صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۰
کد خبر: 12717
گزارشگر: 213
۱۲۵۸
۰
۰
۲
همراه با ناتوانی زیرساخت‌های حیاتی و ضعف مدیریت شهری

توسعه غیرپایدار و فاجعه اقلیمی در شهرها

توسعه غیرپایدار و فاجعه اقلیمی در شهرها
رشد سریع جمعیت، سطوح بالای نابرابری‌ها و ناتوانی بخش زیرساخت‌های حیاتی دربرابر مخاطرات اقلیمی و توسعه غیرپایدار شهری منجر به مخاطرات اقلیمی در شهرها شده است.

به گزارش آسیانیوز، شهرها به‌عنوان منبع اصلی انتشار GHG، عامل کلیدی در گرمایش جهانی است.

این گرمایش نیز با تغییر در عناصر و الگوهای جوی مؤثر سبب افزایش در فراوانی، شدت، تداوم و گستره جغرافیایی مخاطرات اقلیمی شده و خسارات گسترده‌ای را بر جوامع انسانی وارد می‌کند.

به‌طوری‌که حدود ۷۰ درصد شهرها درگیر تأثیرات تغییر اقلیم و تقریباً همه شهرها در معرض ریسک مخاطرات اقلیمی می‌باشند.

براین‌اساس، شهرهای کنونی به‌همان اندازه که قدرتمند هستند اما به‌دلیل توسعه غیر پایدار و عدم رعایت ملاحظات اقلیمی و محیطی در مدیریت شهری، از درجه آسیب‌پذیری بالایی برخوردار می‌باشند.

لذا در هنگام بروز این مخاطرات شدید، بخش‌های مهم، زیر ساخت‌های حیاتی و خدمات اساسی شهری همچون حمل‌ونقل، تأمین انرژی، برق و آب، بخش‌های اجتماعی و اقتصادی و معیشتی، مسکن، سلامت و بهداشت، مدیریت پسماند و فاضلاب و نیز محیط‌زیست شهری به‌شدت متأثر شده و خسارات سنگینی را متحمل می‌شوند.

علاوه بر تأثیرات مستقیم بخشی تغییر اقلیم در شهرها، تأثیرات غیرمستقیم فرا بخشی آن نیز چشمگیر است. به‌طوری که ایجاد اختلالات خدماتی مرتبط با اقلیم در یک سیستم زیرساختی، منجر به اختلال در عملکرد یک یا چند سیستم زیرساختی وابسته دیگر می‌شود که در این صورت گستره خسارات می تواند در مقیاس شهری، منطقه‌ای و حتی ملی باشد.

بنابراین، به‌منظور آماده‌سازی شهرها برای مقابله با تغییر اقلیم ابتدا باید درک درستی از مخاطرات، آسیب‌پذیری‌ها، در معرض قرارگیری‌ها و ریسک‌های اقلیمی و نیز چگونگی ارتباط بین آن‌ها در برنامه‌ریزی‌های شهری صورت گیرد.

زیرا «ریسک» تأثیرات تغییر اقلیم بر شهرها حاصل‌ضرب تعامل «مخاطرات» اقلیمی، میزان «آسیب‌پذیری» و در «معرض» خطر قرارگیری سیستم‌های انسانی و طبیعی است.

همچنین، اثرات محسوس بالقوه این بحران اقلیمی باید ارزیابی و مخاطرات و ریسک‌های مربوطه جهت مدیریت ریسک تغییر اقلیم، استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای رسیدگی به نابرابری‌های ساختاری، ایجاد سازگاری و افزایش تاب‌آوری در شهرها، کمی سازی شوند.

لذا باوجود رشد سریع جمعیت، سطوح بالای نابرابری‌ها و ناتوانی بخش خدمات و زیرساخت‌های حیاتی دربرابر مخاطرات اقلیمی و توسعه غیرپایدار شهری، کم انگاری اثرات تغییراقلیم در مدیریت شهری منجربه چالش‌های توسعه‌ای متمایز در شهرها خواهد شد./

نویسنده: الهام پیشداد، پژوهشگر تغییر اقلیم 

دورنمای اقتصاد

https://www.asianews.ir/u/8tz
اخبار مرتبط
محققان با استفاده از تفاوت در آب‌وهوا، جمعیت و روز هفته ابتدا تخمین می‌زنند که آیا روزهایی در همان ماه و سال و شهرستان که سطوح بالایی از آلودگی را تجربه کردند، به افزایش غیرمعمول در خودکشی افراد آن شهرستان منجر شده است یا خیر.
ارسال پیامک از سوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای شهروندان می تواند تا چه حد حاوی هشدار خطر جدی برای پایتخت نشینان باشد؟
در حالی که نشریه اکونومیست پس از دو شهر جنگ زده، تهران را در سال 2022 ضعیف ترین شهر جهان طبقه بندی کرد، باید دید که چرا تهران این روزها شهری افسرده و عصبی شده است؟
آلارم مازوت‌‌‌سوزی در اطراف تهران به صدا درآمد.
اجلاس دوازه روزه مونترال برای خود این هدف را تعیین کرده که در پایان، یک توافق جهانی برای حفاظت از گونه‌های زیستی منعقد کند.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا هم اکنون همای تهران در شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۵۵ یعنی شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.
در فهرست جدید اکونومیست که به نوعی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی شهرهای جهان است، تهران در بعد از دمشق و طرابلس جنگ‌زده سومین شهر ضعیف دنیا از منظر اقتصادی و برای زیست شهروندانش به شمار می آید.
در حالی که در دهه های اخیر بحران مدیریت آب و مشکلات محیط زیست، به اساسی ترین دغدغه های اقتصادی، انسانی و اجتماعی کشورمان بدل گشته، قطعنامه «حق برخورداری از محیط زیست سالم و پایدار» با رای ممتنع ایران مواجه شده است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید