صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۱
کد خبر: 9172
گزارشگر: 213
۸۵۶
۰
۱
۴
یادداشت/دکتر محمدرضا جهان بیگلری؛ اقتصاددان

تثبیت تورم قیمتی؛ یا «گران ماندن» کالاها در ایران!

تثبیت تورم قیمتی؛ یا «گران ماندن» کالاها در ایران!
تثبیت تورم قیمتی شاید اصطلاحی گنگ و ناشناخته در علم اقتصاد باشد، ولی اقتصاد کشور ایران از آن تبعیت می کند و بدان معناست که زمانیکه تورم قیمتی برای کالا یا محصولی بوجود می آید و قیمت ها افزایشی می شود که صرفا مختص همان کالا یا محصول است و این قیمت ها بصورت ثابت و دائمی در اقتصاد باقی می مانند.

به گزارش آسیانیوز، تثبیت تورم قیمتی درایران یکی از بزرگترین و خطرناکترین چالش اقتصاد کشور بشمار می رود که سالهاست برقرار است.

-----------

بیشتر بخوانید

فقر مطلق بیشتر خواهد شد

-----------------------------------------------

این شیوه باعث شده که درهمه حالت چه زمانی که شرایط کشور در جنگ و تحریم قرار داشت وچه زمانی که شرایط کمی بهتر بود همانند قطعنامه 598 و امضاء تفاهم نامه برجام تغییری در اقتصاد کشور نمایان نشود و ودر هر شرایطی اقتصاد کشور دچار افزایش تورم قیمتی بصورت سالانه ، ماهانه حتی روزانه بوده است و کماکان کاهش ارزش پول ملی را در مقابل دیگر ارزها وحتی قیمتها را شاهد بوده و هستیم.

تثبیت تورم قیمتی شاید اصطلاحی گنگ وناشناخته در علم اقتصاد باشد ولی اقتصاد کشور ایران از آن تبعیت میکند و بدان معناست که زمانیکه تورم قیمتی براساس عوامل محرکهای تحریک کننده برای کالایا محصولی بوجود می آید و قیمت ها افزایشی می شود که صرفا مختص همان کالا یا محصول است این قیمت ها بصورت ثابت ودائمی در اقتصاد باقی می مانند وحتی بعد از فروکش کردن عوامل تحریک پذیر به جایگاه قبل برنمی گردد و کاهش نمی یابد.

بر همین تجربه در اقتصاد کشور بمحض افزایش قیمت تورم افزایشی به سرعت به دیگر کالاها و محصولات و پس از آن خدمات سرایت می کنند و شاهد تورم غیر قابل مهار می شویم و دولت مجبور است که برای حفظ کیان اقتصاد کشور و جلوگیری از شوک های روانی به اقتصاد، شاخص های آماری را جابجا کند تا نشان دهد تورم آنچنان افسار گسیخته نیست.

همچنانکه این شیوه سالهاست در اقتصاد ایران جایگاه دارد و به یکی از معضلات بزرگ اقتصاد کشور تبدیل شده که متاسفانه مسئولین اقتصادی کشور بدان بی اهمیت بودند یا بدلیل بیشتر گرایش سیاسی وزراء دانش اقتصادی برای برون رفت را نداشتند.

-------------

بیشتر بخوانید

«اَبَرتورم» بر فراز ایران؛ خطرناک ترین نقطه تاریخی

------------------------------------------------- 

اگر نگاهی به اقتصاد کشورهای اروپایی یا بقول خودشان توسعه یافته ویا برخی کشورهای همسایه که لقب درحال توسعه ویا برخی دیگر که درحال گذر هستند داشته باشیم خواهیم دید که این روش درآن کشورها کمی متفاوت است و اقتصاد آن کشورها دارای تورم قیمتی شناور هستند.

این بدان معناست زمانیکه به هردلیل سیاسی یا اقتصادی یا جغرافیایی تورم قیمتی بر اساس عوامل محرکهای تحریک کننده برای کالا یا محصولی بوجود می آید صرفا مختص همان محصول یا کالا بوده وپس مدت کوتاه که عوامل تحریک پذیر فروکش کرد قیمتها به شرایط اولیه برمی گردد.

بطور مثال در کشورهای اروپایی ، ترکیه ، آمریکا و حتی عربی نرخ بنزین و گازوییل در زمان بحرانها در مدت کوتاهی افزایشی و پس از آن به روال سابق بر می گردد و هر هفته شاید قیمت بنزین ثابت نباشد و مدام در حال کم و زیاد است و تاثیر کمی در نرخ کرایه های حمل هم دارد حتی رانندگان ایرانی نیز از آن تبعیت می کنند و قرار نیست چون این محصول در مدتی که شرایط خاص دارد وافزایشی شده بطور مثال 200درصد درقیمت گوجه فرنگی یا تخم مرغ تاثیر گذار باشد این امکان هست که زیر 2 درصد بصورت متغیر تاثیر گذار باشد آنهم در نرخ حمل و نقل که پس از عادی شدن به روال قبل برمیگردد.

یا مثال دیگر کالا یا محصولی که قیمت آن در ترکیه 1000 لیر بوده و سه ماه بعد می شود 600 لیر قرار نیست چون قبلا فروشندگان این کالا را 40درصدگرانتر میخریدند احتکار کنند وتوقع افزایش حتی 20درصدی داشته باشند.

این توقع از اقتصاد که همیشه می بایست بنفع سرمایه گذار یا خریدار باشد تصور نادرستی است که تششعات آن گریبانگر همه ملت و کشور را خواهد گرفت.

تورم قیمتی شناور بیان دارد که هرکالا یا محصول میتواند بر اساس شرایط وبرخی پارامتر ها در مدت کوتاهی دچار تغییرات شود وسپس بعد فروکش شدن عوامل تحریک کننده به روال قبل برگردد و تورم به موارد دیگر انتقال نیابد بغییر از کالاها یا محصولاتی که پایه ای هستند.

چون در هر حال این اطمینان بوجود می آید که افزایش تورم مقطعی بوده و به شرایط قبل بر خواهد گشت ولی در اقتصاد کشور ایران شاهد هستیم که برخی از کالاها یا محصولات بصورت ثابت تعیین می شوند و با وجود شرایط خاص و افزایش تورم قیمتی دولت مجبور است که جبران خسارتهای پیش بینی نشده درا قتصاد را برعهده بگیرد
و یا در زمانیکه قیمت های نفت وگاز و حتی میزان فروش آن بیشتر شد و به عبارتی درآمد کشور روند افزایشی پیدا کرد مردم این تغییرات را احساس نکنند، چون دولتها میبایست در چنین شرایطی ذخیره گیری کنند وخزانه را آماده کنند برای شرایط خاص تا بتوانند پوشش دهند.

درصورتیکه اگر این رویه غلط که سالهاست گریبانگیر اقتصاد کشور است اصلاح شود و همانند کشورهای دیگر تورم بصورت شناور باشد، اقتصاد کشور بسمت توسعه پیش خواهد رفت.

در هر حال باید دولت اجازه دهد اقتصاد بر موج شناور تورم و رقابت پذیری سوار تا تورم کاهشی شود تثبیت افزایش تورم در اقتصاد بسیار خطرناک است و مردم را بسمت فقر بیشتر و اقتصاد را درمسیر رکود قرار می دهد.

همچنین باید درک شود هر کالا یا محصول یا خدمتی در هر شرایطی متفاوت است و مردم باید بدانند که قیمت ها میتواند روند کاهشی داشته باشد و قرار نیست اگر محصول یا کالایی گران شد دیگر محصولات یا کالاها یا خدمات نیز از آن پیروی کنند و کمی درایت مسئولین میتواند اقتصاد کشور را بسمت توسعه تغییر دهد./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/65k
اخبار مرتبط
دامنه اصطکاک ها برای حذف یا حفظ ارز ترجیحی همزمان با رونمایی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت مطرح شد؛ این در حالی است که چنین بحث هایی زمانی بیشتر می‌شود که پای کالاهای حساسی همچون دارو به میان می‌آید.
یک عضو اتاق بازرگانی امروز گفت: نه تنها فقر مطلق از بین نمی‌رود بلکه بسیار بیشتر خواهد شد.
براساس گزارش ها نگرانی‌های بسیاری در کنگره آمریکا در خصوص توافق برجام و تحریم‌های غرب علیه مسکو و آزاد شدن پول های ایران مطرح شده و درباره آن سناتورها توضیحاتی داده اند.
رئیس اتحادیه فروشندگان درباره دلایل کاهش خرید خشکبار و آجیل در روزهای پایانی سال توضیحاتی داد.
ریشه فساد در توزیع نابرابر منابع در جامعه است و نابرابری اقتصادی بستر فساد را به وجود می آورد؛ همچنانکه بازارها به‌ دلیل مداخلات دولت و علائم قیمتی نادرست به درستی عمل نمی‌کنند.
دولت در آستانه یکی از سخت ترین و حساس ترین تصمیمات دهه اخیر قرار دارد و باید حتما کارشناسان و نخبگان اقتصاد کشور دست به کار شوند و به کمک دولت بیایند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید