صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۲
کد خبر: 4706
گزارشگر: 213
۶۵۴
۰
۰
۱۱
حاشیه های شروع انتخابات 1400

«رای‌گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری» چگونه آغاز شد؟

«رای‌گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری» چگونه آغاز شد؟
رای گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هفت صبح جمعه درحالی آغاز شد که از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان، سه نفر از کاندیداتوری انصراف داده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، رای گیری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت هفت صبح جمعه درحالی آغاز شد که از هفت کاندیدای مورد تایید شورای نگهبان، سه نفر از کاندیداتوری انصراف داده‌اند.

---------------------------
بیشتر بخوانید:
دومین مناظره؛ واکسیناسیون کرونا با قسم حضرت عباس!
به یک خانم محترم جهت شرکت در انتخابات نیازمندیم؟!
زنانی در ایران که تفاوتی با مردان ندارند!/ دو زن برای انتخابات ۱۴۰۰ اعلام حضور کردند!
دونالد ترامپ گفت تا دو ماه دیگر به کاخ سفید بازمی گردد!

«جزییات» واریز یارانه ها و پرداختی های تیرماه همراه با سود سهام عدالت

واریز «مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان» در تیرماه امسال

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 گروه‌های مختلفی از فعالان سیاسی و مدنی، اعلام کرده‌اند در این دوره از انتخابات شرکت نمی‌کنند و گروه هایی از مردم در هفته‌های گذشته به کمپین تحریم رای‌گیری با عنوان «رای بی‌رای» پیوسته‌اند.

خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات چند سال گذشته از جمله خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات آبان۹۸ و همچنین خانواده‌های سرنشینان هواپیمای اوکراینی ، طی روزهای گذشته در پیام‌هایی خواهان تحریم انتخابات شده‌اند.

بنابر اعلام وزارت کشور در مجموع ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای‌دهی در کل کشور هستند. نظرسنجی‌های انجام شده از مشارکت پایین در این دوره از رای‌گیری حکایت دارند. مقام‌های ارشد کشور از جمله رهبر انقلاب نیز در سخنان خود به کاهش مشارکت اشاره کرده‌اند.

رهبر انقلاب که در سخنرانی دو روز قبل خود گفته بود «شرکت نکردن مردم در انتخابات به معنای فاصله‌ گرفتن از نظام است»، صبح جمعه هنگام به صندوق انداختن رای خود، بار دیگر تاکید کردند که «یک رای هم مهم است و قطعا دارای اهمیت است و همین یک رای‌هاست که آرای میلیونی را تشکیل می‌دهد. با حضور مردم در انتخابات، جمهوری اسلامی امتیازات بزرگی را در عرصه بین‌المللی به دست می‌آورد، بیایید تشخیص دهید، انتخاب کنید و رای دهید و هر کاری که مردم امروز از صبح تا شب انجام بدهند سازنده آینده و تعیین کننده سرنوشت چند ساله آنهاست و به همین دلیل عقل و خرد حکم می‌کند که در تعیین سرنوشت خود شرکت کنند.»

این درحالی است که در جریان بررسی صلاحیت‌ها، شورای نگهبان از میان از میان ۵۹۴ نفر که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند فقط هفت نفر شامل ابراهیم رییسی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی را تایید کرد که از میان این هفت نفر اکنون سه نفر، جلیلی، زاکانی و مهرعلیزاده انصراف داده‌اند.

علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، مصطفی تاجزاده و مسعود پزشکیان از جمله چهره‌های شاخص طیف‌های مختلف سیاسی جمهوری اسلامی بودند که شورای نگهبان صلاحیت آنها را نیز چون بیش از ۵۰۰ نفر دیگر رد کرد.

علاوه بر گروه‌ها و احزاب و همچنین فعالان سیاسی و مدنی مخالف جمهوری اسلامی که انتخابات را تحریم کرده‌اند، طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان نیز اعلام کردند که در «انتخابات تحقیرآمیز و مهندسی شده» شرکت نمی‌کنند.

جبهه اصلاحات نیز در این دوره پس از رد صلاحیت کاندیداهای اصلی خود از سوی شورای نگهبان اعلام کرد که از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند. عبدالناصر همتی تنها کاندیدای نزدیک به این جناح نیز نتوانست رای لازم اعضای این جبهه را برای کسب حمایت آن کسب کند.

با این حال محمد خاتمی و چند حزب اصلاح‌طلب از جمله کارگزاران سازندگی از مردم خواستند که در این رای‌گیری شرکت کنند.

همچنین میرحسین موسوی نیز در پیامی اعلام کرد: «در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند».

موسوی که در کنار همسرش، زهرا رهنورد، در یازدهمین سال از حصر خانگی به سر می‌برد در این بیانیه که روز شنبه،‌ ۲۲ خردادماه، در وب‌سایتی خبری منتشر شد هشدار داد: «در صورت تداوم بدعت نظارت استصوابی عنوان جمهوری اسلامی ایران در زمانی نه چندان دور بی‌معنا خواهد شد.»/

https://www.asianews.ir/u/2ts
اخبار مرتبط
علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب که در ساعات ابتدایی امروز صبح رأی خود را به صندوق انداخت.
دبیر ستاد انتخابات گیلان اعلام کرد: درج کد انتخاباتی نامزد ریاست جمهوری در برگه رای الزامی نیست.
جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت جزییات ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های تردد در روز ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰، روز برپایی انتخابات ریاست جمهوری را در پایتخت اعلام کرد.
هم‌زمان با اصرار علی لاریجانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش، واکنش‌ها به سخنان حیدر مصلحی درباره ایفای نقش در رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ همچنان ادامه دارد.
جبهه اصلاحات بامداد سه‌شنبه ۲۵ خرداد پس از جلسه‌ای طولانی که با رای‌گیری اعضا همراه بود نتوانست بر سر حمایت از عبدالناصر همتی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، به اجماع برسد.
رئیس کل دادگستری استان یزد، گفت: شکل گیری یک انتخابات پرشور و باشکوه نیازمند چهار رکن امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت سالم است که همه آحاد جامعه و مدیران باید در تحقق این چهار رکن تلاش کنند.
نوسان گیران امیدوارند، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری‌، قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد؛ این عده اعتقاد دارند، بازارساز پیش از انتخابات با عرضه ارز، مانع از افزایش قیمت دلار شده است، ولی پس از برگزاری انتخابات این اسکناس آمریکایی راحت تر در جهت صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی گفت امکان رای‌گیری از اتباع ایرانی مقیم کانادا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود ندارد.
عبدالناصر همتی در مناظره امروز گفت فقط کسانی مثل سعید جلیلی و کره‌ شمالی مخالف تصویب لوایح پولشویی هستند و دویست کشور جهان این لوایح را تصویب و اجرایی کرده‌اند؛ علیرضا زاکانی کاندیدای دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز با انتقاد تند از عبدالناصر همتی، او را به دروغ‌گویی و خیانت به کشور متهم کرد و گفت این افراد مثل پینوکیو هستند و «پررویی نجومی» دارند.
ساعتی پس از آنکه علی لاریجانی از شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیت او «بدون هرگونه پرده‌پوشی» اعلام شود، سخنگوی این شورا گفت چنین چیزی در قانون پیش‌بینی نشده است.
میرحسین موسوی، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که «در کنار کسانی خواهد ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند».
علی لاریجانی از داوطلبان رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری بیانیه ای را درباره عدم احراز صلاحیتش خطاب به شورای نگهبان منتشر کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید