صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۱ اَمرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۳۲
کد خبر: 5500
گزارشگر: 213
۱۳۵۷
۰
۰
۴
طالبان ۶۵ درصد خاک افغاتستان را تصرف کرد

سقوط هرات با توحش طالبان

سقوط هرات با توحش طالبان
هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی از یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است و مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.
به گزارش آسیانیوز ،خبرگزاری آسوشیتدپرس و شماری از رسانه‌ها شامگاه امروز پنج‌شنبه ۲۱ مرداد به نقل از شاهدان عینی و همچنین مقام‌های امنیتی افغانستان گزارش داده‌اند با عقب‌نشینی نیروهای دولتی، هرات به تصرف طالبان درآمده است.

هرات سومین شهر بزرگ افغانستان و یازدهمین مرکز ولایتی است که طی یک هفته گذشته به تصرف شبه نظامیان طالبان درآمده است. یک مقام ارشد امنیتی دولت افغانستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده است که مقام‌ها و نیروهای دولتی به پادگانی نظامی در خارج از هرات عقب‌نشینی کرده‌اند.

ارائه پیشنهاد سهم پنجاه درصدی از قدرت به طالبان

همزمان با پیشروی سریع طالبان، سومین روز از نشست مذاکرات صلح افغانستان در دوحه قطر، در حال برگزاری است. گزارش‌ها حاکی است که مذاکره‌کنند‌گان دولت افغانستان به طالبان پیشنهاد داده‌اند در ازای دریافت سهم ۵۰ درصدی از قدرت، به حملات خود پایان دهند. طالبان هم‌اکنون ۱۰ مرکز ولایت را تصرف کرده است.

این تحول که روز پنج‌شنبه از سوی رسانه‌های محلی افغانستان گزارش شده است، در حالی صورت می‌گیرد که شبه نظامیان طالبان با تصرف غزنی، دهمین مرکز ولایت را نیز طی یک هفته در اختیار گرفتند.

شهر راهبردی غزنی با ۱۹۰ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری کابل، پایتخت افغانستان، قرار دارد و دروازه‌ای بین پایتخت و سنگرهای شبه نظامیان در جنوب به شمار می‌رود.

در همین حال، یک منبع مطلع به شبکه خبری «الجزیره» گفته است که پیشنهاد دولت اشرف غنی به طالبان برای شراکت در قدرت به صورت «غیرمستقیم» توسط مقامات قطری ارائه شده است.

این در حالی است که پیشنهاد ارائه شده به طالبان از سوی کاخ ریاست جمهوری در کابل تایید نشده است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، که به دوحه سفر کرده است روز پنج‌شنبه با نمایندگان ایالات متحده امریکا، روسیه، چین و پاکستان در جریان مذاکرات صلح دیدار کرد.

عبدالله بدون اشاره به خبرهای منتشر شده درباره پیشنهاد به طالبان گفت که طرح صلح دولت افغانستان را با مقامات قطری در میان گذاشته است. او بر خواست دولت افغانستان مبنی‌بر تسریع روند گفت‌وگوهای صلح و پایان دادن به جنگ و خشونت‌ها در این کشور تاکید کرد.

سه هفته پیش، سخنگو و عضو گروه مذاکره‌کننده طالبان در مذاکرات صلح افغانستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد تا زمانی‌که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، از سِمت خود کناره‌گیری نکند و یک دولت جدید توافقی در کابل تأسیس نشود، دستیابی به صلح و آتش‌بس ناممکن خواهد بود.

فعالیت‌های کنسولگری ایران در مزار شریف به کابل منتقل شد

در پی تشدید درگیری‌ها در مناطق شمالی و غربی افغانستان، روز پنج‌شنبه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف اعلام کرد برای مدت محدودی فعالیت‌های خود را به کابل منتقل می‌کند.

طی هفته‌های گذشته و با خروج نیروهای خارجی به‌ویژه نظامیان آمریکایی از افغانستان، طالبان بیشتر مناطق روستایی کشور را تصرف کرد، اما اکنون حملات خود را متوجه مراکز ولایات کرده است.

پیش از این، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه خبر داد که طالبان حدود ۶۵ درصد از خاک افغانستان را به تصرف خود درآورده است.

همزمان با پیشروی سریع طالبان در خاک افغانستان، یک مقام دفاعی آمریکا روز چهارشنبه به رویترز گفت که بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا، طالبان ممکن است پایتخت افغانستان را در مدت ۳۰ روز محاصره و ظرف ۹۰ روز آن را تصرف کند.

یک منبع امنیتی غربی در کابل نیز به این خبرگزاری گفته است همه دروازه‌های ورودی پایتخت که توسط کوه‌ها محصور است مملو از جمعیت غیرنظامیانی است که از جنگ و خشونت جاری در سایر نقاط افغانستان به کابل گریخته‌اند.

بنابر برآوردهای کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، از آغاز سال میلادی جدید و همزمان با تشدید درگیری‌ها در خاک افغانستان، دست‌کم ۲۷۰ هزار غیرنظامی دیگر در این کشور آواره شده‌اند و با در نظر گرفتن جمعیت آواره پیشین، در حال حاضر، شمار آوارگان این کشور از سه و نیم میلیون نفر فراتر رفته است./
https://www.asianews.ir/u/3eq
اخبار مرتبط
براساس گزارش پلیس ولایت بلخ، طالبان علاوه بر شکنجه و قتل شاعر و مورخ افغانستانی در خانه اش زن جوانی را به دلیل پوشیدن لباس کوتاه و زن دیگری را به دلیل فعالیت در کمپین واکسن فلج اطفال تیرباران کردند.
یک فرمانده افغان به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای ویژه افغان در حال جنگ برای بازپس‌گیری منطقه اسپین بُدَک بودند که دانش صدیقی و یک افسر ارشد افغانستان بر اثر آتش‌باران متقابل طالبان کشته شدند.
همزمان با درخواست دولت افغانستان برای بازگرداندن سربازان پناه آورده به ایران، مشاور اشرف غنی جمهوری اسلامی ایران را به «اداره» طالبان با هدف مسلط شدن بر گمرک افغانستان متهم کرد.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: توافق نانوشته‌ای بین روسیه و آمریکا درباره آینده وجود دارد و در این میان حتی اگر برخی سیاسیون و محافل اقتدارگرا، حاکمیت گروه تروریستی طالبان را با نقشه راه خود همسوتر از دولت اشرف غنی بدانند، باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
گزارش‌ها از افغانستان حاکی است انفجار مرگبار در خودروی بمب گذاری شده حداقل ۲۱ نفر کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شده‌اند، رییس شورای ولایتی لوگر، گفته است که شمار تلفات این رویداد رو به افزایش است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید