صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۳ آبان ۱۳۹۹ / ۰۲:۲۳
کد خبر: 2814
گزارشگر: 213
۱۳۳۲
۰
۰
۳
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

افزودنی های غذایی/فقدان درک از صادرات و واردات

افزودنی های غذایی/فقدان درک از صادرات و واردات
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.
با توجه به نوسان‌های ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی، واردات محصولات مشابه خارجی و مواد اولیه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است و شرایط فعلی فرصت مناسبی برای توسعه صنایع داخلی است.

واردات حدود ۷۰۰ میلیون دلاری مواد اولیه و افزودنی صنایع غذایی به کشور در شرایط فعلی به نوعی خروج ارز از کشور است و باید به سمت تقویت زیرساخت های تولید داخلی در این حوزه گام برداریم.

از طرفی با توجه به اینکه 70 درصد افزودنی‌های مصرفی در کشور وارداتی و 30 درصد تولید داخل هستند، تحریم ها مشکلات عدیده ای برای واردکنندگان ایجاد کرده است.

با توجه به هزینه های بالای تولید و تعرفه واردات امروز شاهد این هستیم که افزودنی‌های مجاز خوراکی وارداتی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر نسبت به مشابه ایرانی وارد کشور می‌شوند و به نوعی به تولید داخلی در این بخش صدمه وارد می‌کنند. در کنار کاهش واردات، دانش فنی و فناوری نیز باید وارد کشور شود و حمایت و تسهیلات کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

تولید افزودنی‌های عملگرا نیاز به فناوری و دانش خاص خود دارد.. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به اعطای کرسی پژوهشی در این حوزه با عنوان «هیدروکلوییدهای طبیعی بومی ایران» کرده است که این گام ارزشمندی برای حرکت به سمت تولید داخلی است.

متاسفانه زمانی که باید سیاست‌ها در راستای حمایت از فعالان حوزه صنعت و تولید باشد، تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان با بخشنامه‌های لحظه‌ای، تصمیم‌های نادرست ارزی و فقدان درک درست از امر صادرات و واردات مواجه هستند، مسائلی که باعث ایجاد مانع در فعالیت اقتصادی می‌شود و بسیاری از بازارها را از دست بازرگانان ایرانی خارج می کند./
مهدی کریمی تفرشی
https://www.asianews.ir/u/1Oj
اخبار مرتبط
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند؛ این در حالی است که اصلاح نظام بانکی و تطابق با قوانین بین المللی از مهم ترین ضرورت هایی است که باید در مناطق آزاد در دستور کار قرار گیرد.
امروز روز ملی صادرات است و کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی یکی از عمده مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که بدون شناخت کافی وارد بازارها می‌شویم و همین امر سبب می شود که واحدهای تولیدی و صنعتی آسیب دیده و در رقابت با سایر رقبا با شکست روبه‌رو می‌شوند.
بعد از جنگ جهانی دوم ایده ایجاد مناطق آزاد تجاری با هدف رسیدن به اقتصاد آزاد و گسترش صادرات در میان کشورهای جهان شکل گرفت وتاسیس مناطق آزاد تجاری در ایران نیز با هدف کمک به توسعه صادرات و ارز آوری و اشتغال آفرینی و گسترش فعالیت های اقتصادی با کشورهای منطقه ایجاد شد.
امنیت غذایی در واقع به معنای دسترسی همه افراد یک جامعه در تمام طول عمر به غذای سالم و کافی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال است.
استاندارد از پایه‌های استوار علم است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقش بسزایی دارد و باید در جهت افزایش سطح کیفیت تلاش کرد تا به فن‌آوری پیشرفته تولید هر محصول نایل آمد و حمایت از تولید و سرمایه ملی تنها در سایه توجه به تولید و ارایه خدمات با کیفیت و استاندارد میسر است.
با توجه به اینکه کشور ما کشوری چهار فصل است و موقعیت خوبی از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی دارد از پتانسیل بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است که باید با اصلاح مناسب زیرساخت های کشاورزی و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان از این پتانسیل بالا به نحو مطلوبی بهره برداری کرد.
در طول سال های تحریم، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان صنعت غذا همواره کوشیده اند علیرغم تمام ناملایمات و مشکلات عدیده اقتصادی کمر خم نکنند و حفظ کیفیت محصولات غذایی و سلامت جامعه را در الویت قرار داده و غذای سالم و با قیمت معقول و در توان مردم جامعه را بر سر سفره های مردم قرار دهند، ولی بی شک به دلیل حساسیت این صنعت، رفع موانع اقتصاد و نوسانات بازار نیاز به نگاه ویژه دولت و مسئولان دارد.
نمایشگاه مهمترین ابزار ارتباطی برای صنایع و مشاغل مختلف و از قدرتمندترین وسایل ارتباط جمعی است که نقش بسیار مهمی در اقتصاد هر کشوری دارد و ویترین اقتصاد کشور و محرک اصلی تولید ناخالص ملی است.
زردچوبه یک آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان طبیعی است و گیاهی است از خانواده زنجبیل و یکی از پرکاربردترین ادویه جات به شمار می رود.
بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی در ایران این قابلیت را دارند که پاسخگوی نیازهای منطقه باشند بنابراین اگر از این فرصت با شناخت کافی از بازارهای هدف استفاده شود، می‌توان علاوه بر افزایش میزان صادرات شاهد ماندگاری در بازارهای هدف بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید