صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۲
کد خبر: 4660
گزارشگر: 213
۴۹۴
۰
۰
۶
قصد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای رویارویی با بلندپروازی چین

تصمیم «ناتو» برای مقابله با «خطر چین»

تصمیم «ناتو» برای مقابله با «خطر چین»
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای نخستین بار قصد خود را برای رویارویی با بلندپروازی‌های نظامی چین آشکار کرد.

به گزاش آسیانیوز، بایدن از ۳۰ کشور عضو ناتو خواسته ‌بود با قدرت رو به رشد نظامی، سیاسی، و اقتصادی چین مقابله کنند. بیانیه ۷۹ ماده‌ای ناتو روز دوشنبه منتشر شد.  

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای نخستین بار قصد خود را برای رویارویی با بلندپروازی‌های نظامی چین آشکار کرد.

----------------------

بیشتر بخوانید:

افشای پنهانکاری چین درباره کرونا
مخازن طلای ایران به انحصار چینی ها در می آید

چین به دنبال «بدهکار کردن کشورهای جهان سوم» است

فیلمسازان و نویسندگان بیشتری «سند همکاری ایران و چین» را محکوم کردند
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 رویترز نوشت، روز دوشنبه در پایان نشست سران ناتو در بروکسل، بیانیه‌ای صادر شد که می‌گوید پکن «چالشی روشمند» برای پیمان ناتو است.

این بیانیه نقطه نهایی نشستی بود که برای جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیروزی عمده‌ای به شمار می‌‌آید. بایدن از ۳۰ کشور عضو ناتو خواسته ‌بود با قدرت رو به رشد نظامی، سیاسی، و اقتصادی چین مقابله کنند.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

تشریح «نحوه واکسیناسیون سالمندان»/بدون ثبت نام برای «همه اولویت ها» پیامک ارسال می شود

واکسن برکت «به جای دُز دوم» واکسن خارجی تزریق نشود

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 حمله چین به گروه هفت: «دروغ، شایعه و اتهام‌های بی‌بنیان»

یک روز پیش از آن نیز هفت کشور ثروتمند دنیا در بیانیه‌ای چین را متهم به نقض حقوق بشر در خاک خود و در تایوان کرد. پکن آن بیانیه را «تهمت بی‌پایه» خواند.

بیانیه ۷۹ ماده‌ای ناتو که دوشنبه منتشر شد، می‌گوید: «خواسته‌ها و رفتار آمرانه چین نمایانگر چالشی روشمند برای نظم بین‌المللی متکی بر قاعده و برای امنیت پیمان [ناتو] است.»

اعضای ناتو، پکن را به «توسعه سریع زرادخانه اتمی خود» و «شفافیت نداشتن در مدرن‌سازی نیروهای نظامی خود» متهم کرد.

در آن بیانیه همچنین آمده است: «ما از چین می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و در نظام بین‌الملل، از جمله در فضا، محیط سایبری، و قلمروهای دریایی، رفتاری مسئولانه و مطابق نقش خود به عنوان یک قدرت عمده داشته باشد.»

این اولین حضور جوبایدن در نشست ناتو بعد از به عهده گرفتن ریاست جمهوری آمریکا است. ناتو یک اتحاد نظامی قدرتمند بین ۳۰ کشور اروپایی و آمریکای شمالی است. این پیمان پس از جنگ جهانی دوم در واکنش به گسترش اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد.

در سالهای اخیر، این اتحادیه به خاطر مسائلی در ارتباط با بودجه و اهداف آن تحت فشار قرار گرفته است.

تنشها در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، که از کمکهای مالی کشورش به ناتو شکایت داشت و تعهد آمریکا برای دفاع از شرکای اروپایی را زیر سوال برد، افزایش یافت.

اما در مقابل جو بایدن، جانشین او، سعی در حمایت مجدد آمریکا از این اتحاد نظامی ۷۲ ساله داشته است.

روز یکشنبه، جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که مذاکرات ناتو بر امنیت جمعی، از جمله ایستادگی در برابر چین و ظهور سریع قدرت نظامی آن متمرکز است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو،پیش از نشست امروز، در مقر ناتو به خبرنگاران گفت: "ما وارد جنگ سرد جدیدی نمی‌شویم و چین رقیب ما یا دشمن ما نیست."

"اما ما باید به عنوان یک اتحاد چالشهایی را که ظهور (نظامی) چین برای امنیت ما ایجاد می‌کند ، برطرف کنیم."

تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری ، روسیه و خروج نیروهای ناتو از افغانستان که طولانی ترین استقرار برون مرزی نیروهای این پیمان است، هم در دستور کار نشست سران ناتو قرار خواهد گرفت.

نشست سران ناتو با حضور بایدن؛ سرنوشت افغانستان از موضوعات اصلی است

پیام قاطع ناتو به چین به دنبال انتقاد سران کشورهای گروه هفت، متشکل از اقتصادهای بزرگ جهان، در نشست اخیرشان در بریتانیا صورت می‌گیرد.

رهبران گروه هفت،در بیانیه‌ای چین را به اتهام نقض حقوق بشر سرزنش کردند و خواستار تحقیق شفاف درباره منشأ بروز ویروس کرونا در این کشور شدند./

https://www.asianews.ir/u/2so
اخبار مرتبط
پزشکان چینی دریافتند که کرونای دلتا سراسر کشورشان گسترش یافته است و علایم آن در افراد مبتلا بسیار شدیدتر از کرونای ویروس جدید است و براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت نوع "دلتا" ویروس کرونا که در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور مواردی از آن ثبت شده است، می‌رود تا به بیماری غالب ناشی از کووید ۱۹ در سطح جهان تبدیل شود
چین سال گذشته کارزاری با تعهد به فراهم‌کردن محصولی آغاز کرد که در پیشگیری از موارد شدید کووید ۱۹ ایمن است؛ در حالی که آن زمان اطمینان کمی به میزان موفقیت واکسن چینی و دیگر واکسن‌ها در جلوگیری از انتقال ویروس وجود داشت و اکنون مثال‌هایی از چندین کشور نشان می‌دهد که واکسن‌های چینی ممکن است در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مؤثر نباشند.
چند کشوری که واکسن کرونای چینی به جمعیت خود ارائه کرده‌اند، با افزایش شدید موارد این بیماری مواجه شده‌اند.
هیچ‌گاه ادیان و ایدئولوژی‌ها منجر به ایجاد دشمنی ابدی و واقعی میان کشورها و واحدهای سیاسی در جهان نشدند؛ چرا که دشمن‌ها از طریق تضاد منافع در رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به وجود می‌آیند و ایدئولوژی‌ها نفرت از رقیب و کشور دارای تضاد منافع را توجیه و پیروزی را به یک ضرورت تبدیل می‌کنند.
با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و قدرت های برجامی در وین، مقامات سابق دولت ترامپ همراه با برخی سناتورهای جمهوری‌خواه درحال رایزنی و فشار همزمان برای تصویب طرح‌های ضدبرجام در کنگره آمریکا هستند و در این حال کمیته پژوهش جمهوری‌خواهان اعلام کرد با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، طرح «اقدام فشار حداکثری» علیه ایران را رونمایی خواهد کرد که هدف از آن گسترش تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام خواهد بود. .
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران با باقیماندن در توافق این آزمون را با موفقیت قطعی گذراند، تاکید کرد: دولت بایدن صرفا تعهد خود را به فشار حداکثری ترامپ نشان داده است.
جیم اینهوف، سناتور جمهوری‌خواه، با صدور بیانیه‌ای به دولت بایدن هشدار داد در صورتی‌ که به برجام بازگردد، کنگره این اقدام را دوباره لغو خواهد کرد.
۴۳ سناتور آمریکایی روز پنجشنبه پنجم فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از دولت او خواستند که از بازگشت به برجام خودداری کرده و برای دستیابی به توافقی تازه با ایران، که موضوعات دیگر را نیز در بربگیرد، تلاش کند.
وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است، اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند٬ هدف قرار داده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید