صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 14511
گزارشگر: 213
۴۴۷
۰
۰
۲
آخرین وضعیت هواشناسی و بارندگی

احتمال وقوع سیل مرگبار در بیش از ۷ استان کشور/هشدار به خطرات غرق‌شدن و حضور در مسیر رودخانه ها

احتمال وقوع سیل مرگبار در بیش از ۷ استان کشور/هشدار به خطرات غرق‌شدن و حضور در مسیر رودخانه ها
سازمان هواشناسی با توجه به خطر وقوع سیل به احتمال غرق شدن شناگران بر اثر وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال کشور و احتمال وقوع سیل در ۷ استان هشدار داد.

به گزارش آسیانیوز، سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال غرق شدن شناگران براثر وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال کشور و احتمال وقوع سیل در ۷ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ و کاهش محسوس دما هشدار داد.

این وضعیت جوی در روز سه‌شنبه (۱۲ اردیبهشت) در شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران و گلستان،در روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و در روز پنج‌شنبه (۱۴ اردیبهشت) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ وجود دارد.

این سازمان برای کاهش تلفات احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را لازم می‌داند.

همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از افزایش سرعت وزش بادهای شمال غربی تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر و دور از ساحل تا ۲ متر خبر داد.

این وضعیت جوی از بعدازظهر چهارشنبه تا اواخر وقت پنج‌شنبه (۱۳ و ۱۴ اردیبهشت) درنواحی مرکزی و شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این مخاطرات احتیاط درعملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./

https://www.asianews.ir/u/a71
اخبار مرتبط
مدیر کل اداره هواشناسی استان تهران از تجربه دمای بیش از حد نرمال طی دو ماه آینده و وضعیت بارندگی‌های نرمال خبر داد.
سازمان هواشناسی، از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و احتمال وقوع سیل در برخی نقاط کشور خبر داد.
اداره کل هواشناسان تهران اعلام کرد: از امروز بعدازظهر تا روز یکشنبه با توجه به افزایش ابر و افزایش سرعت باد در بیشتر نواحی استان تهران طوفان شدید و گرد و خاک پیش‌بینی شده است.
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد وبرق و احتمال آبگرفتگی در ۲۲ استان و وقوع گرد و غبار شدید در چندین شهر خبر داد.
سرپرست سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۹۲ نفر امدادرسانی شد، ۳۸۵ نفر اسکان اضطراری یافته و ۲۴ نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شدند.
رییس مرکز عملیات مدیریت بحران شهر تهران گفت: احتمالا بارش شدید باران در محدوده سولقان، امام‌زاده داوود و کن خواهیم داشت که مانند سال گذشته منجر به سیل در تهران می‌شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید