صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۴
کد خبر: 3631
گزارشگر: 213
۱۷۳۵
۰
۰
۲
اظهاراتی جدید از سخنگوی سازمان غذا و دارو

واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران می رسند؟

واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران می رسند؟
سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از احتمال خرید واکسن آسترازنکا از مبدا روسیه و هند خبر داد و گفت: «هر واکسنی که مبدا ایالات متحده و انگلیس نداشته باشد در شرایط برابر مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از احتمال خرید واکسن آسترازنکا از مبدا روسیه و هند خبر داد و گفت: «هر واکسنی که مبدا ایالات متحده و انگلیس نداشته باشد در شرایط برابر مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

کیانوش جهانپور  گفت: «علاوه بر واکسن روسی، حداقل یک واکسن اروپایی با مبدا غیر انگلستان، یک واکسن از هند و یک واکسن از چین روزهای آتی مجوز ورودشان صادر می‌شود.»

 جهانپور درباره خبر ورود واکسن آسترازنکا هم توضیح داد که این واکسن از مبدا روسیه و هند مثل سایر واکسن‌ها در شرایط برابر بررسی خواهد شد و در صورت تایید سازمان غذا و دارو موضوع بازرگانی و واردات آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، ششم بهمن‌ماه از احتمال واردات واکسن آسترازنکا از سوئد خبر داده بود.

این در حالی است که مقام معظم رهبری ۱۹ دی‌ماه ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به کشور را ممنوع اعلام کرد و در سخنان خود دو کشور آمریکا و بریتانیا را به «امتحان» کردن واکسن روی «ملت‌های دیگر» متهم کرده و افزود که «به این‌‌ها اعتماد و اطمینان هم نیست.»

واکسن آسترازنکا محصول مشترک شرکت داروسازی آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد است.

واکسن فایزر

شرکت داروسازی آسترازنکا یک شرکت بریتانیایی-سوئدی و چندملیتی داروسازی است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن واقع شده و تاکنون مجوز تولید واکسن کرونا را به چند کشور از جمله هند داده است.

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران  اعلام کرد که «مجوز مصرف اضطراری» واکسن کرونای «اسپوتنیک وی»، ساخت روسیه، صادر شده است.

این واکسن به این دلیل که پیش از تکمیل آزمایش گسترده انسانی به ثبت رسید، هدف انتقادهای گسترده داخلی و خارجی بوده است. با این حال شماری از کشورها از جمله آرژانتین و مجارستان شروع به استفاده از آن کرده‌اند.

مینو محرز پیشتر درباره واکسن «اسپوتنیک وی» به روزنامه «جهان صنعت» گفته بود که از انتخاب این واکسن به هیچ‌ عنوان راضی نیست و تهیه و واردات آن توسط دولت از «شانس بد مردم ایران» است.

او با اشاره به این که «به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کند»، درباره دلایل آن توضیح داد: «تاکنون هیچ اطلاعاتی از این واکسن منتشر نشده است،‌ در حالی که واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد.»/

https://www.asianews.ir/u/20N
اخبار مرتبط
دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از اقدام حکومت پکن در عدم صدور مجوز برای ورود کارشناسان این سازمان به چین برای تحقیق درباره منشا ویروس کرونا ابراز تاسف کرده است.
رییس جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد این سازمان از سوی وزارت بهداشت مامور شده تا یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین خریداری کند. این در حالی است که رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوییس تاکید کرده واکسن‌هایی که ایران خواهد خرید از چین و روسیه نخواهد بود.
رئیس بانک مرکزی ایران امروز پنج‌شنبه در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت؛ این در حالی است این مقام دولتی نه زمان مشخص واردات واکسن را ارائه کرده و نه درباره نوع واکسن جزییاتی را ارایه کرده است.
آغاز خرید و تزریق واکسن های آمریکایی فایزر و مدرنا در بسیاری از کشورها و گفته های بسیار متناقض مسوولان در ایران درباره خرید واکسن کرونا ممکن است موجب نگرانی مردم شود و به فضای یاس آلود در خصوص مقابله با این بیماری مرگبار دامن بزند؛ در این حال محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به تدروس ادهانوم ، رییس سازمان بهداشت جهانی از او خواست تا همه تلاش خود را برای تامین دوزهای مورد نیاز واکسن کرونا در ایران به کار گیرد.
محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ضمن انتقاد از عدم تامین واکسن کرونا به میزان کافی برای مردم گفت خرید واکسن برای کل کشور تنها به ۲۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد و این مبلغ «عددی نیست.»
نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که واکسن کرونای ساخت شرکت فایزر با فریزرهای معمولی قابل انتقال و نگهداری است؛ در حالی که چندی پیش رییس کمیته مقابله با کرونا، گفته بود که امکانات انتقال واکسن فایزر در دمای منفی ۷۰ درجه در سیستم حمل‌و‌نقل هوایی ایران وجود ندارد، ولی رییس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد که دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.
مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید