صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۰
کد خبر: 5161
گزارشگر: 213
۱۰۹۴
۰
۰
۶
با یک طراح و مهندس ساختمان درباره آینده بازار ملک در کشور

بازار مسکن ایران وارد رکود خواهد شد

بازار مسکن ایران وارد رکود خواهد شد
گران شدن مصالح ساختمانی و افزایش قیمت بی رویه و غافلگیر کننده ملک در سال های اخیر، این روزها به مساله اصلی بازار مسکن تبدیل شده است. در این باره با سروناز شریفی، طراح و مهندس ساختمان صحبت کردیم و او از رکودی که بازار مسکن ایران در پیش رو دارد، سخن گفت.

آسیانیوز: گران شدن مصالح ساختمانی و نیز افزایش دستمزد کارگران و افزایش قیمت بی رویه و غافلگیر کننده ملک در سال های اخیر ، این روزها به مساله اصلی بازار مسکن تبدیل شده است.. در این باره با سروناز شریفی، طراح و مهندس ساختمان صحبت کردیم..وی در رشته معماری داخلی و مهندسی معماری در آمریکا تحصیل کرده و به وطن بازگشته است ‌. شریفی همچنین به کار ساخت و ساز در ایران، کانادا، آمریکا و قطر می پردازد و در کارنامه اش ترجمه کتاب هایی در حوزه معماری همراه با مقالاتی در این عرصه نیز وجود دارد؛ طراحی ساختمان های لوکس هم از جمله فعالیت های شریفی به شمار می آید.. با او درباره وضعیت کلی بازار مسکن در ایام اخیر گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه آمده است:

 

درباره چگونگی وضعیت کلی بازار ملک در ایران کمی برایمان توضیح دهید..

معمولا بعد از افزایش بی رویه قیمت مسکن ما رکود در پیش داریم؛ چون افرادی که نقدینگی داشته اند، یا از ترس آنکه پولشان از ارزش بیفتد و یا به دلیل آنکه ارزش افزوده ای به سرمایه شان بدهند، پولشان را وارد بازار مسکن می کنند، ولی بعد از آنکه نقدینگی وارد بازار می شود، رکود ۲ یا ۳ ساله را تجربه می کنیم که منجر به مقداری کاهش قیمت می شود که البته با مقاومت بازار هم همراه خواهد بود و در مجموع فکر می کنم ما وارد شرایط دوره رکود مسکن خواهیم شد..

البته مساله مالیات بر خانه های خالی این روزها کاری می کند که خیلی ها تشویق بشوند ملک شان را بفروشند و احتمالا این گونه کاهش می یابد قیمت ها...

درست است.. ولی اهرم اقتصاد همیشه قدرتش هم بر سیاست و هم بر هنر می چربد..وضعیتی است که توان برخورد قانونی حتی با بدهکاران بانکی در کشور نیست و همانها صاحبان این خانه ها هستند؛ نه مردم عادی و فکر نمی کنم آن دسته را نیرویی بتواند وادار کند به اعتراف داشته هایشان و سپس اخذ مالیات...

دوره رکود در مسکن به نظر شما چقدر طول می کشد؟

بستگی دارد .. غالبا بین ۲ تا ۳ سال

در کار شما غالبا ساخت و ساز ساختمان های لوکس غالبا ادامه دارد.. چرا با وجود آنکه خریدار کمتر است، هنوز این کار دنبال می شود؟

بسیاری از سرمایه گذاران یا مالکان این ساختمان های لوکس رویکرد فروش ندارند؛ ایشان سرمایه ای دارند که باید در گردش باشد و خوابیدن آن سرمایه به ضررشان است.. بنابراین ماشین ساخت و ساز هیچ وقت در طیف حرفه ای ترمز نمی کند. ضمن آنکه ما همواره سرمایه گذارهای خرده پایی داریم که با سرمایه های اندک از مشاغل دیگر وارد کار ساخت و ساز می شوند؛ یک یا دو ساختمان می سازند و با یک رکود هم‌ از دور خارج می شوند.. من بارها این نمودار سینوسی را دیده ام، ولی آنانی که به صورت حرفه ای وارد کار ساخت و ساز می شوند، هیچ وقت فعالیتشان متوقف نمی شود....

البته در حال حاضر در بازار مصالحی که برای ساختمان های لوکس لازم است، اغلب وارداتی و خارجی اند و در بازار موجود نیستند...

بله. البته ۳ یا ۴ سال پیش که شوک دلار وارد و تحریم ها جدی شد، واردات محصولات لوکس واقعا دشوار بود و برای یک کالای خیلی ساده که از نظر گمرک کالای لوکس قلمداد می شد، ولی در واقع نبود، وارد کنندگان مشکل داشتند، ولی در سال های اخیر شرایط کمی بهتر و واردات تسهیل شد و از سویی هم روش های دور زدن تحریم ها را آدم ها خوب یاد گرفته اند که این موضوعات را کمی حل کرده است. البته اتفاقی هم که افتاد آن بود که در این تغییرات کیفیت کالاهای داخلی هم بالا رفت./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/35y
اخبار مرتبط
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده است: وام ۲۵۰ میلیون تومان مسکن ملی شامل تمام متقاضیان حتی آنهایی که قبلا قرارداد منعقد کرده‌اند هم می‌شود و متقاضیانی که با وام ۱۰۰ میلیون تومانی قرارداد بستند می‌توانند از وام ۲۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند.
براساس آخرین اعلام شرایط دریافت وام اجاره مسکن، مبلغ وام اجاره مسکن در تهران تا سقف ۷۰ میلیون تومان و افرادی که در کلان‌شهرها زندگی می‌کنند تا سقف ۴۰ میلیون تومان و در سایر شهرها تا سقف ۲۵ میلیون تومان است.
طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، تسهیلات ودیعه مسکن امسال همانند سال گذشته بوده و هیچ تغییری نکرده است و نرخ سود این وام ۱۳ درصد و مدت بازپرداخت آن برای تهرانی‌ها ۵ ساله و برای سایر شهر‌ها ۳ ساله است.
دولت آینده برای پیشبرد اهداف خود در سال‌های آینده باید در وهله اول اولویت‌های کوتاه‌مدت خود در سال‌جاری را به خوبی به سرانجام برساند و دولت سیزدهم در پنج حوزه سیاستی، باید اصلاحاتی را در کوتاه‌مدت مد نظر قرار دهد که شامل «سیاست‌های اجتماعی و بهداشت عمومی»، «سیاست خارجی»، «سیاست پولی»، «سیاست ارزی» و «سیاست مالی»؛ از جمله «واکسیناسیون کرونا در سیاست‌های اجتماعی و بهداشتی»، «رفع مشکل تحریم‌ها و FATF در زمینه سیاست خارجی»، «مهار تورم از طریق عملیات بازار باز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ساعت ۱۲ چهارشنبه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰ مرحله چهارم فراخوان عمومی و ثبت نام از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در ۲۴۰ شهر آغاز می‌شود و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.
بازار مسکن در چند سال گذشته رشد قیمتی بسیار زیادی را ثبت کرده است و در تهران قیمت خانه‌ها به شدت افزایش یافته است؛ درحالی که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل بالا بودن قیمت‌ مسکن در تهران مجبور به انتخاب شهرهای حاشیه‌ای تهران برای زندگی می‌شوند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: ارزیابی ها از کف بازار مسکن نشان می دهد که بازار اجاره، خرید و فروش در بهار با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی رو به رو می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید