صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۱
کد خبر: 7992
گزارشگر: 213
۷۶۱
۰
۰
۴
آمریکا و نگرانی از کشورگشایی پوتین

جنگ روسیه با اوکراین؛ لشگرکشی آمریکا به شرق اروپا

جنگ روسیه با اوکراین؛ لشگرکشی آمریکا به شرق اروپا
احتمال حمله روسیه به اوکراین سبب شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کند نیروهای آمریکایی را به شرق اروپا می‌فرستد.
به گزارش آسیانیوز، در حالی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین ادامه دارد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرده است که در آینده نزدیک نیروهای آمریکایی را به شرق اروپا می‌فرستد. پیش‌تر گزارش شده بود که وزارت دفاع آمریکا ۸۵۰۰ نیروی نظامی را برای اعزام به شرق اروپا آماده می‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در یک کنفرانس خبری که با حضور ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، برگزار شد، بر تعهد آمریکا در دفاع از اوکراین تاکید کرد و گفت آمریکا هنوز باور ندارد که پوتین تصمیم به حمله گرفته باشد ولی توانایی نظامی آن را دارد. ژنرال میلی نیز پیامدهای حمله روسیه را وحشتناک خواند.

«جان کِربی» سخنگوی پنتاگون، نیز گفته است پوتین هنوز تصمیم به حمله نگرفته است و برخی درخواست‌های او مانند عدم عضویت اوکراین در ناتو، خارج از اختیارات پوتین است.

مقام‌های روسیه در هفته‌های اخیر بارها از عدم پیوستن اوکراین به ناتو، عدم استقرار تسلیحات تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگرداندن قابلیت‌ها و ساختارهای نظامی ناتو به وضعیت قبل از پیوستن کشورهای عضو پیمان ورشو به ناتو به عنوان درخواست‌های اصلی خود نام برده‌اند.

وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری خود همچنین با اشاره به اینکه آمریکا از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۲.۷ میلیارد دلار به اوکراین کمک امنیتی کرده است،‌ گفت: «دو ماه پیش رئیس جمهوری آمریکا مجوز کمک ۲۰۰ میلیون دلاری را صادر کرد».

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز گذشته پس از مدت‌ها سکوت درباره بحران اوکراین، گفت آمریکا و ناتو به مطالبات امنیتی اصلی مسکو در مورد اوکراین پاسخ نداده اند ولی روسیه آماده است گفتگو را ادامه دهد.

تنش بین مسکو و غرب در ماه‌های اخیر به دلیل تجمع حدود صد هزار نیروی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین افزایش یافته است. دولت روسیه بارها اعلام کرده است طرحی برای حمله به اوکراین ندارد.

دولت آمریکا می‌گوید به خاطر «رفتار تهدیدآمیز» روسیه، خواستار برگزاری نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حل بحران اوکراین شده است. این نشست قرار است روز دوشنبه ۱۱ بهمن برگزار شود.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از یک منبع در دولت بریتانیا اعلام کرده است که وزارت خارجه این کشور روز ۱۱ بهمن سیاست تشدید تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام می‌کند. این بسته تحریمی قرار است افراد و نهادهای مالی روسیه را دربرگیرد.

مقامات دولت آمریکا نیز پیش از این بارها به روسیه هشدار داده‌اند که حمله این کشور به اوکراین تبعات خردکننده اقتصادی برای مسکو خواهد داشت./
https://www.asianews.ir/u/59j
اخبار مرتبط
یک روزنامه در واکنش به اظهارات سرلشگر صفوی نوشت: چه چیز تعامل ما با روس و چین رشک برانگیز است؟ کدام کشور خواسته با روسیه ارتباط بگیره که اینها راه نداده باشند؟ روس‌ها و چینی‌ها برای اسراییل هم غش و ریسه رفته‌اند!
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، ضمن بیان این هشدار که حمله احتمالی روسیه عواقبی سهمگین خواهد داشت و حتی می‌تواند «جهان را تغییر دهد»، گفت که در نظر دارد تحریم‌هایی را علیه شخص پوتین وضع کند.
در حالی که سفر ابراهیم رئیسی به روسیه در جریان است، یک مقام دولتی آن را پر بار و از امضای سند مهمی خبر داده است؛ همچنانکه در طول تاریخ همسایه شمالی بارها امتیازهای بسیار زیادی را در حوزه منابع نفتی از کشور ما گرفته است.
در شرایط کنونی اولویت واشنگتن نه خاورمیانه، بلکه خاور دور است که کانون ثروت و قدرت محسوب می‌شود و بر سر آن با‌‌چین و روسیه رقابت دارد‌؛ اما معادلات و وجود اسرائیل به دلایلی نشان می دهد که این دو کشور نمی توانند جای آمریکا را در خاورمیانه پر کنند.
فیاض زاهد، کارشناس مسایل سیاسی گفت: مراقب باشید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روس ها نگذارید.
مشاور تیم هسته‌ای ایران گفت: ضرب‌الاجل طرف مقابل ارزشی برای ما ندارد، چرا که حتی اگر به فرض، طرف مقابل از برجام خارج شده و مکانیسم ماشه اجرا شود؛ آیا اتفاقی برای ما می افتد؟
اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت یکی از مشکلات اصلی مذاکرات برجام سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است و روسیه سه گزینه از جمله نابودی سانتریفیوژها را برای حل این مشکل پیشنهاد کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید