صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ اَمرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۱
کد خبر: 11503
گزارشگر: 213
۷۰۰
۰
۰
۲
یادداشت/امید محمدرضایی

آخرین تلاش های مذبوحانه برای تقویت لیر

آخرین تلاش های مذبوحانه برای تقویت لیر
نمودار ارزش لیر در برابر ارز جهانی دلار شباهتی به پیست اسکی پیدا کرده و روز به روز در حال سقوط بیشتر است؛ همانطور که در مقاله قبل (در ترکیه چه خبر است؟) عنوان شد، راه حل واضح افزایش نرخ بهره خواهد بود، اما رجب طیب اردوغان به بانک مرکزی اجازه سیاست پولی انبساطی را نمی دهد!

به گزارش آسیانیوز، در ترکیه هر موضوع غیر عادی، عادی شده است،اگر به ارقام رسمی بخواهیم اعتماد کنیم تورم از 70 درصد فراتر رفته ولی اگر بخواهیم مصرف کننده ترک را باور کنیم شرایط خیلی بالاتر از این ارقام نشان می دهد.

نمودار ارزش لیر در برابر ارز جهانی دلار شباهتی به پیست اسکی پیدا کرده و روز به روز در حال سقوط بیشتر است همانطور که در مقاله قبل (در ترکیه چه خبر است؟) عنوان شد راه حل واضح افزایش نرخ بهره خواهد بود اما رجب طیب اردوغان به بانک مرکزی اجازه سیاست پولی انبساطی را نمی دهد.

 

اقدامات مضحک رئیس جمهور

تئوری مضحک رجب طیب اردوغان که مدتی مطرح کرده بود که پایین اوردن نرخ بهره راه حل نجات کشور است دیگر ارزش ندارد و سرمایه گذاران و شرکت های ترک بیش از پیش نگران کرده است.

در 23 ژوئن بانک مرکزی ترکیه که انتظار میرفت برای ششمین ماه متوالی نرخ بهره را ثابت نگاه دارد اقدامی عجیب تر از اقدامات قبل با حکم رئیس جمهور انجام داد.
طبق حکم تمام شرکت های ترک که ارزش دارایی ارز خارجی آنها از پانزده میلیون لیر(حدودا به ارزش 900.000 دلار آمریکا) بالاتر رود و اگر این عدد از یک دهم فروش سالانه آنها بیشتر شود دیگر واجد شرایط دریافت وام به لیر نخواهند بود.

 

تشویق به فرار سرمایه گذاران

با وادار کردن شرکت ها به فروش دلار و یورو خود دولت امیدوار است جان تازه ای به لیر بدهد ولی تجربه از تصمیم قبل که میگفت تمامی صادرکنندگان باید 40 درصد از درآمد خارجی خود را تبدیل کنند نشان میدهد شرکت ها با مشکل مواجه میشوند و باعث خروج سرمایه شود.

هرچه جریمه دولت بر دارایی ارز خارجی شرکت ها بیشتر شود شرکتها توان کمتری برای محافظت دارایی خود در برابر تورم دارند و اعتماد کمتر میشود و خرید کالا و خدمات از خارج از کشور برایشان سخت تر می شود.

دورموش یلماز رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه در گفتگویی عنوان کرد برخی به دنبال دور زدن دستورات هستند و پول های بیشتری را در خارج از کشور مسدود خواهد کرد.

تلاش های مذبوحانه بانک مرکزی برای نجات لیر
تلاش عجیب دولت ترکیه برای حمایت از لیر صدمات زیادی بر بدنه اقتصاد کشور وارد کرده از سال 2019 بانک مرکزی حداقل 165 میلیارد دلار برای مداخله در بازار ارز سوزانده است.سال گذشته بانک مرکزی ترکیه در اقدام عجیب جدید برای جبران کاهش ارزش لیر نسبت به دلار به دارندگان حساب ویژه لیر طراحی کرد و ترک ها آن زمان حدود 960 میلیارد لیر به حساب لیر ریختند و از آنجا که لیر کماکان به سقوط ادامه داد، خزانه داری میلیارد ها دلار به آنها بدهکار است.

رجب طیب اردوغان در اقدامات خود نشان داده که هیچ توجه به تجربه دیگر دولت ها و علم اقتصاد برای نجات از تورم مزمن نداشته است؛ موضوع که فدرال رزرو با اقدامات به موقع خود باعث کنترل تورم افسار گریخته کرد و توانست ارزش دلار را بعد از سالها با وجود رکود به ارزش یورو برساند.

قیمت گذاری دستوری ، دستکاری بازار ، شکست بازار ،دخالت در تصمیمات بانک مرکزی در سالهای گذشته توسط کشور های مختلف اجرا شد و در تمام موارد چیزی جز شکست به عاید نداشت و علم چیزی جز گزارش تجربه دیگران در گذشته نیست.
برای نجات مجبور است به اقتصاد دانان مراجعه کند./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/7wr
اخبار مرتبط
دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی اعلام کرد بازگشت سفیران دو کشور در ادامه روند عادی و مثبت شدن روابط دو کشور در یک سال گذشته است.
سدا سایان، خواننده‌ی معروف و قدیمی ترکیه پس از چند ازدواج این بار با مجری و خواننده‌ی نه چندان معروف ترک با نام چاغلار اوکتان که ۲۵ سال از او کوچکتر است، ازدواج کرد.
گشت‌وگذاری ساده در سایت‌ها و بررسی تبلیغات آژانس‌‌های مسافرتی حاکی از آن است که حداقل هزینه یک سفر داخلی برای یک خانواده‌ چهارنفره پنج میلیون تومان است؛ سفر خارجی سه یا چهار روزه به کشورهای همسایه نیز برای چهار نفر دست‌کم ۴۰ میلیون تومان آب می‌خورد.
در حالی که روسیه و ایران با حملات ترکیه به شمال سوریه مخالفت کردند، وزیر امور خارجه این کشور روز پنج‌شنبه، ۳۰ تیرماه، اعلام کرد که آنکارا برای حمله به شبه‌نظامیان مظنون کرد به اجازه کسی نیاز ندارد.
در حالی که پیشتر ایران، روسیه و حتی آمریکا مخالفت خود را با حمله ترکیه در شمال سوریه اعلام کرده‌اند، رئیس‌ جمهور ترکیه در تهران اصرار کرد که به حملات خود ادامه می دهد.
در یکی از تورهای حیاط وحش آفریقا به مقصد کنیا یک مسافر متفاوت وجود داشت؛ متفاوت از لحاظ دیدگاه به زندگی.
نشانه های اقتصاد وحشتناک در همه جای ترکیه دیده می شود؛ از صف شلوغ کیوسک های نان دولتی نزدیک میدان تکسیم گرفته تا قیمت دارو مایحتاج و حتی دستمال توالت که در حال افزایش است؛ در این حال به جای توجه به داروهای درمان این بیماری اقتصادی، اصرار به دور باطل مقاومت و رویای امپراطوری عثمانی، ممکن است به حذف رییس جمهور بینجامد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید