صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۴
کد خبر: 4732
گزارشگر: 213
۹۹۰
۰
۰
۷
رییس ستاد انتخابات کشور وضعیت شمارش آرا را اعلام کرد

اعلام نتایج «رسمی انتخابات« بعد از سکوت؟/ رییسی نفر اول و دوم آرای باطله

اعلام نتایج «رسمی انتخابات« بعد از سکوت؟/ رییسی نفر اول و دوم آرای باطله
پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.

به گزارش آسیانیوز، پس از ساعت‌ها سکوت درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، جمال عرف، رییس ستاد انتخابات کشور، اعلام کرد که بر اساس ۹۰ درصد آرا، ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای به دست آورده و پیروز شده است.

------------------------

بیشتر بخوانید:

جوابی نداریم!

بایدن و پوتین «توافق کردند» ایران نباید به سلاح هسته ای برسد

زنان و مردانی که پس انداز ندارند!

«دائمی شدن همسان‌سازی» در دولت روحانی با وعده «قطعی« محمدباقر نوبخت

اعلام «جزییات» ثبت نام جاماندگان یارانه ها

اولویت «فوری» دولت رییسی چیست؟

-----------------------------------------------------------

او تعداد شرکت‌کنندگان را ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که محسن رضایی سه میلیون و ۳۰۰ هزار رای، ناصر همتی دو میلیون و ۴۰۰ هزار رای، و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی یک میلیون رای کسب کرده‌اند.

عرف به میزان آرای باطله اشاره نکرد و گفت که این آمار در گزارش نهایی اعلام خواهد شد. گرچه وزارت کشور هنوز آمار آرای باطله را اعلام نکرده اما بر مبنای محاسبه آرای سایر کاندیداها و تقسیم آن بر مجموع تعداد مشارکت‌کنندگان، آرای باطله بعد از شمارش بیش از ۹۰ درصد صندوق‌ها، حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار رای بوده و حدود ۱۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

حسن روحانی،‌ رییس جمهور ایران پیش از اعلام این آمار بدون نام بردن از ابراهیم رئیسی گفت: «من به منتخب مردم تبریک می‌گویم اما چون هنوز نتیجه رسما اعلام نشده،‌ تبریک رسمی را به تاخیر می‌اندازم اما معلوم است چه کسی رای به اندازه کافی آورده است.»

عبدالناصر همتی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز پیروزی ابراهیم رئیسی را به او تبریک گفته‌اند.

ابراهیم رئیسی در ۴۰ سال گذشته سمت‌های قضایی داشته و حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ عملکرد او را «۳۸ سال زندان و اعدام» خوانده بود.

این رای‌گیری در حالی برگزار شد که طیف وسیعی از فعالان سیاسی و مدنی، خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات و اعدام‌شدگان دهه ۶۰ با پیام‌های مختلف آن را تحریم کردند و طیف گسترده‌ای از احزاب و گروه‌ها و فعالان مدنی و سیاسی نیز اعلام کردند که در «انتخابات تحقیرآمیز و مهندسی شده» شرکت نمی‌کنند.

حسین مرعشی،‌ سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی،‌ نیز ضمن تبریک به «رییس جمهور منتخب» افزود که «از امروز تلاش‌های خود برای تجدید سازمان، گسترش حزب و همکاری با همراهانمان در جبهه اصلاحات و از همه مهمتر تقویت رابطه با مردم را افزایش خواهیم داد.»

گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان)، در آخرین نظرسنجی خود میزان مشارکت در رای‌گیری روز جمعه را حدود ۳۰ درصد یعنی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر برآورد کرده بود./

https://www.asianews.ir/u/2u8
اخبار مرتبط
علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب که در ساعات ابتدایی امروز صبح رأی خود را به صندوق انداخت.
رای گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هفت صبح جمعه درحالی آغاز شد که از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان، سه نفر از کاندیداتوری انصراف داده‌اند.
هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.
جبهه اصلاحات بامداد سه‌شنبه ۲۵ خرداد پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانست بر سر حمایت از عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، به اجماع برسد.
رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: شکل گیری یک انتخابات پرشور و باشکوه نیازمند چهار رکن امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت سالم است که همه آحاد جامعه و مدیران باید در تحقق این چهار رکن تلاش کنند.
نوسان گیران امیدوارند، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری‌، قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد؛ این عده اعتقاد دارند، بازارساز پیش از انتخابات با عرضه ارز، مانع از افزایش قیمت دلار شده است، ولی پس از برگزاری انتخابات این اسکناس آمریکایی راحت تر در جهت صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی گفت امکان رای‌گیری از اتباع ایرانی مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود ندارد.
عبدالناصر همتی در مناظره امروز گفت فقط کسانی مثل سعید جلیلی و کره‌ شمالی مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند و دویست کشور جهان این لوایح را تصویب و اجرایی کرده‌اند؛ علیرضا زاکانی کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز با انتقاد تند از عبدالناصر همتی، او را به دروغ‌گویی و خیانت به کشور متهم کرد و گفت این افراد مثل پینوکیو هستند و «پررویی نجومی» دارند.
ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.
میرحسین موسوی، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که «در کنار کسانی خواهد ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند».
علی لاریجانی از داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای را درباره عدم احراز صلاحیتش خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده است.
محمد شیرکوند، فعال گردشگری گفت: کشور ما در بالاترین خط تحریم ممکن قرار دارد و حوزه سیاسی و دیپلماسی آن دچار پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ به طوری که در ظرف مدت ۱۵ روز در مراسم اربعین بالاترین سطح خدمات گردشگری اعم از خدمات ارزی، بیمه، پزشکی و حتی خدمات ویزا را حتی به اقوام غیر ایرانی و به جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ارائه می دهد؛ اما زمانی که نوبت به گردشگری داخلی و ورودی می‌رسد، مدام می گویند که می‌خواهیم اما نمی‌توانیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید