صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۹ دی ۱۴۰۰ / ۰۳:۲۶
کد خبر: 7435
گزارشگر: 213
۹۰۲
۰
۰
۴
نظر گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا درباره سلطه طالبان

غرب «خوابید» تا افغانستان بحران جهان شود!

غرب «خوابید» تا افغانستان بحران جهان شود!
گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، می‌گوید غرب در حال «خوابگردی» در بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه عصر و افغانستان فروپاشیده است.

به گزارش آسیانیوز، گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، می‌گوید غرب در حال «خوابگردی» در بزرگ‌ترین بحران بشردوستانه عصر است.

نشریه «فری پرس» (چاپ بریتانیا) در مطلبی به نقل از آقای براون، نوشت که افغانستان در آستانه فروپاشی اقتصادی و اجتماعی است و کشور‌های متعهد به کمک بشردوستانه به آن، باید بر تعهد خود استوار باشند.

---------

بیشتر بخوانید

پنجشیر شعار زنده باد احمد مسعود سر داد!
------------------------------------


بنا به آن گزارش، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان به گرسنگی و سوءتغذیه شدید دچارند و حدود یک میلیون کودک در معرض مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند. آقای براون با اشاره به پیش‌بینی سازمان ملل متحد که گفته است در سال آینده سطح اقتصاد افغانستان ۲۰ الی ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت، می‌گوید هیچ کشوری در این سال‌ها مانند آنچه در افغانستان می‌گذرد، از فقر رنج نبرده است.

نخست‌وزیر سابق بریتانیا گفت: «طنزآمیز است که کل جامعه بین‌المللی متعهد شود که برای رهایی همه جهان از فقر مطلق در این دهه، به اهداف توسعه پایدار دست یابد، اما تقریباً همه شهروندان افغانستان به این سرنوشت شوم محکوم باشند.»

آقای براون می‌گوید که اثرات فقر افغانستان مسلما در اروپا نیز حس خواهد شد، زیرا افغان‌ها میان ماندن در فقر و مهاجرت، یکی را انتخاب خواهند کرد.

به گفته براون، کنار کشیدن غرب از بحران موجود در افغانستان باعث می‌شود تا نارضایتی از غرب دوباره در آن کشور اوج بگیرد و زمینه بهره‌برداری از این نارضایتی برای گروه‌های افراطی مهیا شود.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

احمدمسعود گفت افغانستان علیه طالبان به پا خیزد!

-------------------------------------------------------------


فرهاد آژند نوشت گوردون براون خواستار حمایت جامعه جهانی از طرح ۴.۵ میلیارد دلاری دفتر همانگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد شد تا آن طرح بتواند به ۲۲ میلیون افغان آسیب‌پذیر کمک کند.

او می‌گوید جنگ افغانستان تنها برای امریکا تریلیون‌ها دلار هزینه داشت و به نظر نمی‌رسد که تامین ۴ میلیارد دلار کمک به افغانستان، مشکل و فراتر از توان ما باشد.

اظهارات نخست‌وزیر سابق بریتانیا در مورد بحران افغانستان، زمان منتشر می‌شود که دولت آن کشور به علت سهل‌انگاری و نداشتن برنامه‌ریزی دقیق برای تخلیه افغان‌های همکار با ارتش و نهاد‌های غیرنظامی بریتانیا، مورد انتقاد قرار گرفته است.

در اواسط آذر ماه، رافایل مارشال، از کارمندان وزارت خارجه بریتانیا، از دولت بوریس جانسون به علت آنچه «تعلل، سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی در قبال انتقال افغا‌ن‌ها» نامید، انتقاد کرد. او گفت که رویکرد وزارت خارجه دولت بریتانیا در قبال انتقال افغان‌ها، ناکارآمد و توام با هرج ومرج بود.

او همچنین گفت که در حالی که کشور‌های دیگر در حال انتقال افغان‌های نیازمند به خروج بودند، هزاران درخواست کمک از سوی افغان‌ها از سوی بریتانیا‌ در نظر گرفته نشد و تنها به پنج درصد از درخواست‌ها توجه شد.

پس از افشاگری این عضو سابق وزارت خارجه، دولت بریتانیا برنامه انتقال ۲۰ هزار افغان از آن کشور را روی دست گرفته است. این برنامه از آغاز ژانویه سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد و علاوه بر ۱۵ هزار افغان که از ۱۵ اوت توسط بریتانیا از افغانستان خارج شده بودند، ۲۰ هزار افغان دیگر نیز به خارج از آن کشورانتقال داده خواهند شد.

بحران افغانستان و سقوط جمهوریت، نگرانی کشور‌های جهان را در پی داشته است. بیشتر کشور‌ها، از جمله کشورهای اروپایی، نگران موج تازه مهاجرت افغان‌ها هستند.

هم‌زمان با آن، رشد افراط‌گرایی در افغانستان نیز نگرانی دیگری است که در کنار فقر مطلق مردم یک کشور و گرسنگی نزدیک به ۹۰ درصد آنان، مطرح می‌شود. سازمان ملل متحد در تلاش است تا کمک‌های بشردوستانه ضروری را به افغانستان انتقال دهد، ولی این روند نیازمند همکاری و کمک مالی کشور‌های ثروتمند جهان است./

https://www.asianews.ir/u/4uj
اخبار مرتبط
ساکنان شهرستان عنابه در پنجشیر، با حمل جسد تیرباران شده افسر پیسین پلیس، طالبان را به قتل و کشتار افراد بی‌گناه متهم کردند.
در تازه‌ترین مورد از کشتار و ناپدید شدن نیروهای نظامی و انتظامی دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، روز گذشته، افسران پیشین ارتش، در قندوز و جوزجان تیرباران شدند.
انفجارهای اخیر در شهر کابل ، تقریبا پس از یک ماه آرامش بار دیگر نگرانی را در میان مردم به وجود آورده است و مهم تر آنکه مسوولیت چنین حوادثی از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان پیچیده شده است.
عفو بین‌الملل گفت زنان و دخترانی که پیشتر در خانه‌های امن نگهداری می‌شدند و کارکنان این مراکز و وکلا و قضایی که در این حوزه فعالیت داشتند، پس از تسلط طالبان با تهدیدهای جدی از جمله مرگ مواجه هستند.
شماری از رسانه‌ها امروز از وقوع درگیری مسلحانه بین قوای طالبان با نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در مرزهای شرقی کشور و سقوط شماری از پاسگاه‌های مرزی خبر دادند.
دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومت طالبان تنها در چهار ولایت بیش از ۱۰۰ پلیس یا مامور امنیتی سابق دولت افغانستان را کشته یا به اجبار ناپدید کرده است.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سخنرانی‌اش در سیزدهمین نشست آسیا و اروپا اعلام کرد: «اتحادیه اروپا، حکومت طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسد، اما تلاش می‌کند که مردم افغانستان را حمایت و از سقوط اقتصادی و اجتماعی در این کشور جلوگیری کند.»
از میان زنانی که در سه ماه اخیر در افغانستان اعتراضاتی داشته اند، شمار زیادی از آنان تعقیب شده‌اند و تماس‌ها و پیام‌های تهدید آمیز دریافت کرده‌اند و گروهی هم شکنجه و زندان را می گذرانند و حتی عده‌ای از آنان به قتل رسیده‌اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید