره «نحوه جابجایی و مصرف» بخشی از منابع ارزی مسدودشده بانک مرکزی ایران در کره جنوبی «به مقاصد مورد نظر» خبر داد.
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: کره جنوبی به‌دنبال تحویل آمبولانس و دستگاه تست کرونا به جای پول ایران بود.
سئول روز گذشته خواستار «آزادسازی فوری»‌ کشتی توقیف‌شده کره جنوبی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران شد و ایالات متحده نیز اعلام کرد که بر آزادی فوری کشتی مورد اشاره تاکید دارد.
کشتی کره جنوبی که با پرچم کره جنوبی در حال حرکت بوده با توقیف سپاه پاسداران به یکی از بنادر ایران هدایت شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید