صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۵
کد خبر: 11963
گزارشگر: 213
۱۴۹۱
۰
۰
۴
برگزاری آزمون برای عزیمت شاگردان ممتاز به کشور همسایه

چرا دانش‌آموزان نخبه ایرانی به ترکیه می روند؟

چرا دانش‌آموزان نخبه ایرانی به ترکیه می روند؟
ترکیه همچنان آزمون‌هایی مثل آزمون «یوس» در تبریز و برخی مناطق دیگر ایران برگزار می‌کند و «به‌طور غیررسمی» به جدب دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل ایرانی می پردازد.
به گزارش آسیانیوز، در حالی که پیشتر وزارت آمورش و پرورش ایران خواستار توقف اعزام دانش‌آموزان نخبه ایرانی به ترکیه شده بود، یک مقام این وزارتخانه گفت که هنوز آزمون‌هایی در برخی مناطق ایران برای جذب و «هدایت» نخبه‌ترین دانش‌آموزان ایرانی به ترکیه برگزار می‌شود.

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، روز دوشنبه ۲۱ شهریور، به خبرگزاری ایسنا گفت که ترکیه همچنان آزمون‌هایی مثل آزمون «یوس» در تبریز و برخی مناطق دیگر ایران برگزار می‌کند و «به‌طور غیررسمی» دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل ایرانی را جذب می‌کند.

این گزارش می‌نویسد که یک مؤسسه ترکیه‌ای «که در تهران مستقر بود با کمک بنیاد معارف ترکیه و با اغوای دانش آموزان در اقصی نقاط ایران، آنها را به تهران فراخوانده و از میان این دانش آموزان نخبه، مسابقه علمی برگزار و نخبه‌ترین‌ها را برای ترکیه، بورسیه می‌کرد.»

مهدی فیاضی افزود که اعزام دانش‌آموزان به ویژه «در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی که متقاضی زیادی دارد» صورت می‌گیرد.

فیاضی ادامه داد که وزارت آموزش و پرورش به وزارت ارشاد هشدار داده تا جلو اقدامات موسسات ترکیه فعال در این زمینه را بگیرد و وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز «دو سه مرتبه پیگیری کرده» است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اولین بار در اواسط خردادماه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که شعبه مؤسسه یونس امره ترکیه در تهران، اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی در مدارس کشور ترکیه می‌کند.

 تاکنون گزارش‌های متعددی از مهاجرت دانشجویان، دانش‌آموختگان و استادان دانشگاه‌های ایران منتشر شده است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» روز یکشنبه ۲۰ شهریور با انتشار گزارشی بر اساس آماری که منبع آن را اعلام نکرده از مهاجرت «۱۶۰ متخصص قلب طی یک سال گذشته» از ایران خبر داده و اضافه کرده است که طی چهار سال اخیر «۱۶ هزار پزشک عمومی» هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.

اما دربارهٔ مهاجرت دانش‌آموزان ایرانی به خارج از کشور آمار دقیقی در دست نیست.

جذب دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه در حالی است که در سال‌های اخیر مهاجرت ایرانیان به ترکیه و خرید خانه از سوی آنان در این کشور شدیداً افزایش یافته است./
https://www.asianews.ir/u/899
اخبار مرتبط
طبیعی است که در مورد کشوری مانند ترکیه، تصورات نادرستی وجود دارد. اما خوب است که با ما همراه باشید تا اشتباه رایجی که در تور آنتالیا باید بدانید را مرور کنیم، شاید شما هم آنها را باور دارید و باید نظر خود را تغییر دهید.
در حالی که به دلیل افت شدید قیمت لیر مواجهه با ترکیه برای بانک‌های خارجی زیان‌ده است و لیر از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده ؛ واردات و خرید کالاهای اساسی را برای همه ساکنان ترکیه بسیار چالش برانگیزتر شده است.
امروزه کوش آداسی تبدیل به یکی جذاب‌ترین مقاصد برای سفر به ترکیه شده است. این بندر گزینه مناسبی برای تجربه کشتی‌های تفریحی، سواحل زیبا و دیگر تفریحات آبی به شمار می‌رود. ‌در حال حاضر گردشگران زیادی با استفاده از تور کوش آداسی به این بندر شگفت‌انگیز سفر می‌کنند تا تعطیلاتی خاطره‌انگیز داشته باشند.
لحظه آخر با ارائه انواع تورهای مسافرتی داخلی و خارجی با امکانات ویژه و پایین ترین قیمت، یکی از معتبرترین مراجع تور میان مردم می‌ باشد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت لحظه آخر از تورهای آف خورده در مقاصد مختلف اطلاع حاصل کنید.
نمودار ارزش لیر در برابر ارز جهانی دلار شباهتی به پیست اسکی پیدا کرده و روز به روز در حال سقوط بیشتر است؛ همانطور که در مقاله قبل (در ترکیه چه خبر است؟) عنوان شد، راه حل واضح افزایش نرخ بهره خواهد بود، اما رجب طیب اردوغان به بانک مرکزی اجازه سیاست پولی انبساطی را نمی دهد!
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید