صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۷
کد خبر: 12898
گزارشگر: 213
۵۸۹
۰
۰
۲
ضرورت جلوگیری از تخریب اثر ملی در مرکز نیشابور

خیابان کشی در «باغ امین اسلامی»؟!

خیابان کشی در «باغ امین اسلامی»؟!
به تازگی باز قصه‌ همیشگی تکرار شده است و براساس برخی اخبار میدانی، لودر و کامیون به عرصه باغ امین اسلامی سرازیر شده اند تا خیابان احداث شود!

به گزارش آسیانیوز، جواد لگزیان: در شهر اساطیری نیشابور این ابر شهر تاریخی ایران باغی یکتا و زیبا سرشار از خاطره‌ها به نام باغ امین اسلامی دعوتی همیشگی به آرامش و سکوت و رستگاری است. باغ و عمارت امین اسلامی این اثر ملی در
مرکز نیشابور یادمانی بس گرامی است یادآور پیامهای آسمانی عطار و خیام و کمال‌الملک و پناهگاهی برای مکاشفه و رستگاری.

به تازگی باز قصه‌ همیشگی تکرار شده است و به ناگهان لودر و کامیون به عرصه این باغ تاریخی سرازیر شده‌اند تا گویا با احداث خیابانی این آرامش جاودان را آشفته سازند.

این که به بهانه ترافیک باغ فرهنگ و هنر را به خیابان پر سر و صدا وصل کنیم کاری بس ناشایسته است چرا که این باغ اتفاقا از آن دلخستگانی است که در هجوم آهن و سیمان و بوق ماوایی و آرامی می‌جویند.

باغ ایرانی این نماد فرهنگی ایران با ساختار هندسی و معماری متمایز گرامیداشت آشتی فرهنگ و طبیعت است و پاسداشت پیام جاودانه بزرگان ادب فارسی یعنی قناعت و فضیلت. با گام زدن در باغ ایرانی می‌توان با عطار و خیام و کمال‌الملک همراه شد و در آسمان فیروزه‌ای مهربانی پرواز کرد و ره به عالم معنا برد.

ارزش و جایگاه باغ ایرانی و فضا و ساحت آن با پارک و گردشگاه تفاوت اساسی دارد و باید آن را از هجوم آهن و صدا و بوق در امان داشت تا آوای نیکوی آن را شنید و ره به آسمان فیروزه‌ای باغ برد.

با یک جستجوی ساده در فضای مجازی گفته‌های نهادهای متفاوت و ادعاهای آنها را می‌توان شنید اما آنچه اصل است و از دیده پنهان مانده است، فریاد باغی است که باید به آن گوش فراداد، باغی که در هجوم آهن و صدا و بوق فراخوانی دل‌انگیز است به آرامش و سکوت و رستگاری./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/8yx
اخبار مرتبط
برف و باران اسیدی پس از آلودگی هوا، علاوه بر مخاطرات جدی برای سلامتی انسان؛ می‌توانند مستقیماً درختان و جنگل‌ها را از بین ببرند و چرخه فتوسنتز را نابود کنند.
رشد سریع جمعیت، سطوح بالای نابرابری‌ها و ناتوانی بخش زیرساخت‌های حیاتی دربرابر مخاطرات اقلیمی و توسعه غیرپایدار شهری منجر به مخاطرات اقلیمی در شهرها شده است.
در حالی که نشریه اکونومیست پس از دو شهر جنگ زده، تهران را در سال 2022 ضعیف ترین شهر جهان طبقه بندی کرد، باید دید که چرا تهران این روزها شهری افسرده و عصبی شده است؟
اجلاس دوازه روزه مونترال برای خود این هدف را تعیین کرده که در پایان، یک توافق جهانی برای حفاظت از گونه‌های زیستی منعقد کند.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره به آخرین وضعیت دو توله یوز کشف شده در توران و احتمال انتقال آن‌ها به تهران گفت: این اتفاق در حیات وحش و طبیعت کشوری که درحال توسعه است، اعتبارات و امکانات آن برای حفاظت کشور ضعیف است و فرهنگ‌سازی کافی درباره حفاظت از تنوع زیستی آن انجام نشده، رخ می‌دهد.
در حالی که فرماندار بندرانزلی خبر داده که در پی آتش‌سوزی اخیر در تالاب انزلی شمال و هورالعظیم در جنوب چند مظنون شناسایی و دستگیر شده‌اند، مقامات محلی بارها این آتش‌سوزی‌ها را «عمدی» و با هدف «تصرف اراضی منطقه» اعلام کرده‌اند.
همچنانکه گزارش های متعدد محیط زیستی ایران در سال های اخیر، از احتمال بیابانی شدن و خشکسالی وسیع در بخش های بسیاری از مناطق کشور حکایت کرده اند، رسانه‌ها از نارضایتی مردم همدان و شهرکرد نسبت به عدم پای‌بندی دولت به جدول زمان‌بندی مدیریت آب خبر داده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید