صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۵
کد خبر: 12704
گزارشگر: 213
۸۲۲
۰
۰
۱
با اعلام نرخ بهره آمریکا

طلا سقوط می کند

طلا سقوط می کند
اعلام نرخ بهره آمریکا قیمت طلا را در بازارهای جهانی کاهش داد و باید دید این کاهش قیمت در بازار ایران چقدر تاثیرگذار است؟

به گزارش آسیانیوز، روز گذشته بود که فدرال رزرو نرخ بهره را مجددا افزایش داد و همین مساله سبب شد که قیمت طلا روند نزولی خود را آغاز کند. اما آیا کاهش قیمت طلا در آمریکا بر قیمت طلا در بازار ایران اثر می‌گذارد و باید منتظر کاهش قیمت طلا و سکه باشیم؟

اعلام نرخ بهره آمریکا قیمت طلا را در بازارهای جهانی کاهش داد. اما به نظر می‌رسد که این کاهش چندان محسوس نیست.

آنگونه که خبر آنلاین اعلام کرده هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۰۶.۱۱ دلار رسیده و تغییر اندکی در مقایسه با قیمت قبلی ۱۸۱۷.۸۰ دلار داشته است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز چهارشنبه گفت، فدرال رزرو در سال آینده افزایش بیشتری برای نرخ بهره ارائه خواهد کرد، حتی در شرایطی که اقتصاد ایالات متحده به سمت رکود احتمالی می رود.

از طرف دیگر،‌ بانک مرکزی اروپا قرار است برای چهارمین بار متوالی نرخ بهره را افزایش دهد، البته احتمالاً با افزایشی کمتر، و برنامه‌هایی را برای خروج نقدینگی از سیستم مالی در راستای مبارزه با تورم سرسام‌آور ارائه کند.

خبرگزاری رسمی شین‌هوا هم اعلام کرد، چین برنامه‌هایی برای توسعه مصرف داخلی و سرمایه‌گذاری تنظیم کرده است، زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان با کووید-۱۹ و تضعیف تقاضای خارجی دست و پنجه نرم می‌کند.

به نظر نمی‌رسد که سیاست اخیر فدرال رزرو، قیمت‌ها در بازار سبزه میدان را چندان تحت تاثیر قرار دهد. چراکه اولا میزان افت قیمت طلا در بازار جهانی سیار اندک و نامحسوس بوده است. دوما قیمت طلا و سکه در بازار ایران، بیشتر از آنکه تحت تاثیر بازار جهانی و قیمت جهانی انس طلا باشد، از قیمت دلار بازار آزاد تاثیر می‌گیرد.

امروز ۲۵ آذرماه قیمت دلار آزاد ۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که روند دلار اندکی نزولی بوده اما بازار همچنان در نوسان است و قیمت دلار در حال تغییر است.

قیمت سکه امامی هم امروز ۲۵ آذر ماه ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده است که اندکی کاهش قیمت نسبت به دو روز گذشته را نشان می‌دهد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با اندکی کاهش به یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید که این رقم هم اندکی کاهش دارد.

اما کارشناسان معتقدند که قیمت طلا در بازار ایران از قیمت دلار الگوبرداری می‌کند و هر نوسانی در قیمت دلار بر روند قیمت طلا و سکه هم اثر می‌گذارد.

برای همین بیشتر از آنکه سیاست‌های فدرال رزرو بر قیمت طلا و سکه اثر بگذارد،‌سیاست‌های بانک مرکزی درباره دلار در خصوص قیمت سکه و طلا اثرگذار است.

کارشناسان اقتصادی در شرایط کنونی چشم‌انداز چندان مثبتی نسبت به قیمت دلار ندارند و برای همین روند قیمت طلا و سکه هم فعلا صعودی پیش‌بینی می‌شود./

منبع: تجارت نیوز

https://www.asianews.ir/u/8tm
اخبار مرتبط
به اعتقاد برخی کارشناسان بازارهای مالی، از ابتدای سال قیمت دلار در کانال‌های بالاتر پیش بینی می‌شد و در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند فعالان بازار به دلایل بسیاری خود را برای ارقام بالاتر دلار در زمستان آماده می‌کنند.
به گفته کارشناسان، احتمال باقی ماندن تحریم های اقتصادی، موجب افزایش سطح انتظارات تورمی در جامعه شده که در نتیجه، افراد با هدف در امان نگه داشتن ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار‌هایی مانند سکه و ارز می‌کنند.
امروز و در ادامه نوسانات شدید بازار طلا، در بازار آزاد تا این لحظه قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۶۴۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان شده است.
بانک مرکزی در این 12 ماه زیر سایه اخبار برجام نشسته بود و هر گاه دلار عزم افزایش قیمت داشت، خبر پایان مذاکرات هسته‌ای را منتشر می‌کرد و گفته می شد توافق به زودی حاصل می‌شود.
در حالی که دلار خیز قیمتی دیگر برای گران شدن برمی دارد، بنا بر جدیدترین تصمیم بانک مرکزی، از امروز ۱۲ آذر ماه متقاضیان می‌توانند برای خرید ارز تا سقف ۶ هزار یورو به بانک‌های ملی ایران، سپه، تجارت، ملت و صادرات ایران مراجعه کنند.
اهالی بورس تهران از ابتدای پاییز در هر ماه شرایط متفاوتی از بازار را تجربه کردند؛ در حالی که مهرماه همراه با ریزش‌های ناامیدکننده و مداوم بازار گذشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید