صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۱
کد خبر: 6567
گزارشگر: 213
۱۸۲۰
۹
۰
۱۱
یادداشت/خدایار عبدالهی

«بخوانید» و در بورس سود کنید!/روش های حرفه ای کاهش ضرر در بازار سرمایه

«بخوانید» و در بورس سود کنید!/روش های حرفه ای کاهش ضرر در بازار سرمایه
​در بسیاری از موارد افراد برای جبران زیان خود در بورس؛ دست به اقداماتی می‌زنند که اتفاقا منجر به ضرر و زیان بیشتری برای آنها خواهد شد؛ در حالی که روش های وجود دارند که مردم بتوانند ضرر و زیان خود را در بورس کاهش داده و به سمت سود حرکت کنند.

در هر بازاری سود و ضرر دو روی یک سکه هستند؛ نکته مهم این است که چگونه در هنگام روند نزولی بازار، زیان خود را به حداقل برسانیم.

مانند هر بازار دیگری، بازار سهام در کنار سودآوری خوبی که ممکن است داشته باشد، گاهی اوقات با زیان نیز همراه خواهد بود. از آنجا که سود و زیان در هر بازاری دو روی یک سکه‌ هستند بنابراین باید با تدابیری در روزهای قرمز بازار میزان زیان‌آوری را به حداقل ممکن رساند.

افت چند ماه اخیر بازار سهام موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران تازه‌وارد نسبت به از دست دادن سرمایه خود نگران شده و به دنبال کاهش زیاندهی خود هستند.

در بسیاری از موارد افراد برای جبران زیان خود در بورس؛ دست به اقداماتی می‌زنند که اتفاقا منجر به ضرر و زیان بیشتری برای آنها خواهد شد. در ادامه به نکات مهمی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا ضرر و زیان خود را در بورس کاهش داده و به سمت سود حرکت کنید :

 

  1-روی سهام هایی سرمایه گذاری کنید که مواد اولیه آن نیز تولید داخل است.
2-میانگین کم کردن : ( averaging down )
استراتژی میانگین کم کردن در بورس به‌منظور کاهش میزان ضرر استفاده می‌شود. شما با کاهش میانگین خرید سهم، میزان ضرر خود را جبران می‌کنید.
استراتژی میانگین کم کردن (Averaging Down)زمانی اتفاق می‌افتد که سهمی با بنیاد خوب را خریداری کرده‌اید، اما به دلایلی از جمله فاز اصلاح یا دیگر دلایل روند قیمت سهم نزولی می‌باشد، بنابراین شما در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید سهم می‌کنید تا میانگین خرید خود را کاهش دهید و به هنگام برگشت روند سهم و خروج از فاز اصلاحی، به سود برسید.
به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شما 1000 سهم را به قیمت 600 تومان (به‌ازای هر سهم) در مجموع 600,000 تومان خریداری می‌کنید. سپس سهم شما به قیمت 500 تومان (به ازاء هر سهم) کاهش می‌یابد.
مجددا 1000 سهم دیگر با قیمت 500 تومان (به ازاء هر سهم) و در مجموع 500,000 تومان خریداری می‌کنید. شما اکنون 2000 سهم دارید و در کل 1,100,000 تومان هزینه کرده‌اید. میانگین قیمت سهام که متعلق به شماست اکنون 550 تومان است.
3-جلوی ضرر را هرجا بگیرید منفعت است : قید بورس را بزنید و پول خود را از بورس بیرون بکشید.
4-صبر کنید : شاخص بورس بصورت آهسته روند صعودی گرفته است.
5- سهام بدون بنیه را با سهام بنیه قوی عوض کن
6-طمع نکنید : اگر هرکدام از سهامت 30%مثبت شدآن سهم را بفروشید.دلایل شخصی شکست و ضرر خود را بیابید و آن را یادداشت کنید .

7-از یک مشاور خبره بورس کمک بگیرید.

8-توی یک کاغذ بنویسید چرا این سهم را دارید. حداقل 5 دلیل برای داشتن و خرید یک سهم پیدا کنید و یادداشت کنید .

9- مهمترین چیز برای جلوگیری از ضرر در بازار سهام این است:
ما فقط باید در آن شرکت ها یا صنایعی سرمایه گذاری کنید که در واقع می دانید چگونه تجارت آن کار می کند. چنانچه خودتان در یک شرکت سهامی شاغل هستید بهترین گزینه برای خرید سهم ، سهم شرکتی است که در آنجا مشغول به فعالتید.
10- لازم نیست همه اطرافیان شما بدانند چه سهامی دارید که مدام خبر صعود یا نزول سهمتان را به شما بگویند و شما را دچار اضطراب کنند .

11- نکاتی که هرروز از بورس یاد می گیرد را بنویسید.

  12-برای به حداقل رساندن ضرر و زیان در بورس سهام ، باید مشاهده و معامله را یاد بگیرید (تابلوخوانی )
13-مطمئن ترین راه برای سرمایه گذاری بدون از دست دادن پول ، سپرده سرمایه گذاری بلندمدت بانک است.
14-این یک سراب است که هرگز در بازار سهام با ضرر روبرو نشوید.
17-اگر امروز سهمتان را فروختید و سود کردید ،امروز هیچ سهمی نخرید تا هیجانات فروش سهم با سود در شما فروکش کند و منطقی تر تصمیم بگیرید.

18-شمارش موج الیوت را دنبال کنید زیرا بهترین ابزار برای پیش بینی روند است .
19-میانگین رشد سالیانه شاخص کل بورس در 30 سال گذشته بورس ایران :رشد سالیانه 40 % است .پس حداقل و در بدترین حالت هر سال 40% قیمتها رشد خواهند داشت .
20-تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکت های بورسی را یاد بگیرید.
21-برای خودتان حد سود و حد ضرر تعیین کنید.
22-بهترین جا برای پولهای خرد 1 تا 5 میلیون تومان بازار بورس است و کمتر بازاری وجود دارد که بتوانید با پولهای خرد سرمایه گذاری کنید .
23-سرمایه گذاری بلند مدت : سرمایه گذاری کوتاه مدت (معامله) خطر بیشتری نسبت به سرمایه گذاری بلند مدت دارد.
اما سرمایه گذاری طولانی مدت فرصت زیادی برای جلوگیری از ضرر دارد زیرا ریسک بسیار کمتری دارد.

24-دنبال کردن سرمایه گذاران با هوش :

اگر یک راهب پس از 50 سال توبه ، می تواند از رودخانه عبور کند ، در حالی که مرد دوم می تواند در مدت 5 دقیقه یک قایق اجاره ای 50 روپیه ای بگیرد. بنابراین مرد دوم بسیار باهوش است.

  25-خود را با سایر سرمایه گذاران مقایسه نکنید. تنها کسی که باید با او مقایسه کنید خودتان است. همیشه سعی کنید بهتر از این که خود را با شخص دیگری مقایسه کنید ، خود را بهتر کنید.

26-استراحت کنید..خوب است که چند روز بدون نگاه کردن به تابلو بورس بگذرانید .

15_ روز تابلو بورس را نگاه نکنید و فراموش کن سهام دارید .

27-مثل یک ورزشکار حرفه ای فکر کنید وقتی یک ورزشکار حرفه ای یک مسابقه بزرگ را از دست می دهد ، ورزش را به طور کامل ترک نمی کند. آنها هوشیارانه به نقاط قوت و ضعف خود نگاه می کنند. آنها به نوارها نگاه می کنند و با مشاوران و کارشناسان صحبت می کنند که می توانند به آنها کمک کنند تا تجزیه و تحلیل کنند که کجای کار اشتباه است. باخت می تواند ما را از بازی بیرون کند و احساس طرد شدن را برای ما ایجاد کند. اگر بیش از حد نزدیک به خورشید پرواز کرده اید یا بیش از حد خطر را متحمل شده اید ، اکنون می دانید که محدودیت شما کجاست. با دانش کسب شده مجددا به بازی برگردید.

28-انتقام تجارت را نگیرید اجتناب از این موارد سخت است.عجولانه تصمیم نگیرید .اگر در سهمی ضرر کردید غیر منطقی تصمیم نگیرید و بخواهید از بازار انتقام بگیرید و بگوئید بر میگردم اینبار 2 برابر سود می کنم .مطمن باشید باز شکستی دیگر متحمل خواهید شد .بهتر است صبر کنید و با تصمیم گیری منطقی بازی را بنفع خود عوض کنید .

29-اگر تک سهم هستید و در ضرر سنگین هستید :تک سهم خود را بین سهام های دیگر پخش کنید.

30-سود آینده با مدیریت زیان های فعلی به دست می آید.

31-دوباره به بازی برگردید: وقتی از نظر روحی قوی شدید ، دوباره تجارت کنید. شما از نظر ذهنی قوی تر و آماده تر از آنچه که بودید شده اید و اکنون آماده تجارت هستید./

اینستاگرام:@Khodayarabdollahi
آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/477
اخبار مرتبط
در حالی که بسیاری از سهامداران از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در زمینه بورس انتقاد می‌کنند و آن را خلاف وعده‌های دولت بیان می کنند، از ابتدای آبان ماه تا کنون شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد سقوط کرده است.
در حالی که محسن رضایی از ابتدای دولت از طرح افزایش یارانه ها حمایت کرده است، حال گفته که آذرماه خبرهای خوب برای مردم دارد که باید دید تحقق این وعده ها چگونه صورت خواهد گرفت.
کارشناس بازار سهام گفت مهم‌ترین عامل ریزش بازار سهام در روزهای گذشته مشخص نبودن برنامه‌های دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی است.
معاملات امروز بورس در حالی آغاز شده که هفته گذشته شاخص کل نتوانست روند صعودی اول هفته خود را حفظ کند و در نهایت بدون تغییر در کانال یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی قرار گرفت و سه نماد پارس، شپدیس و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.
در حالی که تصاویر و گزارش ها از پلمپ ساختمان بورس تهران حکایت دارند، روابط عمومی این سازمان می‌گوید که تنها پارکینگ ساختمان پلمب شده است.
تغییرات در اعضای شورای عالی و مدیر عامل بورس در مقابل احتمال ارزانی بیشتر دلار و شدت گرفتن خروج سرمایه از بورس هرکدام به نوبه خود باعث افزایش نااطمینانی در بازار سهام شده‌اند.
مجید عشقی، قائم مقام سابق شرکت بورس کالای ایران و دانش آموخته دانشگاه امام صادق به عنوان رییس بعدی سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
کاوه رضایی
۱۴۰۰/۰۸/۲۳
5
0
1

ممنون از مقاله خوبتون این مقاله بدرد این روزها که بورس منفی است و خیلی ها در ضرر هستند می خورد و توصیه های حرفه ای خوبی در مورد خارج شدن از ضرر کرده است

علی کاظمی
۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
1

این نکته اش که چند روز تابلو بورس را نگاه نکنید و فراموش کنید سهامدارید.خیلی برای من مفید بود

محسن حقی
۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
1

این مورد که چند روز به تابلو بورس نگاه نکنید جالب است و باعث کمتر شدن استرس میشه بنظر من حداقل 15 روز به تابلو بورس نگاه کنیم بهتره.. در همین نگاه نکردن به تابلو بورس نکات بسیاری نهفته است

حسن محمدی
۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
0

چطور میشه با نویسنده مقاله ارتباط برقرار کرد .اینستاگرام نویسنده مقاله این که در زیر مقاله آورده شده است ؟ اینستاگرام:@Khodayarabdollahi

اصغر رضایی
۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
0
1

با مورد 22 موافقم که میگه بهترین جا برای پولهای خرد 1 تا 5 میلیون تومان بازار بورس است

ناصر شکوهی
۱۴۰۰/۰۸/۲۶
0
0
0

با تشکر از مقاله خوبتون ..مورد 14 را خیلی ها توجه نمی کنند و اینکه واقعا سراب اتست که در بازار بورس همیشه سود کنید و هیجموقع ضرر نکنید ولی این ضرر باید درصد کمی باشد

حسن
۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
1

جمله پرمفهوم انتقام تجارت را نگیرید..درست میگه وقتی شخصی در بورس ضرر می کنه سریع یک تصمیم دیگه میگیره و می خواد انتقام بگیره ولی این باعث میشه بیشتر ضرر کنه چون منطقی تصمیم نگرفته .چون تصمیم پشت تصمیم گرفته و اونهم در بازار مالی که احتیاج به کنترل احساسات دارد

علی
۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
0

روی سهام هایی سرمایه گذاری کنید که مواد اولیه آن نیز تولید داخل است.

سارا
۱۴۰۰/۰۸/۲۷
0
0
1

این مورد که : چنانچه خودتان در یک شرکت سهامی شاغل هستید بهترین گزینه برای خرید سهم ، سهم شرکتی است که در آنجا مشغول به فعالتید... مورد جالبی است و بنظرم درست هم هست .


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید