صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
کد خبر: 7588
گزارشگر: 213
۱۲۴۹
۰
۰
۸
یادداشت

بهترین جایگزین نفت

بهترین جایگزین نفت
در مقطعی از زمان فرش دستبافت ایرانی ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران را شامل می شد و درآمد صادراتی ۲ میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

به گزارش آسیانیوز، محمد بویری: فرش دستباف یکی از مهم‌ترین صنایع دستی ایران به شمار می‌رود.

پیشینه فرش ایرانی به دوران قبل از میلاد مسیح برمی گردد و در اوج شکوه این صنعت از زمان هخامنشی شروع شد.

--------------------

بیشتر بخوانید

نفت می رود و بنجل چینی به ایران می آید!

---------------------------------------------------

فرش پازیریک که قدمت ۳ هزار ساله دارد منتسب به ایران است و از چندین سال قبل در ایران بافته شده است. امروزه فرش‌هایی از این دوره‌ها در موزه‌های بزرگ جهان از جمله موزه هنرهای زیبای بوستون، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، موزه لس‌آنجلس، موزه هنرهای کاربردی وین، موزه لوور فرانسه، موزه استکهلم و بسیاری از موزه‌های بزرگ جهان نگهداری می‌شوند.در بین فرش های ایرانی فرش عشایری ، روستایی و شهری داریم؛ فرش های عشایری بر اساس مفاهیمی که در هزاران سال در هر منطقه شکل گرفته بافته می شدند.

فرش های روستایی بافت یک تعداد طرح خاص هستند که استاندارد شده اند و نسل های مختلف در یک روستا همان فرش را با همان طرح می بافند. در فرش شهری هنر نگارگری و زیبایی شناسی متناسب با هر منطقه با قالیبافی تلفیق می شود و در هر شهر یک سبک ریزباف باب می شود برای مثال در سبک اصفهان کاشی کاری ها در قالیبافی هم ورود پیدا می کنند و هنر آن غنی تر می شود.

اگر چه قالیبافی در ایران یک هنر ملی است و به شهر و نقطه خاصی از کشور محدود نمی‌شود، اما برخی شهرهای کشور به مراکز فرش ایرانی شهرت دارند. تبریز از سال ۱۵۰۰ تا ۱۵۵۰ میلادی، کاشان از سال ۱۵۲۵ تا ۱۶۵۰ میلادی و کرمان از سال ۱۶۰۰ تا ۱۶۵۰ میلادی به مراکز فرش ایران تبدیل شدند.

--------------------

بیشتر بخوانید

تهاتر چای با نفت ایران تاسف آور است!/خطای آشکار سیاست نفت در برابر کالا

--------------------------------

فرش دستباف به عنوان یک هنر و صنعت ملی می تواند در صورت توجه بیشتر مسئولان با حذف واسطه ها و بیمه شدن بافندگان و پرداخت یارانه حضور در نمایشگاهای داخلی و خارجی از رونق مطلوبی برخوردار شود این در حالیست که اکنون گره بر گره مشکلات فرش زده می شود.

در مقطعی از زمان فرش دستبافت ایرانی ۵۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران را شامل و درآمد صادراتی ۲ میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان می‌آورد؛ اکنون وضعیت صادرات فرش ایرانی به گونه‌ای شده است که از ۲ میلیارد دلاری به درآمد اندکی بالغ بر ۷۰ میلیون رسیده‌ایم که در جایگاه خود می‌تواند بیانگر وضعیت دشوار صادرات فرش ایرانی باشد.

از عوامل موثر در کاهش صادرات فرش ایرانی می توان به وجود رقبای جدی، تحریم‌های متعدد علیه صادرات، عدم ارائه تسهیلات صادراتی به صادر کنندگان از جمله جوایز صادراتی و یا وامهای کم بهره، وضعیت پیمان ارزی، وجود قوانین و مقررات بازدارنده و همچنین گرانی مواد اولیه تولید فرش اشاره کرد.کاهش تولید فرش دستباف از پنج سال قبل به دلیل عدم حمایت از بافندگان داخلی برای حضور مؤثر در بازارهای رقابتی جهانی اتفاق افتاده و این روند همچنان ادامه دارد.

مشکل تولید فرش دستباف ایران از زمانی شروع شد که کشورهای برخوردار از نیروی کار ارزان از جمله هند و چین اقدام به تولید فرش دستباف و بازاریابی برای عرضه این کالاها در سطوح جهانی متناسب با انتظارات خریداران کردند.متاسفانه اکثر بافندگان فرش جزو قشر آسیب پذیر جامعه هستند و مشکلات مالی باعث می شود آنان به شغل های کاذب روی آورند که در این بین، باید دولت حمایتش را از این قشر بیشتر کند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/4yp
اخبار مرتبط
مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران، با انتقاد از سیاست‌های دولت در زمینه تهاتر نفت با کالا، گفته است چینی‌ها در مقابل نفتی که از ایران می‌برند، هرچه کالای بنجل داشتند را به ما دادند و زیان عظیمی به ما حتی تا سال‌های آتی زده‌اند.
رییس اتاق ایران و سوئیس با ابراز تاسف از"تهاتر چای در برابر نفت گفت: «تهاتر در تاریخ بشریت، روشی مربوط به قبل از به وجود آمدن واحد پولی است»، افزود: «یقینا دلیلی وجود داشته که تهاتر دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد».
در حالی که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران روز جمعه ۱۹ آذر گفته است که موضع ایران نسبت به هفته قبل تغییر نکرده است؛ وزیر دفاع اسرائیل مدعی شد که ایران قوای نظامی خود را در غرب کشور تقویت می‌کند تا از آنجا به اسرائیل و سایر کشورهای خاورمیانه «حمله کند» و الان زمان اقدام علیه ایران است!
در حالی که هفتمین دور مذاکرات احیای توافقنامه هسته‌ای برجام در وین با توقف و سرخوردگی طرف های غربی مواجه شد، یک نشریه اسرائیلی ادعا کرد که از این پس در واکنش به حملات نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه. تهران را نشانه خواهد گرفت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید