صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۹
کد خبر: 8475
گزارشگر: 213
۷۶۰
۰
۰
۴
تبعات قطع دسترسی روس ها به سوئیفت بر قیمت ها

تکان دوباره بازارهای نفت؛ طلا و بیت کوین در آستانه تحریم های روسیه

تکان دوباره بازارهای نفت؛ طلا و بیت کوین در آستانه تحریم های روسیه
​آمریکا و کشورهای اروپایی بر سر قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت، توافق کردند؛ در حالی که بازارهای طلا، نفت و رمزارز، به تحریم جدید روسیه در رابطه با سوئیفت، واکنش نشان دادند.

به گزارش آسیانیوز، آغاز جنگ روسیه و اوکراین و به ویژه تحریم‌های کشور مهاجم، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. آخرین اخبار از بازارهای طلا، انرژی و رمزارزها و رویدادهای اقتصادی مربوط به این جنگ را در ادامه می‌خوانید.

-------------

بیشتر بخوانید

مذاکره روسیه و اوکراین/پوتین بورس را تعطیل کرد/«تعلیق» نقشه اوکراین در گوگل!

------------------------------------------

 شش روز از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد. در این مدت بازارهای مختلف تحت تاثیر این رویداد قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین اخبار مرتبط با موضوع را در ادامه می‌خوانید.

قیمت طلا، نفت و بیت‌کوین

  آمریکا و کشورهای اروپایی یکشنبه بر سر قطع دسترسی برخی بانک‌های روسیه به سوئیفت، توافق کردند. بازارها، دیروز دوشنبه به تحریم جدید روسیه در رابطه با سوئیفت، واکنش صعودی نشان دادند. با بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت اونس طلا و نفت افزایش یافت.

اونس روز گذشته وارد کانال ۱۹۰۰ دلاری شد. امروز، سه‌شنبه نیز همچنان در همین کانال نوسان دارد اما در لحظه تنظیم این خبر روند آن نزولی است. طلای جهانی اکنون ۱۹۰۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت نفت، اما همچنان صعودی است. در این لحظه، هر بشکه نفت برنت به قیمت ۹۹٫۵۸ دلار معامله می‌شود. البته روز گذشته قیمت نفت در مقطعی از مرز ۱۰۰ دلار گذشت.

همچنین بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت بیت‌کوین در لحظه تنظیم این خبر افزایشی است و با نرخ ۴۳۲۷۳ دلار معامله می‌شود.

وضعیت اقتصادی جهان با جنگ اوکراین

 همچنین کانادا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد. نخست وزیر کانادا دوشنبه شب گفت: عزم و اراده خود برای تحریم تمام واردات نفت خام از روسیه را اعلام می‌کنیم (عصر ایران).

------------

بیشتر بخوانید

«ایران» پس از اوکراین؟/تصرف ایران در دستور کار ایالات متحده!
-------------------------------------------------------------

-شرکت نفتی اکسون از همکاری با روسیه کنار کشید. مدیر اجرایی و رئیس هیات‌مدیره شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل پس از بریتیش پترولیوم و شل امروز دوشنبه اعلام کرد که در پی بحران اوکراین قصد دارد پروژه های خود را در روسیه متوقف کند (عصر ایران).

– ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، انتقال ارز به خارج از کشور را ممنوع کرد. این حکم ریاست جمهوری در پایگاه اطلاع‌رسانی کرملین منتشر شده است. در این حکم آمده است، به حساب‌هایی که در خارج از کشور گشوده شده‌اند نیز کسی اجازه انتقال پول ندارد. این حکم از روز سه‌شنبه اول مارس (۱۰ اسفند) اجرایی می‌شود (DW).

-رئیس هیات مذاکره‌کننده روسی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، مذاکرات میان روسیه و اوکراین در گومل بلاروس باید راس ساعت ۱۲ به وقت مسکو آغاز شود (ایسنا).

-اتحاد جهانی علیه پوتین به دلیل جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد. نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد توکیو تحریم‌هایی را علیه سه بانک دولتی و شش شخصیت روسیه از جمله رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و وزیر دفاع وضع کرده است (اسکان‌نیوز).

-سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مجبور به لغو سفر خود به ژنو برای شرکت در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل شد. لغو این سفر به علت ممنوعیت سفر هواپیماهای روسیه به اتحادیه اروپا بوده است (اعتمادآنلاین).

– رئیس‌جمهور اوکراین گفت: زمان اعمال «منطقه پرواز ممنوع» در آسمان کشور ما رسیده است؛ از متحدان غربی خود می‌خواهم این امر را اجرایی کنند. اما سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: منطقه پرواز ممنوع مستلزم حضور نیروها برای اجرای آن است و این امر منجر به جنگ با روسیه می‌شود که خواستار آن نیستیم (همشهری).

-----

بیشتر بخوانید

پیش بینی عاقبت جنگ روسیه و اوکراین توسط کارتون سیمپسون‌ها+ویدئو

------------------------------------------

تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به اوکراین رسید
وزیر تحول دیجیتال اوکراین گفت: تجهیزات استفاده از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت اسپیس‌ایکس به این کشور رسیده است.

میخائیل فدوروف، در توییتی همراه با عکس جعبه‌های در یک کامیون از ایلان ماسک بنیانگذار اسپیس ایکس برای تجهیزات تشکر کرد.

ماسک نیز در توئیتی به این پیام با تشکر پاسخ داد.

این میلیاردر آخر هفته گذشته گفته بود که استارلینک هم اکنون در اوکراین «فعال» است و تجهیزات بیشتری برای استفاده از آن در راه است.
استارلینک یک سیستم اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که شرکت اسپیس‌ایکس برای دسترسی به اینترنت در مناطق محروم جهان ساخته است (یورونیوز)./
(تجارت نیوز)

 

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان برای تنبیه کردن روسیه و مجبور کردن آن کشور به متوقف کردن جنگ، سامانه مالی سوییفت را در روسیه تحریم کردند.

تحریم سوییفت

بدون توجه به میزان واردات و صادرات روسیه نمی‌توان به کارایی سوییفت در اقتصاد روسیه پی برد.

سهم صادرات نفت خام نسبت به کل صادرات روسیه ۲۴.۳ درصد، زغال‌سنگ ۳.۸ درصد، محصولات پتروشیمی ۱۲.۷ درصد، و سهم گاز طبیعی ۵.۳ درصد است. مقصد عمده صادرات روسیه به ترتیب به کشورهای چین ۱۴.۳ درصد، هلند ۱۰.۳ درصد، بلاروس ۵ درصد، آلمان ۴.۶ درصد، ایتالیا ۴.۱ درصد، و ترکیه ۴ درصد است. عمده واردات روسیه نیز از کشورهای چین ۱۹.۸ درصد، آلمان ۱۲.۶ درصد، بلاروس ۵.۶ درصد، و ایتالیا ۳.۶ درصد است. در مورد اهمیت سامانه سوییفت باید در نظر داشت که در حال حاضر هزاران موسسه مالی در سراسر جهان از این سامانه بهره می‌گیرند.

شرکت سوییفت در سال ۱۹۷۳ در بلژیک تاسیس شد و اکنون ۱۱ هزار بانک و موسسه مالی در بیش از ۲۰۰ کشور را به هم مرتبط می‌کند. تحریم سوییفت روسیه از سوی اروپا و آمریکا به معنای سخت شدن دسترسی نظام بانکی روسیه به منابع مالی جهان است.

بر اثر این تحریم، روسیه قادر نخواهد بود به‌راحتی در مورد پرداخت یا دریافت پول برای واردات یا صادرات اقدام کند. بر اثر محدود شدن دسترسی به سوییفت، بانک مرکزی روسیه در استقرار ذخایر بین‌المللی خود به شیوه‌هایی که بانک‌های روسی درباره تأثیر تحریم‌ها تصمیم گرفته‌اند، مشکل خواهد داشت.

ایران نیز از کشورهایی است که با ممنوعیت بهره‌گیری از سوییفت روبه‌رو شده است. هم در زمان ترامپ و هم در تحریم‌های قبلی، در فاصله زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵، شماری از بانک‌های ایران و از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از شبکه سوییفت حذف شدند.

به نقل از ایندیپندنت اواخر هفته گذشته، جو بایدن بسته تحریمی دوم و بزرگ‌تری را علیه روسیه اعلام کرد. بایدن در سخنرانی خود در کاخ سفید گفت که دولت آمریکا توانایی ارتش روسیه برای تامین منابع مالی مورد نیاز و افزایش توان نظامی خود را کاهش خواهد داد. تحریم نکردن صنعت انرژی روسیه مورد انتقاد صریح دولت اوکراین و کارشناسان سیاسی و انرژی قرار گرفته است.

وابستگی بیش از حد اروپا به منابع انرژی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در برخی پروژه‌های انرژی و داشتن پروژه‌های مشترک با شرکت‌های روس در سراسر جهان، مانع شد تا تحریم سختی علیه صنعت انرژی روسیه اعمال شود.

فقط دولت آلمان در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین صدور مجوز پروژه نورد استریم ۲ را تعلیق کرد و این فعلا پروژه از لحاظ سیاسی مرده محسوب می‌شود. شرکت‌های اکسون موبیل آمریکا، بی‌پی (بریتیش پترولیوم)، و شل از سرمایه‌گذاران اصلی برخی پروژه‌های مهم انرژی روسیه هستند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، شرکت اکسون موبیل بیش از ۱۰۰۰ کارمند در روسیه دارد و بیش از ۲۵ سال است که در آن کشور فعالیت می‌کند. شرکت تابع اکسون نفت گاز سهام‌دار ۳۰ درصد از پروژه عظیم ساخالین ۱ است.

در تارنمای شرکت نفت بی‌پی از این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در روسیه نام برده شده است.

بی‌پی یکی از سهام‌داران عمده شرکت «روس نفت» است. در حال حاضر ۱۹.۷۵ درصد از سهام «روس نفت» در مالکیت بی‌پی است. ۲۰ درصد سهام پروژه نفتی (تاس-یوری یاخ) در شرق سیبری نیز متعلق به بی‌پی است.

شرکت شل نیز از بزرگ‌ترین سهام‌داران در پروژه عظیم ساخالین ۲ است. شل مالک ۲۷.۵ درصد از سهام این شرکت است که تحت کنترل گازپروم قرار دارد. سایر سرمایه‌گذاران عبارتند از شرکت‌های میتسو می و میتسوبیشی ژاپن. پروژه ساخالین ۲ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع شده) جهان است و در حدود ۴ درصد ال‌ان‌جی جهان در این تاسیسات تولید می‌شود.

اروپا به منابع انرژی روسیه وابسته است. اروپا ۴۰ درصد از گاز طبیعی و زغال‌سنگ مصرفی، همچنین یک‌چهارم نفت و محصولات نفتی خود را از روسیه وارد می‌کند. روسیه بارها از سلاح صادرات انرژی در معادله‌های ژئوپلیتیکی بهره گرفته است. اما نکته‌ای که باید مورد نظر قرار گیرد این است که روسیه هم بیشتر از اتحادیه اروپا به صادرات گاز به اروپا وابسته است، و هم به فناوری و سرمایه اروپا و شرکت‌های خارجی نیازمند است.

اروپا در حدود یک‌سوم گاز وارداتی از روسیه را برای تولید برق در نیروگاه‌ها استفاده می‌کند. اروپا با توجه به روند گذار انرژی به انرژی‌های تجدیدپذیر به‌راحتی می‌تواند برق مورد نیاز را به جای سوزاندن گاز طبیعی وارداتی از روسیه، از طریق انرژی‌های تجدپذیر تامین کند.

گام بزرگ آلمان برای کاهش وابستگی به گاز طبیعی روسیه

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه در جلسه ویژه بوندستاگ (مجلس آلمان) گفت که آن کشور دو پایانه ال‌ان‌جی خواهد ساخت و برای کاهش وابستگی به گاز روسیه، ظرفیت تاسیسات ذخیره‌سازی خود را نیز افزایش خواهد داد.

آلمان در حدود ۵۵ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

شولتس افزود که آلمان ذخایر استراتژیک گاز ایجاد خواهد کرد و در اسرع وقت دو پایانه جدید ال‌ان‌جی خواهد ساخت. علاوه بر این، آلمان قصد دارد ۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ظرفیت ذخایر خود اضافه کند. در حال حاضر، ظرفیت ذخیره‌سازی گاز طبیعی آلمان ۲۴ میلیارد متر مکعب است. آلمان که در حال حاضر هیچ پایانه ال‌ان‌جی فعال ندارد، و ال‌ان‌جی را از کشورهای آمریکا و قطر از طریق پایانه‌های بلژیک و فرانسه و هلند دریافت می‌کند. اتصال زیرساخت ال‌ان‌جی و گاز طبیعی آلمان به سایر کشورها گام موثری در راه تامین امنیت انرژی منطقه‌ای خواهد بود. در زمان آنگلا مرکل، توسعه زیرساخت‌های شبکه گازرسانی داخلی در اولویت بود.

روسیه کشوری است که نیازمند صادرات انرژی است. اما پس از حمله‌اش به اوکراین، و قائل نشدن کمترین ارزش برای حقوق بین‌الملل، اکنون برای یافتن مشتریان جدید برای صادرات نفت، گاز، ال‌ان‌جی، زغال‌سنگ، و اورانیوم کار سختی پیش رو دارد.

مسکو قراردادهای فعلی را هم نمی‌تواند به‌راحتی تمدید کند. حمله روسیه به اوکراین، با وجود تشدید بحران انرژی، فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی فراهم کرد تا در مورد منابع انرژی، مسیرهای انتقال انرژی، و به طور کلی سیاست ملی انرژی تجدید نظر کنند و سیاست انرژی خود را دیر یا زود بازبینی کلی کنند.

اروپا در کوتاه‌مدت ناچار است واردات گاز از روسیه را ادامه دهد. اما حمله روسیه به اوکراین باعث شد در میان‌مدت سهم روسیه در بازار انرژی اروپا به‌تدریج کاهش یابد. تحریم سوییفت به‌تدریج تاثیر خود را بر اقتصاد روسیه نشان خواهد داد و صنعت انرژی آن کشور نیز از این آسیب در امان نخواهد ماند./

https://www.asianews.ir/u/5mp
اخبار مرتبط
هم‌زمان با آغاز مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس و در به دنبال تاثیرات تحریم بر اقتصاد روسیه، آشکار شده و این کشور روز دوشنبه بورس خود را تعطیل کرد؛ این در حالی است که نقشه گوگل از امروز در گوگل به حالت تعلیق درآمد.
با فرمان آماده باش هسته ای پوتین بازارهای جهانی و صعود اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه در بازار داخل نیز صعودی شد.
بلومبرگ از تصمیم آمریکا برای تحریم بانک مرکزی این کشور خبر داد؛ در حالی که مواضع آمریکا به کشور های اروپایی برای منع دسترسی روسیه به سیستم مالی سوئیفت هم نزدیک شده است.
حمله روسیه و اوکراین نه‌تنها باعث شوک آنی به بازار نفت شد، بلکه اهمیت مسئله تنوع‌بخشی به منابع انرژی را بیش از بیش مشخص‌ کرد؛ در حالی که تداوم بحران انرژی و کمبود عرضه نفت در کنار حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا به مذاکرات هسته‌ای و توافق وین به گونه متفاوت نگریسته شود.
در حالی که برخی از مسولان اقدامات «تحریک آمیز» ناتو و آمریکا را دلیل حمله روسیه به اوکراین دانسته اند؛ برخی دیگر نیز پوتین را با هیتلر مقایسه و رفتار ایران را مستعمره گونه خطاب کردند؛ همچنانکه به گفته گروهی از کارشناسان در این میان سرنوشت مذاکرات برجامی در خطر بن بست قرار خواهد گرفت.
در حالی که منتقدان روسیه و جنگ اوکراین می گویند تحریم‌های بانکی از جمله مسدودسازی دارایی‌های یک تریلیون دلاری بانک‌های روسیه از سوی واشینگتن، بدون قطع دسترسی مسکو به سامانه نقل و انتقال بین‌بانکی سوئیفت امکان پذیر نیست، وزیر دفاع بریتانیا در این باره اظهارات قاطعی را بیان کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید