صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۷
کد خبر: 13561
گزارشگر: 213
۱۶۶۳
۲
۰
۲۳
فراز و نشیب منافع چین در ایران

وعده سرخرمن تحول صنعت نفت با استناد بر بسته های چینی

وعده سرخرمن تحول صنعت نفت با استناد بر بسته های چینی
تجربه یک سال اخیر در تفاهم نامه ها و بسته های مورد ادعای دولت نشان داده که با وجود تمام حسابی که مسئولان دولت سیزدهم بر دو شریک استراتژیک خود یعنی اژدهای سرخ و تزارها باز کرده اند، این دو کشور منافع خود را فدای تعاملات با ایران قرار نداده اند.

شیدا آریایی پور ایران و چین

به گزارش آسیانیوز، شیدا آریایی پور، پژوهشگر: معاون امور بین الملل وزارت نفت از طراحی بسته 40 میلیاردی به چین برای سرمایه گذاری در زنجیره ارزش صنعت نفت ایران خبر داده است .

به گفته احمد اسدزاده در سفر اخیر وزیر امور خارجه به چین بسته 100 میلیارد دلاری برای حضور چینی ها به عنوان سرمایه گذار ارائه شده که بخش عمده آن به صنعت نفت اختصاص دارد.

از سوی دیگر در سفر رئیس جمهور نیز برای جذب فاینانس از چین نیز بسته پیشنهادی ارائه شده است .در واقع این ادعا نمایش دهنده عمق سیاست های اقتصادی دولت است که بر مبنای احتمالات و تفاهم نامه های غیر قابل اجرا قرار گرفته است و اساسا بیش از آنکه این بسته های پیشنهادی به مرحله اجرا گذاشته شود تنها فضای لازم را برای دستاوردسازی های دولت در اوج مشکلات اقتصادی فراهم می آورد.

------------

بیشتر بخوانید

راه‌اندازی اینترنت ملی ایران در ازای مبادله نفت با چین/نقض قانون اساسی

----------------------------------

از سوی دیگر تجربه یک سال اخیر در تفاهم نامه ها و بسته های مورد ادعای دولت نشان داده که با وجود تمام حسابی که مسئولان دولت سیزدهم بر دو شریک استراتژیک خود یعنی اژدهای سرخ و تزارها باز کرده اند این دو کشور هیچ گاه منافع خود را تحت الشعاع فدای تعاملات با ایران قرار نداده اند، به گونه ای که حتی دوستان چینی تنها در یک سال گذشته کمتر از 200 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند و روسیه هم که قرار بود با تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری خود صنعت نفت و گاز ایران را متحول کند در خوش بینانه ترین حالت در تمامی حوزه ها کمتر از 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است .

بنابراین مسئولان زحمت کشیده و نباید بر پایه احتمالات و بسته های پیشنهادی به ملت وعده سر خرمن بدهند.

همچنین احمد اسدزاده معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با بیان اینکه مذاکرات خوبی بین ایران و چین در جریان است، اظهار داشت: سال گذشته در سفر به چین بسته ای ۱۰۰ میلیارد دلاری به طرف چینی پیشنهاد شد و پس از آن در سفر اخیر رئیس جمهور بسته ای هدفمند و جدید طراحی و ارائه شده است

وی افزود: درست است که به چین نفت صادر می‌کنیم اما باید همکاری هایمان را به زنجیره ارزش ارتقاء دهیم و در بسته طراحی شده پروژه‌های توسعه زنجیره ارزش قرار گیرد.

معاون امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به برنامه‌های متنوع توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت در مناطق مکران، چابهار و جاسک، گفت: این پروژه‌ها پیشرفت هایی داشته اند و اگر طرف چینی اعلام آمادگی کند، خیلی علاقه‌مند هستیم مشارکت چینی‌ها را به حوزه‌های زنجیره ارزش معطوف کنیم.

اسدزاده با بیان اینکه پروژه‌های ارائه شده توسط طرفین بررسی می‌شود، گفت: اینها پروژه‌های مشخصی هستند که اگر اراده طرفین وجود داشته باشد، به سرعت قابل انجام هستند. مهم این است که طرف چینی این اعتقاد را دارد که به رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، همکاری کند و این اراده در طرف چینی دیده می‌شود و دولت سیزدهم هم این اراده را دارد.

--------------

بیشتر بخوانید
چرا چین به اعراب دل بست؟
--------------------------------------------

البته اسد زاده در حالی معتقد است که طرف چینی اراده لازم برای سرمایه گذاری در ایران را دارد که هنوز فراموش نکرده رئیس جمهور این کشور در سفر اخیر خود به عربستان عملا ایران را دور زده و تلاش کرده تا مذاکرات نفتی خود را با عربستان به سرانجام برساند..

از سوی دیگر همین دوستان چشم بادامی در یک سال اخیر و بر اساس آمار رسمی منتشر شده کمتر از 200 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده اند؛ به گونه ای که حتی افغانستان توانست لقب نخستین سرمایه گذار خارجی در ایران را به خود اختصاص دهد .

حال چه اتفاقی افتاده که مسئولان دولت سیزدهم فکر می کنند چینی ها با این لقمه گیری جدید موافقت می کنند باید منتظر شد و نتیجه را دید؟

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/9h4
اخبار مرتبط
در حالی که به گزارش رویترز راه‌اندازی کامل اینترنت داخلی در ایران توسط چین در ازای مبادله نفت به واقعیت نزدیک می‌شود؛ باید گفت دادن‌ امتیاز تشکیلات امور تجارتی‌ و صنعتی‌ و کشاورزی‌ و معادن‌ و خدمات‌ به‌ خارجی با اصل‌ هشتاد و یکم قانون اساسی، مغایر است.
در حالی که سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی در دی ماه امسال و انتشار بیانیه‌های ضد ایرانی پکن در همراهی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس بحث‌ برانگیز شد، این کشور دیروز در سفر ابراهیم رئیسی خواستار احیای برجام شده است.
در حالی که کشورهای عضو گروه هفت(G7) درصدد هستند، تحریم‌هایی را علیه ایران و چین و کره شمالی اعمال کنند، وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که کشور چین قصد دارد به تایوان حمله کند.
گروه هفت درصدد است بسته‌ای از اقدامات تحریمی را تا ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) در سالگرد آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین هماهنگ کنند.
در حالی که آمریکا دو روز گذشته اعلام کرده بود بالون چین را هدف قرار خوهد داد، آن را سرنگون کرد.
قیمت نفت پس از بازگشایی مرزهای چین به روی مسافران که چشم انداز تقاضا برای سوخت را بهبود بخشید افزایش یافت.
در سالگرد غرق شدن نفتکش سانچی برخی خانواده ها هنوز امید به بازگشت دارند؛ این در حالی است که بنا بر ادعای برخی گزارش ها و مستندات، مرگ خدمه سانچی تایید نشده است و آمریکایی ها 84 فایل محرمانه در این باره در اختیار دارند!
در حالی که قیمت انرژی، اقتصاد و کمبود مواد غذایی در جهان، تماماً وابسته به سرانجام جنگ اوکراین و روسیه خواهد بود؛براساس پیش بینی «تام استندیج» به بن بست رسیدن جنگ این دو کشور محتمل است.
طالبان یک قرارداد ۲۵ ساله با چین برای پروژه نفتی آمودریا امضا کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ناشناس
۱۴۰۱/۱۲/۰۵
1
0
0

حتی خبرها رو هم نخونده این مثلا پژوهشگر کلا روزنامه ها شدن محل رها کردن محتویات معده رو هوا و شکمی یه چیزی ول میدن

هنگامه
۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
1

مطلب بسیار مهم و قابل تامل هست که با قلم شیوا و کلام فصیح شما برای هر سطح تفکری قابل فهم شده ممنونم بخاطر اطلاع رسانی شما توی این روزها وجود پژوهشگری صادق و مردم دوست مثل شما چقدر ضروریه خانوم زیبا چقدر هم شما به خانوم لیلا حاتمی شباهت دارین دو بانوی محبوب و دوست داشتنی


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید