صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۵
کد خبر: 3467
گزارشگر: 213
۱۴۹۹
۰
۰
۱
بنا به اظهاراتی از معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه

کاهش صادرات غیرنفتی در سال 99/ایران آماده صادرات فعال خواهد شد؟

کاهش صادرات غیرنفتی در سال 99/ایران آماده صادرات فعال خواهد شد؟
با وجود تشدید محدودیت‌های ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا، تحریم‌‎ها و فشارهای اقتصادی استکباری در ۹ماه امسال، وضعیت بازارهای صادرات کشور بهتر شده و اکنون بالای ۹۰درصد از دروازه‌های مرزی برای صادرات فعال هستند.

به گزارش آسیانیوز، با وجود تشدید محدودیت‌های ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا، تحریم‌‎ها و فشارهای اقتصادی استکباری در ۹ماه امسال، وضعیت بازارهای صادرات کشور بهتر شده و اکنون بالای ۹۰درصد از  دروازه‌های مرزی برای صادرات فعال هستند.

مجتبی موسویان ریزی با بیان این مطلب افزود: برخی کشورها مانند افغانستان که روند صادرات ایران به آنها منفی شده بود، نیز اکنون مثبت شده ‌است.

وی بیان کرد: برخی از شرکای اصلی تجاری ایران مانند چین و عراق که هر کدام به تنهایی ۲۵ درصد صادرات کشور را جذب می‎کنند، شیب تند و بسیار منفی صادرات به آنها با ملایمت تغییر کرده‌است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: از مجموع ۲۰ کشور صادراتی هدف ایران که حدود ۹۰ درصد صادرات کشور به مقصد آنها انجام می‌شود با وجود کرونا و تحریم‌ها، صادرات به هفت کشور نسبت به پارسال مثبت شده‌است.

موسویان ریزی یادآور شد: در ارتباط با سایر کشورهای هدف صادرات نیز روند بسیار منفی صادرات ملایم شده و انتظار می‎رود در ادامه سال، حجم صادرت کشور نسبت به سال گذشته حداکثر ۱۰ درصد کاهش یابد و ۹۰ درصد محقق شود.

وی ادامه داد: این ۱۰ درصد کاهش را نهادهای بین المللی به دلیل شیوع کرونا برای همه کشورهای جهان پیش بینی کردند و تنها مربوط به ایران نیست./

یه نقل از اقتصاد آنلاین، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: امسال در ۹ ماهه بیش از ۲۵ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شد و نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۲۰ درصدی دارد که در سه ماه زمستان به ۳۶ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و ۱۰ درصد کاهش جبران خواهد شد./

https://www.asianews.ir/u/1Ye
اخبار مرتبط
رییس کل بانک مرکزی مجموع درآمد صادرات نفت ایران طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ را حدود ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» از این مبلغ بوده است.
سخنگوی وزارت برق عراق می‌گوید٬ ایران پذیرفته است تا در قبال دریافت بخشی از طلب شش میلیارد دلاری خود از دولت عراق، روند عادی صادرات گاز به این کشور را از روز چهارشنبه از سر گیرد.
براساس گزارش دیوان محاسبات طی سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته است تا قیمت‌ها در کشور کنترل شود و خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد که ۱۴.۸ میلیارد یورو ارز صادراتی از ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۳۰ آبان امسال به کشور بازنگشته است.
مناطق آزاد با تسهیل مقررات و کاهش بروکراسی‌های اداری و با توجه به اینکه خارج از قلمرو گمرکی است در توسعه صادرات نقش مهمی ایفا می کند، ولی ضعف زیرساخت های موجود در مناطق آزاد و مشکلات زیر بنایی مانند کمبود امکانات و تاسیسات بندری و فرودگاهی و شبکه های حمل و نقل، کمبود نیروهای تحصیل کرده و متخصص در این مناطق و رشد قاچاق کالاها که نیاز به نظار ت دقیق از سوی نهادهای ذیربط دارد، از مواردی است که سبب شده از پتانسیل های مناطق آزاد کشور به نحو بهینه بهره برداری نشود.
در سال ۱۳۹۸ به علت افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت کالاها، تورم کشور به بالای ۳۹ درصد رسید و سازمان برنامه در گزارش مبانی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه سالانه دستگاه‌های اجرایی بودجه سال ۱۴۰۰ به تحلیل نرخ تورم پرداخت.
به عقیده کارشناسان اکونومیست، تورم ایران در سال آینده ۲۱٫۳ درصد خواهد بود و تراز بودجه نیز به ۶٫۷- درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید و تولید ناخالص داخلی سرانه ایران ۶۱۵۰ دلار تخمین زده شده است؛ این در حالی است که همه‌گیری کرونا ضربه دیگری به اقتصاد ایران بود و از سویی تمام این موارد ممکن است موجب شود در انتخابات بعدی ایران یک اصولگرا به پیروزی برسد.
در حالی که دولت ایران در سال جاری به رغم تحریم ها بودجه جاری کشور را براساس صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت آن هم با قیمت ۵۰ دلاردر نظر گرفته است، اما با شیوع کرونا قیمت نفت در بازار جهانی کاهش پیدا کرده و به حدود ۴۰ دلار رسیده است.
بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور به یک دغدغه ملی تبدیل شده است و یکی از راه های علاج بحران ارزی فعلی این است که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور برگردد و مشخص باشد که ما به ازای صادرات، کالا وارد کشور شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید