صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۵
کد خبر: 11502
گزارشگر: 213
۶۴۱
۰
۰
۲
درخواست از آمریکا و اروپا برای توقف گفت و گوهای هسته ای

اسرائیل خواهان خروج غرب از مذاکراه با ایران شد

اسرائیل خواهان خروج غرب از مذاکراه با ایران شد
یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار پایان دادن به مذاکرات احیای برجام و خروج غرب از این گفت و گوها شده است.

به گزارش آسیانیوز، یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد چنانچه آمریکا و اروپا از مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج نشوند، نشان دهنده «ضعف» آنها است.

 به گزارش رویترز، یائیر لاپید روز پنجشنبه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار پایان دادن به مذاکرات احیای برجام شده است.

در همین روز  لاپید با تد دویچ، رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا مجلس نمایندگان آمریکا و تام نیدا، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز گفت‌وگو کرده است.

یائیر لاپید موضع اسرائیل را در قبال متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صدر اعظم آلمان و مقام‌های آمریکا اعلام کرده است.

در آخرین دور از مذاکرات احیای برجام در وین از ۱۳ تا ۱۷ مرداد بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای این توافق گفت‌وگوهایی بین کشورهای حاضر در این توافق انجام شد.

ایران دوشنبه پاسخ خود را به «متن نهایی» پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه کرده است.دولت آمریکا تاکنون در مورد پاسخ تهران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اظهار نظر نکرده است.

به گزارش اکسیوس، یائیر لاپید به تد دویچ و تام نیدا گفته است: «در شرایط فعلی، زمان آن فرا رسیده است که از میز (مذاکره) کنار برویم. هر چیز دیگری به ایران پیام ضعف می‌دهد.»

به گزارش رویترز، یک مقام اسرائیلی در پاسخ کتبی و در ایمیلی گفته است: اکنون زمان آن فرا رسیده است که بنشینیم و در خصوص اقدامات آتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت کنیم.

یک دیپلمات ارشد اسرائیلی هم گفته است، «اتحادیه اروپا پیشنهادی را به ایران ارائه کرده است که با اصولی که آمریکایی‌ها به آن متعهد بودند همخوانی ندارد.»

وی مدعی شده است که ایران پیشنهاد اتحادیه اورپا را رد کرده است و «هر چیز به جز کنار رفتن از میز مذاکره» نشانه ضعف خواهد بود.

در همین حال، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفت که گزارش‌ها مبنی بر اینکه ما در راستای احیای برجام امتیازات جدیدی را به ایران داده‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملا نادرست است.

ایال خولاتا، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، هم قرار است هفته آینده برای گفت‌وگوهای بیشتر به آمریکا سفر کند.

اسرائیل بارها مخالفت خود را با تلاش‌ها برای احیای اعلام کرده است و مدعی است «حق خود را برای اقدام نظامی» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای محفوظ می‌داند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز ۲۵ مرداد از قول یک منبع دیپلماتیک در منطقه گزارش داده بود که ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین‌هایی شده است که در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از این توافق، غرامت دریافت خواهد کرد.

این در حالی است که روز گذشته وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد که درخواست‌های تهران برای دریافت تضمین از سوی ایالات متحده، واشینگتن و کشورهای اروپایی را در مورد امکان‌پذیر بودن توافق نامطمئن کرده و تلاش‌ها برای احیای برجام با مشکل مواجه شده است.

بر اساس این گزارش و به گفته دیپلمات‌های غربی، اگر ایران انعطاف نشان ندهد توافق غیرممکن است.

این نشریه نوشت که یکی از گزینه‌ها می‌تواند تبادل پیام‌ها بین پایتخت‌ها درباره متن بدون مهلت دقیق برای پایان مذاکرات باشد اما در عین حال طرفین تأکید کرده‌اند مذاکرات نمی‌تواند بی‌پایان باشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد تردیدها در اروپا هم در خصوص به سرانجام رسیدن گفت‌وگوهای احیای برجام افزایش یافته است./
https://www.asianews.ir/u/7wq
اخبار مرتبط
وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد که درخواست‌های تهران برای دریافت تضمین از سوی ایالات متحده، واشینگتن و کشورهای اروپایی را در مورد امکان‌پذیر بودن توافق نامطمئن کرده و تلاش‌ها برای احیای برجام با مشکل مواجه شده است.
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.
اروپا اصرار دارد که برجام زودتر به نتیجه برسد و جمع‌بندی شود. آن‌ها قبل از شروع فصل سرد سال می‌خواهند ببیند که می‌توانند در حوزه انرژی روی ایران حساب کنند یا خیر؟
تد کروز، سناتور جمهوری خواه گفت: با کنترل جمهوری‌خواهان بر کنگره، فشار برای استیضاح بایدن بیشتر شده است.
سی‌ان‌ان فاش کرد یک منبع دیپلماتیک گفته است ایران در جدیدترین واکنش خود به متن نهایی توافق احیای برجام، خواستار تضمین‌هایی شده است که در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از این توافق، غرامت دریافت خواهد کرد.
دونالد ترامپ به مناسبت اولین سالگرد تصرف دوباره افغانستان از سوی شبه نظامیان طالبان عملکرد جو بایدن در خارج ساختن نیروهای آمریکایی را "شرم‌آورترین، ناشایست‌ترین و خفت‌بارترین رویداد در تاریخ آمریکا" خواند و در این باره توضیحاتی داد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: به اعتقاد بنده هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت، نه برجام و نه غیر برجام، این را من از روز اول گفتم!
براساس گزارش ها مبنی بر اینکه متن نهایی برجام به دست طرف آمریکایی رسیده است، ایالات متحده اعلام کرد که برای رسیدن به توافق دو جانبه ایران باید از خواسته‌های غیرقابل پذیرش و فرابرجامی خود دست بردارد؛ ما از مدت‌ها قبل گفته‌ایم که این درخواست‌ها نامربوط هستند!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید