صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۶
کد خبر: 3025
گزارشگر: 213
۱۱۶۷
۰
۰
۱
از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و پیشنهاد آمریکا کانادا و اروپا

محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب شد/ایران قطعنامه را فاقد وجاهت دانست

محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب شد/ایران قطعنامه را فاقد وجاهت دانست
قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

قطعنامه‌ محکومیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران روز چهارشنبه ۲۸ آبان در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

شصت و هفتمین قطعنامه در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به‌ تصویب رسید.

این قطعنامه با پیشنهاد کانادا و حمایت شماری از کشورها از جمله آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه ارائه شده بود.

در این قطعنامه «نسبت به افزایش اجرای حکم اعدام به‌ ویژه اعدام زندانیان سیاسی»، «اعمال مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی»، «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی»‌، «نقض حقوق زندانیان سیاسی از جمله عدم دسترسی آنها به وکیل»و «اخذ اعترافات اجباری» ابراز نگرانی شده است.

در این قطعنامه از حکومت جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است تمامی کسانی را که براساس قوانین بین المللی بازداشت آنها خودسرانه محسوب می‌شود، آزاد کند.

این قطعنامه همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواسته به آزار و تبعیض مخالفان و اقلیت‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، و شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، یا مجازات اعتراضات مسالمت‌آمیز و زندانیان سیاسی پایان دهد.

وزارت خارجه کانادا نیز پس از تصویب این قطعنامه اعلام کرد که همچنان خود را به دفاع از حقوق بشر متعهد می‌داند و به همکاری با جامعه بین‌المللی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی به دلیل اقداماتش ادامه می‌دهد.

جیسون مک، مشاور امور اقتصادی و اجتماعی دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، هم طی سخنانی نسبت به تداوم نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد.

جیسون مک در بخشی دیگر از اظهارات خود تاکید کرد: گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران در گزارش ماه مارس خود به استفاده گسترده حکومت جمهوری اسلامی ایران از بازداشت‌های خودسرانه به عنوان مشکلی سیستماتیک که به معنای نقض جدی قوانین بین الملل است٬ اشاره کرده بود.

این مقام دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در ادامه نسبت به عدم دسترسی زندانیان سیاسی به مراقبت‌های پزشکی و مرخصی‌های درمانی ابراز نگرانی کرده است.

جیسون مک تصریح کرده است: آمریکا همانند گزارشگران ویژه سازمان ملل نسبت به تداوم سرکوب اقلیت‌های مذهبی نگران است. دراویش گنابادی، بهاییان، و نوکیشان مسیحی، به دلیل اعتقاداتشان با بدرفتاری شدید از جمله احکام سنگین زندان روبرو می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در مهرماه سال جاری در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست.

در دو ماه گذشته و به‌ویژه در پی اعدام ناگهانی نوید افکاری، قهرمان کشتی ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران بیش از پیش مورد توجه جهان قرار گرفته و بارها به مقامات جمهوری اسلامی گوشزد شده است.

این در حالی است که ایران تصویب این قطعنامه را فاقد وجاهت قانونی دانسته است./

https://www.asianews.ir/u/1RC
اخبار مرتبط
لی زلدین، نماینده جمهوریخواه نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا گفت: با اخراج هیئت دیپلمات‌های ایرانی حاضر در سازمان ملل متحد و آن‌هایی که در نیویورک ساکن هستند، باید این پیام صریح را به ایران منتقل کرد که ایالات متحده دخالت خارجی در انتخابات خود را تحمل نخواهد کرد.
گزارشگران بدون مرز با اشاره به اینکه چند منبع گفته‌اند حکم اعدام روح‌الله زم، در دیوان عالی ایران تایید شده است، خواستار دخالت فوری گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه شد.
دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی «نقض مکرر و شدید» حقوق بشر در ایران را «مایه نگرانی جدی» دانست و همچنین بر همه‌گیری کرونا در جهان که ایران را پیش از هر کشور دیگر به پیشرو آمار کرونا در خاورمیانه تبدیل کرد، اشاره داشت.
نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه تهران با هدف تغییر نظام طراحی شده است
مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به بدتر شدن شیوع ویروس کرونا و وضعیت زندانیان سیاسی در ایران بار دیگر بر آمادگی ایالات متحده برای کمک به ایران تاکید کرده است.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز از ایران خواست بی‌درنگ زندانیان سیاسی را در بحران کرونا آزاد کند.
روزنامه کیهان دو روز گذشته به آیت‌الله سیستانی که در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق، خواهان انتخابات پارلمانی این کشور تحت نظارت سازمان ملل شده بود، انتقاد کرد و این انتقاد به واکنش منفی مقام سابق این کشور منجر شد.
نماینده آلمان در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل بیانیه مشترک ۴۷ کشور را در محکومیت نقض ‌آزادی‌ها و در حمایت از شجاعت مدافعان حقوق بشر در ایران را خواند.
پادشاه عربستان در سخنرانی امسال سازمان ملل، حمایت خود را از تلاش‌های ایالات متحده به منظور برقراری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ابراز کرد و خواهان خلع سلاح حزب الله لبنان به دلیل وابستگی این حزب به جمهوری اسلامی ایران شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید