صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۴
کد خبر: 7321
گزارشگر: 213
۸۷۲
۰
۰
۴
عدم ارتقا و توانمند کردن کارکنان مترو حادثه آفرید

فرسودگی مترو فاجعه ساز شد!+ فیلم

فرسودگی مترو فاجعه ساز شد!+ فیلم
شرکت متروی تهران؛ در یک بیانیه عدم ارتقای نیروی کار و فشار مضاعف کاری بر کارکنان، فرسودگی و عدم اُوِرهال زیرساخت‌ها در طی سال های متمادی را دلیل حادثه برخورد دو قطار در مترو تهران کرج اعلام کرد.

به گزارش آسیانیوز، شرکت متروی تهران؛ در یک بیانیه عدم ارتقای نیروی کار و فشار مضاعف کاری بر کارکنان،فرسودگی و عدم اُوِرهال زیرساخت‌ها در طی سال های متمادی را دلیل حادثه برخورد دو قطار در مترو تهران کرج اعلام  کرد.

شرکت متروی تهران، یک روز پس از حادثه تصادف دو قطار در خط متروی تهران-کرج، «فرسودگی ناوگان» و «عدم توانمندسازی نیروی انسانی» را به‌ عنوان دلایل اصلی بروز این حادثه اعلام کرد.

یک قطار تندروی مسیر کرج-گلشهر صبح روز چهارشنبه، اول دی، در حالی که به سمت ایستگاه تهران (صادقیه) در حرکت بود با یک قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد.

این حادثه ۲۲ مصدوم بر جای گذاشت و حال یک نفر نیز وخیم اعلام شد.

 

 

روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران روز پنج‌شنبه، دوم دی، در بیانیه‌ای علت اصلی حادثه روز گذشته را «ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالینگ و تجهیزات» اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که این شرایط موجب «خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره‌برداری متروی» در سال‌های اخیر شده است‌.

بیانیه شرکت متروی تهران در ادامه می‌گوید: «در سال‌های اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی، ارتقا و ارزیابی نیروی انسانی متروی تهران انجام نشده و به دلیل فرسودگی و عدم اُوِرهال زیرساخت‌ها، فشار کاری بر کارکنان این شرکت دو چندان شده است».

اولین خط متروی تهران که همین خط اتصال تهران به کرج است، ۲۳ سال پیش یعنی در اسفند ۱۳۷۷ افتتاح شد.

در سال‌های گذشته مقامات متروی تهران بارها درباره کمبود بودجه، عدم تامین به‌موقع قطعات، تاخیر در تعمیرات ناوگان و پیامدهای آن هشدار داده‌اند.

محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر تهران ماه مهر سال گذشته وضعیت متروی تهران را «حاد» توصیف کرده و ضمن هشدار درباره حادثه و خرابی این ناوگان در حین سرویس‌دهی گفته بود: «از ۱۳۰۰ واگن فعال در مترو حدود ۳۰ درصد آن‌ها نیاز به اورهال دارد، اما اجباراً باید از این قطارها استفاده کنیم.»

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز در همان زمان با اشاره به «خالی شدن انبارهای قطعات یدکی» گفته بود که این شرکت برای خرید قطعات پول ندارد و هزینه‌های این شرکت با توجه به افزایش قیمت دلار چندبرابر شده و رقمی که دولت در پایان هر سال به این شرکت اختصاص می‌دهد، به اندازه درآمد یک هفته آن است.

تامین بودجه مورد نیاز مترو در سال‌های اخیر همواره محل دعوا و مناقشه دولت و شهرداری بوده است.

بنا بر اعلام مسئولان مترو، خط پنج متروی تهران از صبح روز پنج‌شنبه، دوم دی فعالیت خود را از سر گرفته است.

روز گذشته، چهارشنبه اول دی، قطار مترو تهران‌ و کرج در ایستگاه چیتگر با هم برخورد کردند. با هماهنگی با شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و کرج انتقال مسافران از ایستگاه وردآورد تا ایستگاه صادقیه و بالعکس انجام گرفت.

به نقل از رکنا، در این حادثه ۲۰ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۹ نفر به صورت سرپایی درمان شده و ۱۱ نفر دیگر نیز به بیمارستان منتقل شدند.

احمد وحیدی وزیر کشور در دستوری به استانداران ۲ استان تهران و البرز خواستار رسیدگی فوری به وضعیت مصدومان برخورد ۲ قطار مسافربری در محدوده چیتگر شد.

شهردار تهران گفت: بر اساس گزارشی که داده شد همه مصدومان حادثه مترو گلشهر از بیمارستان ترخیص شدن به جز یک نفر که اقدامات ترخیص وی نیز در حال انجام است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در پایان مراسم افتتاح ایستگاه توحید در خط ۷ مترو در جمع خبرنگاران گفت: حادثه صبح اتفاق تلخی بود و از صبح ساعت ۷ تا همین الان همکاران مشغول کار هستند تا وضعیت را به حالت عادی برگردانند.

وی افزود: علت حادثه در کمیسیون سوانح معلوم خواهد شد و پیش داوری ها نباید خدایی ناکرده باعث شود تا اصل حادثه به فراموشی سپرده شود. مصدومین این حادثه به لطف خدا از بیمارستان ترخیص شدند. ۱۲ نفر دچار آسیب شده بودند که بخشی به خاطر التهابات و شلوغی های بعد از حادثه و برای خارج شدن از واگن بود.

وی ادامه داد: همه تا قبل از ظهر از بیمارستان مرخص شدند و دو نفر مصدومیت جدی تر داشتند که طبق آخرین خبر یک نفر ترخیص شده و دیگری هم در حال ترخیص بود. ما به درگاه الهی شکر می کنیم که مصدومیتهای جدی نداشتیم اما این حادثه هشدارهایی داشت که باید با تمهیدات ویژه از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

شهردار تهران تاکید کرد: جبران این حادثه با ۱۳۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال مردم از وردآورد به صادقیه صورت گرفت و تعداد زیادی ون و تاکسی هم به آنجا آمدند. برای برگشت هم مقرر شد تا ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و ونها و تاکسی‌های بیشتری نسبت به صبح این مشکل را جبران کنند. امیدوارم تا ساعات دیگر اساس مشکل شود و به حالت اول برگردد.

زاکانی درباره علت حادثه نیز گفت: کمیسیون سوانح باید علت را بگوید و هرچه قبل از این کمیسیون اعلام شود یک پیش داوری است و ممکن است افکار مردم را دچار مشکل کند. ان شاءالله مشخص می شود که علت چه بوده؛ ظرفیت بالایی که امروز در مترو است را باید تشدید کنیم تا مردم از آسایش بالاتری بهره ببرند. کار جدا سازی واگن ها و رهاسازی آن ها به اتمام رسیده و بالای ۷۵ تا ۸۰ درصد کار پیشرفت داشت و الان پیشران در خط اکسپرس در حال جابه جایی است و اگر این کار انجام شود خط باز می شود.

این در حالی است که شهردار تهران درباره افتتاح ایستگاه توحید نیز توضیح داد: این ایستگاه به دلیل بهره مند شدن مردم چهار منطقه ۲،۶،۱۲، ۱۰ و ۱۱ می تواند برای تسهیل در رفت و آمد مردم شرایط خوبی را فراهم کند. از همه همکارانم در افتتاح چنین ایستگاهی تشکر می کنم!

همچنین علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه بدلیل خطای انسانی قطار عادی خط ۵ مترو زودتر از موعد وارد ریل اصلی و باعث برخورد ۲ قطار عادی و سریع شده است.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص علت حادثه برخورد دو قطار خط ۵ مترو تهران با بیان این‌که مترو در این خط دو سرویس عادی و سریع دارد گفت: روال حرکت و تردد قطارها در این خط به این صورت است که قطار عادی برای این‌که اجازه ورود به قطار سریع را دهد وارد خط سمت راست شده و سپس قطار سریع السیر رد شود و قطار عادی مجددا وارد خط اصلی می شود.

صبح روز گذشته دو رام قطار متروی تهران-کرج در ایستگاه چیتگر با یکدیگر برخورد کردند که در پی این حادثه حدود بیست نفر از مسافران مصدوم شدند که بنا به گفته مسئولان اورژانس حال یکنفر وخیم گزارش شده است، بعد از وقوع این حادثه معاون شهردار با حضور در محل حادثه نسبت به رسیدگی به وضعیت مصدومان، ارائه سرویس رایگان اتوبوس به مسافران دستورات لازم را صادر کرد که و در حال حاضر با گذشت چند ساعت از وقوع حادثه کارشناسان فنی در حال بازگشایی مسیر برای از سرگیری مسافرگیری هستند.

به نقل از ایسنا، قطار تندرو که از مسیر کرج-گلشهر به سمت ایستگاه تهران(صادقیه) درحرکت بود با قطار عادی درایستگاه چیتگر برخورد کرد./

آسیانیوز ، رکنا ، ایسنا
https://www.asianews.ir/u/4rh
اخبار مرتبط
براساس برخی گزارش ها بدلیل علت انسانی قطار عادی خط ۵ مترو تهران-کرج زودتر از موعد وارد ریل اصلی و باعث برخورد ۲ قطار عادی و سریع السیر شده است.
علت حادثه برخورد دو قطار/صبح امروز دو رام قطار متروی تهران-کرج در ایستگاه چیتگر با یکدیگر برخورد کردند که در پی این حادثه حدود بیست نفر از مسافران مجروح شدند یا بد حال هستند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از تصویب مطالعات امکان سنجی خط ۴ متروی مشهد مقدس در یکصدو شصت و نهمین جلسه این شورا خبر داد.
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران با اشاره به رسوب کالاهای متروکه و قاچاق و قضایی در محوطه‌های شرکت ها که موجب کاهش راندمان فضاهای عملیاتی شرکت در ارائه خدمات به صاحبان کالاهای تجاری شده است، گفت: حضور مسئولان سازمان بازرسی کل در مجموعه تابعه این شرکت سبب پیگیری مطالبات به حق انبارهای عمومی از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و خروج کالاهای تملیکی از انبارهای این شرکت خواهد شد.
امروز شنبه یکی از قطارها خط چهار در ورودی ایستگاه تئاترشهر به دلیل نفص فنی متوقف شد و مردم اقدام به شکستن شیشه ها کردند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید