صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۱:۱۴
کد خبر: 4324
گزارشگر: 213
۹۸۰
۰
۰
۵
یادداشت/دکتر مهدی کریمی تفرشی

مراقب «باز شدن پای بخش خصوصی» به واردات واکسن باشیم!

مراقب «باز شدن پای بخش خصوصی» به واردات واکسن باشیم!
افزایش یکباره تقاضا برای استفاده از اقلام بهداشتی سبب شد تا برخی کارخانجات برای تامین ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نسبت به تغییر خطوط تولید خود اقدام کنند برخی از شرکت های دانش بنیان نیز برای رفع نیازهای جامعه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمدند؛ در حالی که باید مراقب باز شدن پای دلالان به حوزه واردات واکسن توسط بخش خصوصی و ایجاد بازار سیاه باشیم./

افزایش یکباره تقاضا برای استفاده از اقلام بهداشتی سبب شد تا برخی کارخانجات برای تامین ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نسبت به تغییر خطوط تولید خود اقدام کنند برخی از شرکت های دانش بنیان نیز برای رفع نیازهای جامعه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمدند.

استفاده از تونل ضوعفونی کننده، دستگاه ضدعفونی کننده دست، توزیع روزانه ماسک و دستکش و سایر اقلام بهداشتی در میان پرسنل و ضدعفونی کردن روزانه خطوط تولید و محیط های کاری از اقداماتی است که تولیدکنندگان به آن اهتمام ورزیده اند تا هم به سلامت نیروی کار کمک کرده و هم در ارائه محصولاتی با رعایت تمامی نکات بهداشتی متعهد باشند.

تست گیری کرونا در بسیاری از مجموعه ها و از جمله مجموعه گلها از تمامی پرسنل انجام شد و تمهیدات لازم در این خصوص صورت گرفت.قطعا تامین نیازهای بهداشتی برای بنگاههای اقتصادی هزینه های زیادی در برداشته است که البته بسیار متغیر است و نمیتوان عدد دقیقی برای آن ذکر کرد. ولی تا پایان این بحران همه گیر، تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل ملزم به رعایت این پروتکل ها هستند تا انشالله به یاری خداوند از این بحران منحوس با کمترین خسارت بتوانیم عبور کنیم.

واردات واکسن توسط بخش خصوصی منتقدان بسیاری حتی در میان فعالان بخش خصوصی دارد، اما برخی اعتقاد دارند که واردات خصوصی واکسن می‌تواند به برنامه مقابله با کرونا کمک کند.

پس از چندین ماه تلاش و مذاکره، بخش خصوصی ایران موفق شد قرارداد خرید ۶ میلیون دوز واکسن کرونا را با طرف‌های خارجی امضا کند. در تمام دنیا دولت‌ها مسئول تأمین و تزریق واکسن کرونا هستند و چندپارگی در واردات و تزریق به صلاح کشور نیست. بخش خصوصی می تواند به عنوان پیمانکار و بازوی کمکی دولت عمل کند.در صورت ورود بخش خصوصی به حوزه واردات واکسن، بخش خصوصی واکسن را از منابع معتبر خریداری و وارد کند، اما هزینه‌ها و ارز آن را دولت اختصاص دهد.

باید مراقب باز شدن پای دلالان به حوزه واردات واکسن توسط بخش خصوصی و ایجاد بازار سیاه که قطعا سلامت و جان مردم را نشانه می گیرد باشیم./

https://www.asianews.ir/u/2j6
اخبار مرتبط
شیوع ویروس کرونا به متأثر شدن شدید تقاضای کل و عرضه کل در اقتصاد ایران منجر شده است؛ به صورتی که در بخش تقاضا مصرف خانوار به علت کاهش درآمد، عدم تمایل برای خرید، افزایش پس‌انداز به دلیل نا اطمینانی از آینده و کاهش صادرات؛ به دلیل ملاحظات تحریمی و بهداشتی کشورهای طرف تجاری به‌شدت کاهش پیدا کرده است.
قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن لاین های فروشگاهها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکننده زحمتکش، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و خوابیدن چرخ های تولید بسیاری از صنعتگران و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکار خیل عظیمی از نیروهای کار از پیامدهای این بی تدبیری است.
طبق برآوردها گردش مالی مواد غذایی در ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است؛ بررسی‌ها نشان می دهد صنایع غذایی بالاترین سهم را در ایجاد اشتغال در کشور داشته است و پیش بینی ها بر این نکته استوار است که این بخش امکان توسعه اشتغال در اقتصاد کشور را بیش از سایر بخش های صنعتی خواهد داشت.
ایران اگر بخواهد اهداف خود را در برنامه ششم توسعه پیگیری کرده و به آن برسد ناگزیر به گسترش روابط تجاری با کشورهای بیشتری است تا بتواند سهم صادرات غیر نفتی خود را در افق ۲۰۲۰ به ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود برساند.
رکودی که سینمای ایران تجربه می کند شاید در تاریخ هنر هفتم بی سابقه است و سینما اگر بخواهد کماکان به حیات خود ادامه دهد، ناگزیر است بر اساس تغییراتی که ویروس همه گیر کرونا در مختصات محصولات فرهنگی جهان ایجاد کرده، محصولات خود را ارائه کند.
با توجه به شرایط کنونی اقتصادی و رکود در برخی از صنایع، تأمین مالی یا نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور تبدیل شده است؛ در حالی که مشکلات مربوط به تحریم و تاثیرات آن در بخش تولید ، تجارت و مشکلات ارزی، باعث شده است نیاز بنگاهها به تزریق نقدینگی، بیش از پیش شود و راهکارهای مختلفی نیز برای تامین مالی آن صورت گیرد.
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.
در اقتصاد فعلی، کلمه ارزش لزوما به معنی ارزش مثبت نیست و در اقتصاد‌هایی که هدف اصلی، رشد تولید است؛ هر فعالیتی که به افزایش این معیار منجر شده، ارزش‌زا محسوب خواهد شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید