صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۵
کد خبر: 8583
گزارشگر: 213
۸۶۸
۱
۰
۵
اظهارات معاون پالایشی وزیر نفت درباره یارانه سوخت

سهمیه بنزین خودروها چه زمانی حذف می‌شود؟

سهمیه بنزین خودروها چه زمانی حذف می‌شود؟
معاون پالایشی وزیر نفت گفت: اجرای طرح بنزین برای همه در حال بررسی است و برای اجرای سراسری آن تصمیم گرفته شد.

به گزارش آسیانیوز، طرح بنزین برای همه از او اسفند ماه در کیش اجرا شده و قرار است در صورت موفقیت، این طرح در کل کشور اجرا شود. طرحی که بر اساس آن سهمیه بنزین خودروها حذف می‌شود. اما طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین چه زمان در کل کشور اجرا می‌شود؟

------------

بیشتر بخوانید

کارزار اختصاص سهمیه بنزین به هر فرد
---------------------------------------------------------
قرار است طرح باز توزیع سهمیه بنزین یا «بنزین برای همه»، بعد از اجرای موفقیت‌آمیز در کیش، به‌صورت سراسری در کل کشور اجرا شود. اما این طرح چه زمان اجرا می‌شود و سهمیه بنزین ۶۰ لیتری خودروها از چه تاریخی حذف می‌شود؟

معاون پالایشی وزیر نفت در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال گفت: هنوز زمان دقیق تغییر سهمیه‌بندی بنزین مشخص نیست. اجرای طرح بنزین برای همه در حال بررسی است و قرار است برای اجرای سراسری آن تصمیم بگیریم.

 جلیل سالاری گفت: قرار بود طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین ابتدا به صورت پایلوت در کیش اجرا شود و اگر اجرای آن موفقیت‌آمیز بود، در سراسر کشور اجرا شود.

سالاری تاکید کرد: گزارش‌هایی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد اجرای پایلوت طرح بنزین برای همه، در کیش موفقیت‌آمیز بوده است. حالا اجرای سراسری طرح در حال بررسی است.

این گفته سالاری در حالی است که پیش از این گفته شده بود اگر اجرای پایلوت طرح تغییر سهمیه‌‌بندی بنزین کیش موفق بود، سه هفته بعد این طرح در قشم و پس از آن سهمیه‌بندی بنزین در کل کشور تغییر کند.

اگرچه سالاری زمان دقیق اجرای بنزین در کشور را اعلام نمی‌کند اما می‌توان انتظار داشت طرح جدید بنزین، از ابتدای فرودین ماه در قشم هم اجرا شود و ظرف دو ماه آینده در کل کشور اجرا شود.

سهمیه‌بندی بنزین کشور تغییر می‌کند؟

  طرح سهمیه جدید بنزین کیش، یک طرح آزمایشی است که معاونت اقتصادی دولت سیزدهم آن را طراحی کرد. قرار بود اگر اجرای سهمیه بنزین کیش رضایت‌بخش بود، به کل کشور تعمیم یابد. حالا معاون وزیر از اجرای آزمایشی طرح بازتوزیع سهمیه بنزین اظهار رضایت می‌کند. این جوانب نشان می‌دهد احتمالا اوایل سال آینده، سهمیه‌بنزین در کشور تغییر می‌کند.

با اجرای این طرح سهمیه ۶۰ لیتری خودروها حذف می‌شود و صاحبان کارت ملی، هر یک ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای دریافت می‌کنند. بنزینی که به کارت بانکی سرپرست خانواده واریز می‌شود.

معاونت اقتصادی دولت سیزدهم، در آبان ماه امسال از این طرح رونمایی کرد. پس از آن اظهارات ضد و نقیض درباره سهمیه بنزین ادامه داشت. هوشنگ فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت زمان اجرای طرح تغییر سهمیه‌بندی بنزین را روزهای آخر دی یا اوایل بهمن اعلام کرد اما سهمیه بنزین در آن زمان تغییری نکرد. سرپرست منطقه آزاد کیش هم یک بار زمانی برای آغاز این طرح اعلام کرد که در آن زمان هم نحوه سهمه‌بندی بنزین عوض نشد.

در نهایت، سهمیه بنزین کیش به یک‌باره و همزمان با واریز سهمیه اسفند ماه خودروها عوض شد. سهمیه بنزین کیش در حالی اجرا شد که صبح همان روز، احمد مرادی، نماینده مردم قشم در مجلس گفت: طرح سهمیه بنزین کیش فعلا منتفی شده است.

این‌ها تمام ناهماهنگی اعضای دولت و مجلسی‌ها نبود.سرپرست منطقه آزاد قشم اعلام کرد دولت قرار است به جای پرداخت یارانه بنزین به خودرو، به هر کد ملی ۲۰ لیتر بنزین آزاد دهد اما وزیر نفت معتقد بود این سهمیه ۱۵ لیتر است. پس از آن، وزیر نفت، در جمع اعضای کمیسون انرژی مجلس گفت که هنوز معلوم نیست این سهمیه ۱۵ لیتر است یا ۲۰ لیتر./(تجارت نیوز)

این در حالی است که برخی کارشناس هم قائل به حفظ سهمیه حال حاضر خودرو‌های عمومی نیستند.

این کارشناسان معتقدند یکی از دلایل عدم رغبت به دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها در سال‌های گذشته، بالا بودن سهمیه خودرو‌های عمومی و کم بودن اختلاف قیمت بین گاز و بنزین بوده است که موجب کاهش انگیزه برای دوگانه‌سوز کردن رایگان خودرو‌ها شده است و در صورت کمتر شدن این اختلاف می‌توانیم شاهد افزایش سهم این سوخت پاک در سبد سوختی باشیم.

هرچند هنوز ابعاد و جنبه‌های مختلف این طرح دولت مشخص نشده است، ولی باید توجه داشت اجرای این طرح، که اصل آن قطعاً درست و در راستای ایجاد عدالت توزیعی است، می‌تواند سهم زیادی بر سایر مؤلفه‌های سوختی داشته باشد و از همین جهت بهتر است مطالعات کارشناسی و نحوه محاسبه این میزان از سمت دولت بر مردم و کارشناسان روشن شود./

 

https://www.asianews.ir/u/5pk
اخبار مرتبط
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
در حالی که بیشتر یارانه های اسفند تا پایان هفته و یا هدیه رییس جمهور به بهانه مبعث واریز خواهد شد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با حذف ارز ترجیحی، دولت یا باید یارانه بیشتری برای تامین کالاهای اساسی تخصیص دهد و یا آنکه باید میزان یارانه نقدی در سال آینده افزایش پیدا کند.
شب گذشته اعطای ۲۰ لیتر سهمیه به هر فرد در جزیره کیش به صورت آزمایشی آغاز شده که خبر خوبی برای خانوار‌های فاقد خودرو و بهره‌مندی آن‌ها از یارانه انرژی محسوب می‌شود؛ این در حالی است که پیش از این سهمیه اختصاصی به افراد از سوی وزیر نفت ۱۵ لیتر اعلام شده بود.
شماری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌ جمهور‌ این کشور، هشدار دادند در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران به تائید کنگره نرسد، سرنوشتی همچون برجام پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران صبح امروز گفت: تخصیص سهمیه بنزین به افراد در حال بررسی است و معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت زمان اجرای طرح توزیع سهمیه بنزین به همه افراد را اواخر دی یا اوایل بهمن اعلام کرد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر خطاب به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که پنجره فرصت برای احیای توافق برجام «بسیار بسیار کوچک» شده است.
به گفته معاون وزیر اقتصاد بخشی از یارانه های جدید در قالب کارت اعتباری و بخشی تا پایان سال در قالب نقدی به مردم پرداخت می شود.
بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی، به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
مرتضی
۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
0
0

با طرح جدید سهمیه بندی بنزین موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود 3- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه 4- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی - برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد. - همچنین حمایتهای دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید