صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۴
کد خبر: 7753
گزارشگر: 213
۱۰۹۳
۰
۰
۳
شهر به شهر؛ ساحل به ساحل؛ با سفرنامه حمید دهقان

تونس؛ کشور آبی سفید!

تونس؛ کشور آبی سفید!
حمید دهقان، روزنامه نگار در سفرنامه خود تونس را این گونه توصیف کرده است: تونس کشوری در شاخ آفریقای شمالی با سواحلی به طول ١٢٠٠ کیلومتر در دریای مدیترانه و خلیج تونس، کشوری با 160 هزار و 600 کیلومتر مربع مساحت و ١٢ میلیون جمعیت که نشانه های بسیاری از فراوانی تمدن های باستانی در این سرزمین به یادگار مانده است.

به گزارش آسیانیوز، بسیار خوشحال هستم ، این نخستین سفر من به خارج از کشور پس از حدود دوسال و نیم از زمان شیوع بیماری کرونا است.

می خواهم سفرم را از در خانه آغاز کنم. در یکی از آخرین روزهای پاییزی ساعت ده شب با توقف تاکسی فرودگاه ساکم را برمی دارم، از خانه خارج می شوم و سوار تاکسی می شوم.

موزیک ایرانی ملایمی را می شنوم و از راننده می پرسم مسیر را راحت آمدید ؟ می گوید به این محل آشنا هستم، یکی از همسایه های شما آقای دکتر ....مسافر همیشگی من است. او از شخصیت همسایه مان تعریف می کند : ایشان خیلی به من کمک کردند ، من آواز می خوانم ،آقای دکتر مرا به یکی از مدیران صدا و سیما معرفی کردند آنجا از من تست آواز گرفتند همین روزها آلبوم من آماده پخش می شود. کمی بعد او نرم و آهسته زمزمه ای می کند، واقعا صدای خوبی دارد.

 در آن موقع شب مسیر راه شلوغ نبود فقط در نیمه راه بزرگراه چمران به علت تصادف یک اتوموبیل با یک موتور سوار چند دقیقه ترافیک شده بود. در کمتر از یک ساعت به فرودگاه رسیدم. راننده جوان و خوش صدا کارت خود را به من می دهد که هنگام برگشتن و یا در سفرهای بعدی او را خبر کنم .

وارد سالن فرودگاه می شوم صفی نه زیاد طولانی، در ورودی سالن وجود دارد ولی من نگران نیستم چون مانند همه سفرهایم یکی دو ساعت زودتر از زمان حاضر شدن در فرودگاه رسیده ام. زمان پرواز من ساعت ٢ بامداد است. هنوز کانتر ترکیش ایر باز نشده است نیم ساعت بعد که پذیرش آغاز شد گذرنامه ، بلیط و گواهی واکسیناسیون را می دهم و کمی بعد با کارت پرواز تحویل می گیرم.

در سالن ترانزیت قدم می زنم، روی صندلی استراحت میکنم، با اعلام پرواز مقصدم ، با ایستادن در صف در خروجی( Gate) به اتوبوس میرسم و سوار هواپیما می شوم، میهماندار مدت پرواز تهران- استانبول را ٣ ساعت اعلام می کند. هواپیما بدون تاخیر به آرامی از باند فرودگاه بلند می شود، کمی بعد اوج می گیرد و وارد ابرهای آسمان می شود. تماشای ابرها از هواپیما همیشه در سفرها لحظه های لذت بخشی برای من است. چه منظره زیبایی! گاهی هم که هواپیما از ابرها خارج می شود تماشای شهرها، آبادی ها و طبیعت از هواپیما لذت دارد.

در آرامش پرواز به سفرم فکر می کنم به کشوری که چند روزی در آن اقامت خواهم کرد، به کشور تونس، کشوری در شمال آفریقا ، با سواحلی به طول ١٢٠٠ کیلومتر در دریای مدیترانه و خلیج تونس، کشوری با 160 هزار و 600 کیلومتر مربع مساحت و حدود ١٢ میلیون جمعیت که گنجینه هایی از آثار باستانی نشان دهنده فراوانی تمدن های باستانی در این سرزمین به یادگار مانده است. هر سال با ٩ میلیون گردشگر از کشورهای مختلف جهان.

من هم به دعوت وزارت توریسم و یاری سفیر پرکار و ایران دوست تونس در ایران به دیدن جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی این کشور بار سفر بستهام. با پایان یافتن آخرین تلاش های خدمه هواپیما پذیرایی از مسافران و جمع کردن سینی های صبحانه، هواپیما از سرعت خود میکاهد و آهسته آهسته به باند فرودگاه نزدیک شده و کمی بعد به همان آرامی که از فرودگاه تهران بلندشده بود در باند فرودگاه استانبول می نشیند.

اینجا فرودگاه جدید استانبول است. من برای اولین بار است که به این فرودگاه آمده ام در سفرهای گذشته به ترکیه یا سفرهایی که مسیرش از استانبول بود پروازها در فرودگاه آتاتورک انجام می شد. حالا فرودگاه جدید را می توان یکی از مدرنترین فرودگاههای جهان به شمار آورد.

تونس؛ کشور آبی سفید! asianews

ساعت ٠٤:٣٠ صبح است که با محاسبه نیم ساعت عقب تر بودن آن از ساعت ایران که ساعت من پنج صبح را نشان می دهد، فرودگاه جدید استانبول پر از مسافر است. بیشتر مسافرها در سالن ترانزیت جمع شده اند تا با رسیدن زمان پروازشان به مقصدهای خود پرواز کنند. ادامه پرواز من از استانبول به تونس هم با ترکیش ایر است حدود سه ساعت به زمان پرواز باقی است و من منتظر سه نفر از همراهانم هستم که با یک ساعت تاخیر با پرواز بعدی به استانبول می رسند.

با رسیدن همراهانم که از فعالان صنعت گردشگری هستند به مقصد تونس سوار هواپیما می شویم. پس از ٢ ساعت و ٤٥ دقیقه پرواز، به فرودگاه تونس میرسیم که تونس هم نام پایتخت است هم نام کشور .

ساعت تونس دوساعت و نیم از ساعت ایران عقب تر است از هنگامی که هواپیما به بالای شهر تونس رسیده حدود ساعت ١٠ صبح یعنی به ساعت ایران ٣٠- ١٢ است، لحظاتی از هواپیما به دریای مدیترانه نگاه می کنم دریای آبی و آرام، سایه هواپیما روی آب های مدیترانه افتاده است وقتی سایه جلوتر از هواپیما می رود منظره کره اسبی را دارد که گام هایی جلوتر از مادرش برمی دارد. بسیار زیبا و دیدنی است.

کمی بعد هواپیما در فرودگاه کارتاژ تونس به زمین می نشیند. اتوبوس مسافران را پیش از رساندن به سالن اصلی فرودگاهی در همان حوالی به یک پایگاه تست کرونا می برد و در آنجا برای اطمینان از سلامت مسافران تست کرونا می گیرند.

من و همراهانم پس از تست کرونا با مسافران دیگر دوباره سوار اتوبوس می شویم . در سالن اصلی فرودگاه میثم فراهانی رایزن فرهنگی، اساما خلف اﷲ نماینده وزارت توریسم، کارگزار وزارت توریسم در فرودگاه ، چند تن از مدیران آژانس ها و یک راهنما از ما به گرمی استقبال کردند ، نماینده وزارت توریسم همه امور گذرنامه و تحویل چمدان ها و ساک ها را انجام داد .

با یک ماشین توریستی هایس به هتل زیبای شرایتون تونس رفتیم ، پس از تحویل چمدان و دیدار با مدیر هتل برای آشنا شدن با شهر تونس و حومه آن ابتدا به منطقه تاریخی کارتاژ در ١٥ کیلومتری تونس رفتیم راهنمای ما اطلاعات کاملی از این منطقه بیان کرد : کارتاژ در سال ٨١٤ میلادی توسط فینیقی ها تاسیس شده است آثار تاریخی ارزشمندی از دوران رومیها در اینجا وجود دارد مانند آمفی تئاتر غرورانگیز رومانی و کلیسای جامع بیرسا که اکنون به موزه و مرکز فرهنگی تبدیل شده که محل دفن سنت لوئیس است.

• سیدی بوسعید
از کارتاژ به سیدی بوسعید که در ٢ کیلومتری کارتاژ واقع است رفتیم. در سیدی بوسعید خانه ها و ویلاهای قدیمی با دیوارهای سفید ودرهایی به رنگ آبی و گلهای کاغذی خوشرنگ وجود دارد که زیبایی خاصی به این منطقه در کنار خلیج تونس بخشیده است. شهر سیدی بوسعید با بندری تفریحی با قهوه های سنتی هوایی معتدل و خانه هایی پوشیده از آهک سفید در تپه سرسبز زیبا یکی از مقصدهای دلپذیر جهانگردان خارجی است.

تونس؛ کشور آبی سفید! asianews

 

در مغازه های مملو از صنایع دستی و رهاورد سفر تونس در سرتاسر این منطقه صاحبان مغازه ها و فروشگاههای کوچک و بزرگ، توریست ها را برای تماشای محصولات و انتخاب هرآنچه می پسندند دعوت می کنند. رستوران ها و بوتیک هتل های زیبا که از ویلاهای سنتی با سبک معماری خاص به هتل تبدیل شده اند مکان های دلخواه برای گردشگران خارجی است .

راهنمای گروه ما، ما را به یکی از این هتل رستورانهای زیبا به نام "ویلابلو" برد. پس از ناهار خوشمزه و نوشیدن چای و قهوه و تماشای قسمتهای مختلف این محله زیبا به هتل پنج ستاره شرایتون تونس که محل اقامت مان بود برگشتیم.

• حمامات
صبح روز بعد پس از صرف صبحانه ساعت ٨ از هتل به سوی شهر حمامات حرکت کردیم از تونس به حمامات با اتومبیل یک ساعت فاصله است .شهر ساحلی حمامات از قطبهای گردشگری مهم تونس است که به دو بخش حمامات شمالی و یا سمین حمامات تقسیم شده است .
این شهر علاوه بر گردشگری به یک شهر ماهیگیری هم شناخته شده است. در حمامات شمالی به رستورانی بنام بارباروس رفتیم و ناهار خوردیم.

• سوسه
شهر سوسه که سوس هم تلفظ می شود در واقع یک شهر قدیمی و تاریخی در کنار یک شهر مدرن و پرجنب و جوش است با نخلها و بندر تجاری و مکان های سرگرمی. بندر قنطاوی نخستین بندر سبز مدیترانه با هتل های سبز و تفرجگاهی با ٣٤٠ جایگاه زمین گلف استاندارد برای گردشگران جهان یک مقصد عالی به شمار می آید.

هنگام دیدار از ساحل یکی از هتلهای شهر سوسه مدیر کل گردشگری این منطقه به نام توفیق که مردی پرانرژی و شاعری پرشور بود به دیدن گروه ما آمدو ضمن بیان اطلاعات جامع از وضع گردشگری پررونق منطقه اشعار زیبایی هم برای ما خواند.

 

تونس؛ کشور آبی سفید! asianews

• مونستیر
مونستیر در ١٦٥ کیلومتری پایتخت و در نزدیکی سوسه قرار دارد . این شهر محل آرامگاه حبیب بورقه نخستین رئیسجمهور تونس است. درمونستر به یک قلعه نظامی تاریخی زیبا برای دیدار موزه حبیب بورقیبه رفتیم. آثار باستانی بسیاری از دوره های مختلف تاریخی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

از سوسه به شهر تونس
از شهر سوسه به تونس پایتخت برمی گردیم و در هتل گلدن تولیپ مستقر می شویم. پس از کمی استراحت به دیدن چند هتل می رویم .
امروز ناهار میهمان جناب دکتر محمد رضا شیبانی سفیر ایران در تونس هستیم، به اقامتگاه زیبای سفارت می رویم و با آقای سفیر در محل کارش دیدار می کنیم.
دکتر شیبانی از تونس برای ما می گوید: طبیعت زیبا و آثار تاریخی ارزشمند از جاذبه های این کشور برای جهانگردان است. فعالان گردشگری تونس تجربه خوبی در جذب توریست از کشورهای جهان دارند، در سال های پیش از بروز کووید هرسال حدود ٩ میلیون توریست از تونس بازدید می کردند .

سفیر ایران در تونس می گوید: فرهنگ جامعه و مردم تونس به فرهنگ مردمان ایران نزدیک است و مردم تونس از حضور ایرانی ها در این کشور استقبال میکنند.
به گفته دکتر شیبانی سفارت ایران در تونس به گردشگران تونسی که میخواهند به ایران سفر کنند در یک روز ویزا می دهد .

سفیر ایران در تونس که با آقای سمیر منصر سفیر تونس در ایران دوستی دارد میگوید با همکاری دولت ها و کوشش سفیران ایران و تونس لغو روادید میان دو کشور و کاهش هزینه دریافت ویزا امکانپذیر است و این امر در رونق گردشگری دو کشور موثر است. صبح روز پنجشنبه از هتل گلدن تولیپ در مرکز شهربه یک پایگاه تست کرونا می رویم .آقای اساما نماینده وزارت توریسم از روز قبل مقدمات مراجعه به این محل را فراهم ساخته است. در پایگاه صفی وجود ندارد و ما در زمان کوتاهی تست می دهیم.
عصر روز پنجشنیه به وزارت توریسم میرویم و با آقای جمال مدیر کل گردشگری دیدار میکنیم، وی به گسترش گردشگری میان دو کشور ایران و تونس امیدوار و خوشبین است و نظر مساعد وزارتخانه خود را در این زمینه ابراز می دارد.

دیدار با مدیران آژانس های توریستی
برنامه پایانی سفر گروه ایرانی به تونس دیدار با مدیران آژانس های تونس با برگزاری یک کارگاه (ورک شاپ) در سالن اجتماعات هتل است .
در این برنامه بیش از ٤٠ نفر از مدیران آژانس ها در این نشست حاضر شدند . پس از سخنرانی حرمت اﷲ رفیعی رئیس انجمن آژانس های مسافرتی ایران، مدیران آژانس ها با اعضای گروه به گفتگو نشستند و برای تبادل گردشگر میان دو کشور ایران و تونس نظرهای خود را ارائه کردند .

صبح آخرین روز سفر نماینده وزارت توریسم با من به فرودگاه آمد و تا آخرین لحظه دریافت کارت پرواز از من جدا نشد . ممنون آقای اساما

سوار هواپیما می شوم ، دوساعت و ٤٥ دقیقه زمان پرواز است. از تونس به استانبول. در برگشت هم پروازم با ترکیش ایر است . کمی پس از بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه فرصتی دارم. در آرامش ، روزها و شب های سفر به تونس را مرور کنم . تونس کشوری در شاخ آفریقای شمالی ، با مردمانی مهربان که از همان هنگام ورود به فرودگاه تونس نماینده وزارت توریسم، نماینده سفیر ایران در تونس، مدیران و کارکنان هتلها در زمان بازدید از اتاق ها و تاسیسات آن ها ، رستوران ها و روزی که برای تست کرونا به پایگاه واکسیناسیون رفتیم یا به داروخانهای که مراجعه کردم و در آخرین روز سفر، زمانی که از مدیر و کارکنان هتل خداحافظی کردم ، باز هم نماینده وزارت توریسم تا آخرین لحظه درفرودگاه مرا همراهی کرد همه و همه بسیار پر لطف و مهربانانه از من و همراهانم پذیرایی کردند. اصلا به روایتی نام کشور تونس هم ریشه در کلمه ای دارد که از مهربانی و مهمان نوازی مردم از چند هزار سال پیش حکایت می کند.

تونس کشوری است که هر سال نزدیک به تعداد جمعیت خود یعنی از ٩ میلیون نفر گردشگر پذیرایی می کند ، با همه امکانات استاندارد روز جهانی. هتلهایی با استانداردهای بین المللی مجهز یه استخرهای بسته و روباز، رستوران هایی با غذاهایی برای هر نوع سلیقه و ذائقه، گردشگری صحرایی در بیابان های شنی، شب نشینی در چادرهای صحرایی، سافاری، زمین های گلف در سطح عالی، آب درمانی و ماساژ با آب دریا و تکنیکهای مدرن، سواحل زیبای شنی با ماسه های سفید و لطیف ، کویرهای رویایی ، آثار باستانی ارزشمند و مساجد مهمی مانند مسجد زیتونیه تونس ، موزه هایی مانند موزه بزرگ باردو و در پایان مردمی مهربان، پرلطف و مهمان نواز .

تونس من باز هم برمی گردم و شهرها، سواحل، کویر و آثار باستانی را که در این سفر کوتاه به دیدار آنها نرسیدم با فراغت کامل از شهری به شهر، از ساحلی به ساحل دیگر و از کویر و دریای آبی مدیترانه آن در میان مردم مردمی میهمان نواز این کشور از سفرم باز هم لذت می برم./

خداحافظ تونس خداحافظ مردم مهربان

 

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/533
اخبار مرتبط
سفیر قزاقستان در نشست خبری سفیر قزاقستان که با حضور ایرج جمشیدی، سردبیر روزنامه آسیا برگزار شد، گفت: گروه‌های تروریستی که در خارج از کشور آموزش دیده بودند با هدف سرنگونی، تغییر رژیم یا براندازی دولت قزاقستان وارد این اعتراضات شدند.
آیا می دانستید که کشور تونس دارای اغلب جاذبه های گردشگری است و علاوه بر 1200 کیلومتر ساحل در کنار دریای مدیترانه با شن های نرم و سفید، امکانات و خدمات توریستی پیشرفته ای برابر با استانداردهای جهانی به گردشگران ارایه می کند.؛ سفیر این کشور در گفت و گو با آسیانیوز به گوشه ای از مظاهر گردشگری آن اشاره کرده است.
دیدار «دراگان تودوروویچ»، سفیر جمهوری صربستان با ایرج جمشیدی، سردبیر روزنامه آسیا و حمید دهقان، روزنامه نگار در آستانه سال نو میلادی در حالی شکل گرفت که او با تاکید بر دوستی دیرینه میان دو کشور، از برخی اشتراکات فرهنگی و روابط تجاری میان دو کشور ابراز رضایت کرد.
به گزارش آسیانیوز، رسانه های چاپی، تصویری و مجازی جمهوری آذربایجان با انعکاس گسترده سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو و دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان، در گزارش های خود به تاثیر مثبت این سفر در روابط آتی باکو و تهران و تعاملات ایران و جمهوری اذربایجان در قالب فرمت های همکاری منطقه ای و نیز اجرای طرح های اقتصادی مشترک پرداختند.
سفیر ایرانی چگونه در یمن درگذشت؟/در حالی که برخی، حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران و از اعضای سپاه پاسداران در یمن را مسوول هماهنگی کمک‌های ایران به حوثی‌ها برمی شمرند، نماینده مجلس از به شهادت رساندن وی توسط عربستان خبر می دهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید