صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۸
کد خبر: 4757
گزارشگر: 213
۶۲۸
۰
۰
۱
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات 1400 مدعی شد

آمریکا گفت مردم ایران از حق خود در انتخابات محروم ماندند

آمریکا گفت مردم ایران از حق خود در انتخابات محروم ماندند
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که خبر اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور ایران را دیده است و ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.

به گزارش آسیانیوز، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۲۹ خرداد از فرایند انتخابات ریاست جمهوری در ایران و انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری انتقاد کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که خبر اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری توسط وزارت کشور ایران را دیده است.

این سخنگو وزارت خارجه آمریکا ادعا  کرده است: اما ایرانیان از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.

-------------------------

بیشتر بخوانید:

«انحلال سپاه» و «شورای نگهبان»؟!

محمود احمدی نژاد گفت در ایران «تحولات بزرگی» رخ می دهد

اولویت «فوری» دولت رییسی چیست؟

با چه جراتی ادعای تولید واکسن داریم؟/شرکت فایزر انتقال واکسن با یخچال معمولی را تایید کرد

ارسال پیامک برای تزریق «دُز دوم» بالای ۷۰ سال

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار شد و وزارت کشور می‌گوید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای در این انتخابات به پیروزی رسیده است.

براساس آمار اعلام شده وزارت کشور ۴۸.۸ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. این میزان از مشارکت، پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام انتخابات ریاست جمهوری ایران از آغاز حیات جمهوری اسلامی ایران تاکنون محسوب می‌شود.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیش از ۵۹۲ نفر ثبت نام کرده بودند که شورای نگهبان تنها صلاحیت هفت نفر از آنها را احراز کرد. در نهایت دو نفر از این نامزدها به نفع ابراهیم رئیسی انصراف دادند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده در گفت وگو با رسانه‌ها تصریح کرده است که سیاست ایالات متحد در قبال ایران بر اساس پیشبرد منافع آمریکا طراحی شده است، فارغ از این که چه کسی در این کشور قدرت را در دست دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده است که ایالات متحده مایل است «پیشرفت معناداری» را که در جریان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای وین به دست آمده، تداوم بخشد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، در سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام و همچنین رویکردش در قبال این توافق گفته بود: «صریح بگویم، ما به برجام به عنوان یک قراردادی که مقام معظم رهبری آن را با ۹ بند تأیید کردند حتماً به عنوان یک قرارداد و تعهدی که همه دولت‌ها باید به آن پایبند باشند، پایبند هستیم.»

او اضافه کرده بود: «اما برجام را شما نمی‌توانید اجرا کنید. برجام یک دولت مقتدر می‌خواهد که آن را اجرا کند.»

واکنش اسرائیل به انتخابات ایران

همچنین یائیر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل می‌گوید، انتخاب ابراهیم رئیسی می بایست عزم جدیدی را برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران به دنبال داشته باشد و به «جاه‌طلبی‌های مخرب منطقه‌ای» جمهوری اسلامی ایران پایان دهد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل به دنبال اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران هشدار داد جامعه جهانی باید با انتخاب وی نگران باشد، چرا که او خود را «به برنامه هسته‌ای نظامی» جمهوری اسلامی متعهد می‌داند.

لیور هیات سخنگوی٬ وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای مدعی شده است، «ایران افراطی‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ خود را انتخاب کرده است و او به برنامه هسته‌ای نظامی ایران که به سرعت پیشرفت می‌کند، متعهد است.

این در حالی است که احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک در خصوص سیاست خارجی ایران در دولت جدید ایران گفت: شرایط منطقه و جهان، شرایطی بسیار پیچیده و در حال تحول است. کل ملت ها دارند به نتیجه واحدی می رسند که نظم حاکم بر جهان، نظم موفقی نیست و نظمی که امروز جهان را اداره می کند نتواسته است امنیت، صلح، رفاه و آزادی را به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: بنابراین باید در آینده نزدیک منتظر تحولات بزرگی در مناسبات و نظم جهانی باشیم. در ایران نیز به همین ترتیب. در ایران هم تحولات بزرگ و اصلاحی اتفاق خواهد افتاد اما به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت تغییرات چندانی در سیاست خارجی اتفاق بیافتد. اما همراه با تحولات انسانی در آینده نه چندان دور مناسبات جهان کلا تغییر خواهد کرد و به تبع آن مناسبات ایران هم تغییر می‌کند.

وی چندی پیش با اشاره به رد صلاحیت خود گفته که با ادامه این روند وضعیت کشور «خیلی بدتر» می‌شود.او همچنین بدون اشاره به شواهد گفت «دشمن» با توجه به «دور شدن مردم از نظام که هر روز در حال بیشتر شدن است، هم انحلال سپاه و هم حذف نظارت شورای نگهبان و همچنین انتخابات با نظارت خارجی را خواهد خواست».

احمدی‌نژاد همچنین بدون ذکر نام اعلام کرد که خیلی از چهره‌های سیاسی در داخل «نه تنها با انحلال سپاه پاسداران و انتخابات آزاد ( با نظارت خارجی) موافقند، بلکه به بیرون خط می‌دهند که این مسیر را بروند».

همچنین لاریجانی نیز درباره دلایل حضور و ثبت نام خود در انتخابات این گونه گفته بود: به دو دلیل مهم مصمم به حضور شدم. یکی تدارک فضایی بود که با الفاظی مانند جبهه انقلاب شرایط طوری شده بود که صورت انتخابات مخدوش شده و حالت رقابت از بین می رود. این وضع با یاسی که مردم از شرایط اقتصادی پیدا کرده بودند، کلیت کشور را تهدید می کرد و دشمن را مصمم می کرد که با مشارکت کم، فشارها بر مردم را زیادتر کند./

https://www.asianews.ir/u/2v4
اخبار مرتبط
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی چنین رشد مثبتی را برای دو روز متوالی پیش‌بینی نمی‌کردیم آن هم به این دلیل که روز چهارشنبه با عرضه‌های گسترده‌ای مواجه بودیم؛ در حالی که روز گذشته عملکرد مثبت و اثرگذار گروه‌هایی مانند بانکی‌ها، گروه‌های شیمیایی و چندرشته‌ای‌ها نشان داد بازار به استقبال رییس جمهور جدید رفته است.
محمود احمدی نژاد،رئیس جمهور پیشین ایران گفت: در آینده ایران با تحولات بزرگ و اصلاحی روبرو خواهد بود اما به نظر نمی رسد که در کوتاه مدت تغییرات چندانی در سیاست خارجی روی دهد.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه ۴۸/۸ درصد بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بعد از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: حتما با مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و ریاست آن و همه نخبگان و صاحبنظران، برای شکل دادن دولت جدید به منظور بازکردن گره‌های کشور تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای که امیدی که در مردم عزیزمان نسبت به آینده ایجاد شود.
پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید