صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۸
کد خبر: 8274
گزارشگر: 213
۱۷۷۸۸
۲
۶
۷
تعیین دستمزد برای همسران در خانه

جزییات واریز حقوق ۵ میلیونی برای زنان خانه‌دار

جزییات واریز حقوق ۵ میلیونی برای زنان خانه‌دار
پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار طرحی است که اخیرا از سوی رئیس ستاد امر به معروف و در راستای طرح کرامت همسران خانه‌دار، حمایت از خانواده، ازدواج و فرزندآوری مطرح شده است.

به گزارش آسیانیوز،  رییس ستاد امر به معروف طی نامه‌ای به رئیس مجلس، درخواست پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار را مطرح کرده و گفته حقوق زنان خانه‌دار باید حدود ۵ میلیون تومان باشد و برای تشویق ازدواج، تنها حقوق کارمندان و کارگر متاهل افزایش پیدا کند و حقوق افراد مجرد زیاد نشود.

--------------

بیشتر بخوانید

خبر مهم رئیس جمهور درباره لایحه پرداخت حقوق و دستمزد

--------------------------------------------------

پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار طرحی است که اخیرا از سوی رئیس ستاد امر به معروف و در راستای طرح کرامت همسران خانه‌دار، حمایت از خانواده، ازدواج و فرزندآوری مطرح شده است.


در پیشنهاد سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی آمده که در جامعه باید به شغل تربیتی زنان بها داده شود و اجرت‌المثل کار در منزل و پرورش نسل شامل حقوقی با عنوان شغل تربیتی همسر شود.

اما حقوق پیشنهادی زنان خانه‌دار چقدر است؟ هاشمی گلپایگانی گفته «اگر اجرت‌المثل برای یک خانم خانه‌دار با کمترین حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود، باید مبلغی حدود پنج میلیون تومان باشد که به تناسب تعداد فرزندان نیز مستحق افزایش است.»

--------------------

بیشتر بخوانید

ضرورت «دستمزد شایسته» و تامین تفریحات انسانی و سفر/«خط فقر ۴ میلیونی» برای بقا هم کافی نیست!

-----------------------------------------

یعنی بر اساس این طرح، حقوق ماهانه زنان خانه‌دار ۵ میلیون تومان باشد و به ازای هر فرزند هم حق اولاد جداگانه دریافت کنند.

حق اولاد یک میلیونی

اما حق اولاد یا حق نگهداری فرزند در این طرح چقدر است؟ بر اساس این طرح حق اولاد باید واقعی شود و مثلا برای هر اولاد ماهانه یک میلیون تومان شود.

 چراکه گفته شده این مبلغ هیچ تناسبی با اختصاص مبلغ حق اولاد در فیش حقوقی ندارد و ضروری است به ازای هزینه‌های واقعی فرزندان، حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران افزایش یابد.

پیش از این و در ایام انتخابات ریاست جمهوری هم محسن رضایی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی زنان خانه‌دار را مطرح کرده بود. اما آنچه رئیس ستاد امر به معروف عنوان کرده حقوق ماهانه‌ای است که باید به زنان خانه‌دار داده شود و به تناسب افزایش فرزندان، افزایش داشته باشد.

از جمله دیگر پیشنهاداتی که این مقام مسئول ارائه داده این است که فقط حقوق کارمندان و کارگران متاهل افزایش پیدا کند و مبنای این افزایش، تعداد فرزندان باشد.

اما حقوق کارگران مجرد سالانه هیچ تغییری پیدا نکند و برای کارمندان و کارگران مجرد به جای افزایش حقوق، وام ازدواج در نظر گرفته شود. در استخدام‌ها هم افراد متاهل در اولویت باشند./

https://www.asianews.ir/u/5ha
اخبار مرتبط
خلاصه گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درباره حقوق و دستمزد منتشر شد.
رئیس جمهور در راستای برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه ویژه «تدوین لایحه جامع حقوق و دستمزد کارکنان نظام اداری کشور» در دستور کار این سازمان دستور فوری صادر کرد.
در حالی که نماینده مجلس سخن نگران کننده خط فقر خط فقر ۴ میلیونی را به کار برده است، ضرورت «دستمزد شایسته»یا همان Decent Wage طرح می شود که نه تنها خط فقر و حداقل‌های مورد نیاز برای یک زندگی بسیار ساده را پوشش می‌دهد، بلکه دیگر عناصر مورد نیاز برای یک زندگی شایسته، مانند تفریحات، سفر، مطالعه و هزینه‌های فرهنگی را تامین می‌کند.
دولت تصمیم گرفته است تا حداقل و حداکثر حقوق ها را نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش دهد.
دولت در نظر دارد برای کارمندان، حقوق‌بگیران و مستمری بگیران با افزایش پلکانی حقوق‌ها تا ۲۵ درصد را در سال ۱۴۰۱ اعمال کند و افزایش دستمزد ها برای حقوق ها ی بالا کمتر خواهد بود.
در حالی که تجمعات سراسری اقشار دیگر جامعه نسبت به افزایش قانونی حقوق و دستمزد از سوی دولت بی پاسخ مانده، به دنبال اعتراضات سراسری معلمان و بعد از مدت ها، روز چهارشنبه هفته گذشته لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس تصویب شد که بر اساس آن حداکثر آنان تا ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد.
در حالی که با اظهار نظر رییس پیشین بانک مرکزی هنوز آمار دقیقی از برداشت صورت گرفته از بانک مرکزی در دست نیست، کارشناسان معتقدند راه هایی که دولت برای تامین کسری بودجه رفته است؛ به طور غیرمستقیم به استقراض از بانک مرکزی ختم شده است.
در حالی حرف و حدیث ها درباره برپایی تجمعات روز کارگر زیاد شده است که امروز رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت هشدار می‌دهم اگر کارگران به خیابان‌ها بیایند، رئیس مجلس و نمایندگان ناآشنا با مسایل کارگری و نمایندگانی که با کارگران سر ناسازگاری و غرض‌ورزی دارند، باید پاسخگو باشند.
جلسه شورایعالی کار در حالی فردا پانزدهم آبان، برگزار می شود که قرار است به طور مشخص بررسی تقاضای نمایندگان گروه کارگری در رابطه با راهکارهای افزایش قدرت خرید کارگران بپردازد.
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: در دولت جدید، وضعیت بیمه شدگان و بازنشستگان به مراتب بدتر شده است و یکی از مسائل رنج آور این قشر، بی‌ارزش شدن پول ملی است و با گران شدن دلار ارزش پول کاهش می‌یابد و آسیب واقعی به مزدبگیرانی موارد می شود که حقوق ثابت می‌گیرند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ف
۱۴۰۰/۱۲/۰۳
0
0
0

هه هه

ف . ق
۱۴۰۰/۱۲/۲۹
0
0
0

سلام چرا فقط یه خبر تو خالی میذارید و دیگه می سپریدش به فردایی که نمیاد پس چجوری بانوان پنج میلیون حقوقو دریافت کنن


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید