صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۳
کد خبر: 7627
گزارشگر: 213
۳۸۹۸
۰
۳
۱۱
رهبر جنبش مقاومت ضد طالبان و شوروی

حضور احمد مسعود در تهران!

حضور احمد مسعود در تهران!
برخی از مقام های طالبان اعلام کرده اند که احمد مسعود در تهران بوده است؛ این در حالی است که جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است، کنترل دره پنجشیر افغانستان را در دست دارد و احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود از رهبران جنبش مقاومت ضد شوروی، فرمانده این جبهه است.

به گزارش آسیانیوز، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، گفته است در جریان سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان، به تهران، احمد مسعود، فرمانده جبهه پنجشیر در افغانستان، و محمد اسماعیل خان، والی سابق ولایت هرات، با مقام‌های طالبان دیدار کرده‌اند.

-----------------------

بیشتر بخوانید:

احمدمسعود گفت افغانستان علیه طالبان به پا خیزد!

-------------------------------------------------------------

بر اساس این گزارش در این دیدار به احمد مسعود و اسماعیل خان گفته شده است که می‌توانند به افغانستان برگردند و در این زمینه هیچ نگرانی نداشته باشند.

جبهه مقاومت ملی که مخالف طالبان است، کنترل دره پنجشیر افغانستان را در دست دارد و احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود از رهبران جنبش مقاومت ضد شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، فرمانده این جبهه است. اسماعیل خان در جریان جنگ داخلی این کشور به اسارت نیروهای طالبان درآمد ولی پس از چند روز آزاد شد و به مشهد رفت.

محمد اسماعیل خان که عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان است، در دولت حامد کرزای وزیر انرژی و آب بود. در جنگ داخلی افغانستان که منجر به قدرت گرفتن مجدد طالبان شد، نیروهای «خیزش مردمی» از سوی شهروندان افغانستان در ولایت‌های مختلف افغانستان برای مقابله با گروه طالبان تشکیل شدند و آقای اسماعیل‌خان، رهبری این نیروها در شهر هرات را بر عهده داشت.

----------------------

بیشتر بخوانید:

پسر احمدشاه مسعود گفت با طالبان می جنگد
--------------------------------------------------------------------------------

واسط آبان امسال نیز خبر رسید که احمد مسعود با محمد اسماعیل خان در مشهد دیدار کرده است. درباره جزییات این دیدار خبری منتشر نشده است.


مقام‌های گروه طالبان می‌گویند سفرشان به تهران و دیدار با مقام‌های ایران «سازنده» بوده است. احمدالله وثیق، معاون سخنگوی طالبان، گفته است در این سفر مسائل اقتصادی، امنیتی و ترانزیت بین دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز امروز در نشست خبری خود از مذاکرات با طالبان ابراز رضایت کرد و گفت در مذاکرات مقام‌های ایران و گروه طالبان بحث‌هایی در زمینه اقتصادی، انرژی، مراودات مالی و ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک در سه کارگروه دنبال شده است.

 

----------------------

بیشتر بخوانید:

طالبان با حکومت ایران «دوست» نخواهد شد!

----------------------------------------------------

دولت ایران در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود که زمان به رسمیت شناختن طالبان فرا نرسیده ولی رفت و آمدهای دیپلماتیک بین حکومت ایران و گروه طالبان در جریان بوده و روز ۲۴ آبان حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیسی در امور افغانستان، برای گفت‌وگو با مقام‌های طالبان به کابل سفر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز گفته است هنوز به مرحله شناسایی طالبان به عنوان یک دولت نرسیده‌ایم و «شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد»./


https://www.asianews.ir/u/4zs
اخبار مرتبط
ساکنان شهرستان عنابه در پنجشیر، با حمل جسد تیرباران شده افسر پیسین پلیس، طالبان را به قتل و کشتار افراد بی‌گناه متهم کردند.
همچنانکه گفته می شود مقاومت احمد مسعود و یارانش تا شکست طالبان ادامه دارد، ایستادگی این مبارزان آزاده در آثاری دیدنی قابل توجه شده است.
با تسلط طالبان بر افغانستان، ایران می تواند در برابر حملات گروه های افراطی دیگر مانند داعش خراسان و القاعده آسیب پذیر شود و به اعتقاد کارشناسان برخی اصولگرایان باید توجه کنند که اولا ذات گروه طالبان با تخاصم با ایران سرشته است و قطعا اعتماد به آنها یک خوش بینی خطرناک است.
روزنامه کیهان در شماره امروز با اشاره به اینکه اصلاح طلبان «جیغ می‌کشند که چرا علیه طالبان وارد جنگ نمی‌شویم» نوشت که اگر اصلاح‌طلبان در سخنان خود صداقت دارند، یک تیپ با نام «تیپ اصلاحاتیون» برای اعزام به پنجشیر اعزام شود.
در حالی که شامگاه دوشنبه گروهی از زنان و مردان با فراخوان قیام عمومی احمد مسعود در کابل دست به تظاهرات زدند، ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضانی روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور مقابل سفارت اسلام‌آباد در تهران شعارهایی علیه طالبان، دولت اسلام‌آباد و سازمان اطلاعات نظامی پاکستان سر داده‌اند.
مقاومت در پنجشیر در حالی ادامه دار است که بر اساس ویدیوهای منتشرشده ،‌ شامگاه دوشنبه گروهی از زنان و مردان در کابل دست به تظاهرات زدند و ضمن سر دادن شعارهایی در حمایت از احمد مسعود، شعارهای علیه پاکستان از جمله شعار «مرگ بر پاکستان» و «زنده‌باد افغانستان» سر دادند.
ژنرال عبدالودود ذره، از فرماندهان ارشد ارتش افغانستان و پسرعمه احمد مسعود شامگاه امشب در نبرد با طالبان در مرکز ولسوالی رخه در نبرد با طالبان کشته شد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید