صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۴
کد خبر: 10998
گزارشگر: 213
۳۷۵
۰
۰
۱
گزارش مرکز آمار از افزایش نجومی قیمت ها در ۱۴۰۱

تورم در خوراکی‌ ها از ۹۰ درصد گذشت!

تورم در خوراکی‌ ها از ۹۰ درصد گذشت!
در حالی که دولت اردیبهشت امسال نرخ برخی از اقلام خوراکی مانند آرد، روغن، مرغ و تخم مرغ، همچنین شیر و پنیر را به صورت چشمگیری افزایش داد؛ مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از تورم ۹۰.۲ درصدی اقلام خوراکی در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه پارسال خبر داده است.

به گزارش آسیانیوز، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از تورم ۹۰.۲ درصدی اقلام خوراکی در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه پارسال خبر داده است.

دولت، اردیبهشت امسال نرخ برخی از اقلام خوراکی مانند آرد، روغن، مرغ و تخم مرغ، همچنین شیر و پنیر را به صورت چشمگیری افزایش داد و اعلام کرد اختصاص نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات این کالاها نتوانسته راهگشای حفظ قیمت آنها شود.

با این حال، گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد راهکار جدید دولت نیز نتوانسته جلو رشد قیمت محصولات خوراکی را بگیرد، به طوری که در تیر ماه امسال، دوباره محصولات خوراکی نسبت به خرداد ماه بنا بر روایت مرکز آمار نزدیک ۶ درصد رشد کرده است. هر چند گزارش‌های میدانی رسانه‌های داخل ایران نشان می‌دهد رشد قیمت اقلام خوراکی باید بالاتر از آن ارقامی باشد که مرکز آمار اعلام می‌کند.

 مرکز آمار در گزارش جدید خود که روز شنبه اول مرداد ماه در سایت آن منتشر شده می‌افزاید در مجموع تورم تیر ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۵۴ درصد بوده و قیمت اقلام خوراکی اصلی و آشامیدنی بین ۵۰ تا ۲۹۳ درصد رشد داشته؛ اما در کل، متوسط رشد قیمت اقلام خوراکی و آشامیدنی ۸۷ درصد بوده است.

این گزارش همچنین مدعی است قیمت مسکن و نرخ اجاره مسکن در تیر ماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال کمتر از ۳۲ درصد رشد داشته است؛ در حالی که عبدالله اوتادی، عضو اتحادیه مشاوران املاک خردادماه امسال اعلام کرد تنها در سه سال گذشته، اجاره‌بها ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

بدین ترتیب هر سال در ایران نرخ اجاره‌بها بیش از دو برابر شده است، در حالی که طی سه سال گذشته همواره مرکز آمار نرخ رشد سالانه اجاره‌بها را حدود ۳۰ درصد عنوان کرده است.

گزارش‌های میدانی رسانه‌های ایران نیز نشان می‌دهد نرخ رشد اجاره‌بها در کشور بسیار بیشتر از رقمی است که نهادهای رسمی و دولتی اعلام می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۱۹ تیر گزارش داد افزایش نرخ‌های اجاره مسکن در تهران به حدی رسیده است که سهم اجاره‌بها از درآمد هر خانوار در این شهر «به ۱۰۰ درصد رسیده است»./

https://www.asianews.ir/u/7iv
اخبار مرتبط
متاسفانه یکی از شیوه های اقتصاد بیمار فعلی کشور، کمیاب و گاها نایاب شدن برخی محصولات در بازار است؛ به اینصورت که کالای اساسی مورد نیاز مردم برای مدتی بسیار کم و نایاب می شود و پس از مدتی با یک افزایش قیمت جدید و حتی نجومی به بازار عرضه می شود.
تولید بخش مولد اقتصاد است؛ اما در ایام اخیر اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری سرمایه گذاری کنند و همین امر منجر به رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشور می شود.
این روزها حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی خالی است؛ این موضوع باعث کاهش تولید و اشتغال در کشور شده و تورم را تشدید کرده است.
در حالی که تا چند روز دیگر تکلیف مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان مشخص خواهد شد، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس گفت: افزایش حقوق کارکنان دولتی، سایر شاغلان و بازنشستگان باید با تورم هم خوانی داشته باشد.
هرچند روز یکبار دوباره موضوع بنزین در شبکه‌های اجتماعی مطرح می شود و خبر تعطیلی پمپ‌های بنزین در تهران در شب گذشته و ایجاد بازار سیاه بنزین دست به دست شد.
برخی مسوولان تخمین زدند که نانوایی‌های دولتی دیگر «پول نقد» قبول نمی‌کنند!
در جوامعی که راهکارهای تضمین کننده حق مشارکت عمومی و پاسخگو بودن حاکمیت و رهبران آن وجود نداشته باشد، انگیزه و پویایی لازم برای رشد و توسعه اقتصادی پایدار و نوسازی وجود از بین می رود و جدایی و بی اعتمادی بین حاکمیت و مردم اجتناب ناپذیر است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید