صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۲
کد خبر: 5861
گزارشگر: 213
۷۲۶
۰
۰
۴
چشم دلار بر نیویورک دوخته است

«افزایش قیمت دلار» در هفته پایانی شهریور

«افزایش قیمت دلار» در هفته پایانی شهریور
در حالی که رئیس جمهور ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل در شرکت نمی کند، محتمل است که سیگنال افزایش دلار بر رخدادهای نیویورک و مسایل سیاسی واکنش نشان دهد و قیمت دلار در این روزها نه تنها ارزان نشود، بلکه افزایش هم داشته باشد.

به گزارش آسیانیوز، دلار مرز روانی ۲۷ هزار تومانی خود را حفظ کرده و به نظر می‌رسد ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی دشوار است. اما برخی معتقدند رویدادها و اخبار امروز قیمت دلار را کاهش می‌دهد. اگرچه برخی دیگر معتقدند دلار از امروز برای رشد قیمت آماده است. نگاه این دو گروه چیست؟

------------------------------

بیشتر بخوانید:

سلطه طالبان؛ علت «گرانی بیشتر دلار» در ایران!

-----------------------------------------

به نقل از تجارت نیوز، قیمت دلار در آخرین معاملات هفته گذشته به ۲۷۴۰۰ تومان رسید. اگرچه برخی از معامله‌گران منتظر رسیدن قیمت دلار به مرز ۲۷۲۰۰ تومان و کمتر از آن بودند. اما اخبار سیاسی نتوانست در هفته گذشته قیمت دلار را وارد کانال پایین‌تر کند. اما آیا در هفته جاری دلار ارزان می‌شود یا گران؟

دو دسته رویکرد درباره روند قیمت ارز در آخرین هفته شهریورماه ۱۴۰۰ وجود دارد.

رویکرد اول نگاهی است که می‌گوید رویدادهای سیاسی که باعث کاهش قیمت دلار شدند در هفته آخر شهریورماه هم ادامه دارد. در این میان دو سیگنال قوی‌تر از بقیه عمل می‌کند. اول سخنان سخنگوی کاخ سفید که تاکید کرده بایدن همچنان معتقد است مسیر دیپلماسی با ایران بهترین راه در بین گزینه‌هاست. گفته‌ای که احتمال توافق میان ایران و آمریکا را قوت می‌دهد.

نکته دوم اینکه هفته گذشته بلومبرگ خبر داد کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) برگزار می‌شود و این احتمال وجود دارد که دور هفتم مذاکرات برجامی در وین در حاشیه این نشست برگزار شود.

تنها سه روز تا برگزارس این کنفرانس و احتمال آغاز دور جدید مذاکرات باقی مانده است. مذاکراتی که به گفته بلومبرگ در این هفته آغاز می‌شود و می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد.

حالا اعلام شده که ابراهیم رئیسی برای شرکت در این اجلاس به نیویورک نمی‌رود و سخنرانی خود را مجازی انجام می‌دهد. اما به گفته تخت‌روانچی، امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه برای شرکت در این اجلاس به نیویورک می‌رود.

برای همین نگاه‌ها به وسط هفته جدید دوخته شده و سیگنالی که از نیویورک می‌رسد.

 

افزایش قیمت دلار
سیگنال دوم، مربوط به نگاهی است که می‌گوید تاثیر سیگنال‌های سیاسی بر روند کاهشی قیمت ارز تخلیه شده است. بازار و معامله‌گران در هفته جاری منتظر رویداد جدیدی نیستند و احتمال دارد نه تنها قیمت دلار در این روزها ارزان نشود، بلکه اندکی افزایش هم داشته باشد. چراکه به نظر می‌رسد موضوعاتی که تا پیش از این منجر به کاهش قیمت ارز شده، جذابیت و تاثیر خود را از دست داده و معامله‌گران محتاطانه منتظر روند بازارند./


https://www.asianews.ir/u/3oo
اخبار مرتبط
بانک مرکزی افغانستان دستوری مبنی بر ممنوعیت پرداخت حواله های بانکی به حواله‌های ارزی صادر کرد.
در حالی که مقام‌های ایرانی امیدوار بودند با کمک طالبان بازار هرات به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تأمین ارز ایران در دوران تحریم بازگشایی شود، خبرهایی منتشر شد که بر اساس آن طالبان جلو معاملات ارز را گرفته است. این موضوع سبب شد تا قیمت دلار در تهران مجدداً روند افزایشی را پیش بگیرد.
در میانه دشواری‌های تصویب قانون جدید السالوادور که بیت‌کوین را به‌عنوان پول رایج قانونی معرفی می‌کند، بهای این رمزارز ریزش شدیدی داشت.
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش فصلی خود می‌گوید افزایش قیمت کالاهای وارداتی بر اساس ریال، در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال ۹۹، حدود ۵۰۶ درصد رشد داشته است؛ به عبارتی بیش از شش برابر شده است.
با عقب‌نشینی نیروهای دولتی افغانستان، هرات به تصرف طالبان درآمد و همراه با تعطیلی بازار ارز این شهر، عملا یکی از مهم‌ترین کانال‌های سیگنال دهی به بازار تهران نیز موقتا خاموش شد.
به گفته بسیاری از کارشناسان، تیم اقتصادی دولت سیزدهم حتی با ادامه مذاکرات برجام، نمی‌تواند بر قیمت دلار کنترلی داشته باشد و قیمت پول آمریکایی به زودی در ایران به بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.
چند منبع رسمی آمریکا گزارش داد که دولت جو بایدن در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای است؛ در حالی که برخی از تحلیل‌گران فنی نیز با توجه به رشد روزهای اخیر اعتقاد دارند که موج افزایشی جدیدی آغاز شده است و دلار به زودی از مقاومت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی نیز عبور خواهد کرد.
با افزایش شتابان نرخ ارز و بی ارزش شدن پول ملی اتفاق مهمی که رخ داد فراهم شدن بستری عظیم برای فساد و سوء استفاده سودجویان و اخلالگران بازار بود؛ جذابیتی که صادرات در شرایط فعلی و کسب درآمد ارزی برای صادرکنندگان ایجاد کرد منجر به این شد که بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات و مواد اولیه و محصولات را به داخل تزریق نکنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید