صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۱:۵۴
کد خبر: 4535
گزارشگر: 213
۱۴۳۷
۰
۰
۹
سقوط صادرات و ادامه افزایش قیمت نجومی اقلام مهم در ماه اخیر

کالاهای اساسی «۴ برابر و ۱۰۰ درصد» گران شد!

کالاهای اساسی «۴ برابر و ۱۰۰ درصد» گران شد!
گزارش ۱۷۴ صفحه‌ای وبسایت وزارت صمت حاکی از ۲ تا ۴ برابر شدن قیمت ۲۷ کالا و ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شدن قیمت ۴۱ کالا است.
به گزارش آسیانیوز، گزارش جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از ۲ تا ۴ برابر شدن قیمت ۲۷ کالا طی سال گذشته است که بسیاری از آنها محصولات خوراکی هستند. بر اساس این گزارش ۱۷۴ صفحه‌ای که روز شنبه ۸ خرداد در وبسایت وزارت صمت منتشر شده، قیمت ۴۱ کالا نیز ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده است.

در میان محصولات خوراکی که قیمت آنها بیش از دو برابر شده، برنج پاکستانی و تایلندی، مرغ زنده، روغن‌نباتی، کره پاستوریزه، جو، ذرت، سبوس، لپه و عدس، کنجاله، موز و برخی دیگر از کالاها وجود دارد.

بیشترین رشد قیمت مربوط به کنجاله سویای وارداتی بوده که ۲۷۰ درصد رشد داشته و تقریبا چهار برابر شده است. اما این تنها محصولات خوراکی نیست که قیمتشان بیش از دو برابر شده است. آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد قیمت محصولات آهنی مانند میل‌گرد، تیرآهن، ورق و سیم فولادی، و همچنین لاستیک خودرو بیش از دو برابر شده است.در میان کالاهایی که قیمت آنها بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته می‌توان به لوبیا چیتی و لوبیا قرمز، سیب زرد، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، ماست، پنیر و غیره اشاره کرد.

همچنین قیمت برخی محصولات خانگی مانند یخچال، فریزر و ماشین لباسشویی تولید خود ایران بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت داشته است. تنها کالایی که پارسال ارزان شده، پیاز بوده که از نزدیک ۹ هزار تومان در پایان سال ۹۸ به ۵۴۰۰ تومان در اسفند ۹۹ رسیده است. افت قیمت پیاز طی ماه‌های گذشته منجر به اعتراض پیازکاران در برخی مناطق کشور شده بود.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اسفند پارسال نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۶۷ درصد بوده است. کل نرخ تورم (کالاها و خدمات) نیز نزدیک ۴۹ درصد گزارش شده است.

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ایران پارسال بعد از ونزوئلا، زیمبابوه، سودان، سورینام و لبنان بیشترین نرخ تورم را در میان جامعه جهانی را داشته است.

سقوط صادرات خدمات

قبلا گمرک ایران گزارش داده بود که صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته نزدیک ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۸ افت داشته و به زیر ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. این آمار در گزارش وزارت صمت نیز تکرار شده است. اما نکته مهم در گزارش وزارت صمت که در آمارهای گمرک بازتاب نیافته، سقوط صادرات خدمات کشور است.
بر اساس گزارش وزارت صمت ایران در سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار صادرات خدمات داشت، اما پارسال این رقم به یک سوم کاهش یافته و به زیر ۳.۳ میلیارد دلار سقوط کرده است.

همچنین به غیر از محصولات کشاورزی و غذایی، همه بخش‌های مهم صادراتی از جمله پتروشیمی، معدن، فرش و محصولات صنعتی کشور با کاهش صادرات مواجه شده‌اند./
https://www.asianews.ir/u/2pb
اخبار مرتبط
تجمع کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر صبح امروز؛شنبه، ۱۱ اردیبهشت، در بسیاری از شهرهای کشور و در تهران مقابل وزارت کار برگزار شد.
بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی امروز از دقایقی پیش در برخی از شهرستان‌ها مقابل ادارات سازمان تامین اجتماعی تجمع کرده‌اند؛ آن‌ها خواهان قرار گرفتن کل مبلغ متناسب‌سازی در پایه‌ی مستمری هستند تا مشمول افزایش ضریب سالیانه شود.
امروز در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ همچنین تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد.
سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه امروز اول اردیبهشت 1400 مقابل سازمان بورس تحمع اعتراضی برگزار کردند و مانع تردد خودروها در خیابان سعادت آباد شدند؛ این تجمع در بیشتر شهرهای بزرگ ایران شکل گرفته است.
با ادامه دور جدید اعتراضات معیشتی و صنفی در کشور بازنشستگان تامین اجتماعی و مال‌باختگان بازار بورس ایران در تهران و شهرهای دیگر کشور دست به تجمع زده و بر شرکت نکردن در انتخابات تاکید کردند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گزارش‌ها درباره مشارکت در حال شکل‌گیری چین با ایران را نگران‌کننده خواند.
حاجی فیروز یا "خواجه پیروز" شخصیتی است افسانه ای که هرساله عید نوروز با اندام لاغر، چهره ای سیاه ، کلاهی دوکی شکل ، کفشی نوک تیز و جامه ای سرخ رنگ به همراه دایره زنگی به خیابان ها می‌آید و به رقص و آواز می‌پردازد. معروف ترین آوازی که حاجی فیروز می‌خواند شعر "بشکن بشکنه؛ بشکن!" است.
در سه رویداد خاص شب یلدا، چهارشنبه سوری و نوروز «آجیل» جزئی از سفره خانواده‌های ایرانی است که طی چند وقت اخیر با افزایش قیمت‌ها خیلی از خانواده‌ها دست از خرید آن کشیدند. اما در نوروز همواره آجیل نقش پررنگی داشته است.
چهار روز پس از آغاز اعتراض مردم سراوان به کشته شدن چند سوخت‌بر در برخی رسانه ها گزارش‌هایی مدعی شده اند که اعتراض و اعتصاب در شهرها استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد؛ در حالی که وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به ناآرامی های این استان ابراز نگرانی کرده است.
در نرخ تورم بهمن ماه آمارهای بی‌سابقه از گرانی دیده می‌شود و مهم ترین آمار شاید تورم خوراکی‌ها باشد که حدود ۶۷ درصد اعلام شده است.
قیمت موز قرمز کیلویی 180 هزار تومان است، اما این موز با دیگر موزهای بازار متفاوت است. گفته می شود برای موز قرمز تقاضایی وجود ندارد و جز کالاهای لوکس به شمار می آید و دراین باره رییس اتحادیه بار فروشان اظهاراتی را بیان کرده است.
قیمت ارز در هفته‌های اخیر، نوسان شدیدی را تجربه کرد که این موضوع برخی کارشناسان را نسبت به ضعف بازار در مقابل جریان‌های روانی نگران کرده است؛ در حالی که به گفته برخی کارشناسان در چنین بزنگاه‌هایی، این بانک‌های مرکزی هستند که باید با مداخلات خود در بازار، از آثار سوء واکنش‌های هیجانی جلوگیری کرده و آن‌ها را تعدیل کنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با رد احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید و رشد احتمالی و نسبی تقاضا، گفت: باید قبول کنیم افزایش قیمت خودرو ناشی از تقاضای کاذب و هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار بوده است و در چنین شرایطی حتی احتمال افزایش قیمت خودرو در بازار شب عید نیز وجود ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید