صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۳
کد خبر: 8476
گزارشگر: 213
۵۵۴
۰
۰
۳
زمزمه بن بست توافق هسته ای

آمریکا گفت از مذاکرات خارج می شود

آمریکا گفت از مذاکرات خارج می شود
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت اگر ایران در پیشرفتِ مذاکرات برای احیاء برجام از خود ناسازگاری نشان دهد، ایالات متحده رفتار دیگری خواهد داشت.

به گزارش آسیانیوز، ند پرایس می‌گوید آمریکا، متحدین و شرکایش آماده هستند که «گزینه‌های جایگزین» را پیگیری کنند.

-----------

بیشتر بخوانید

سرنوشت ذخیره نفتی ایران در بشکه ها/نقش ایران در جنگ اوکراین چه خواهد شد؟

-------------------------------------

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید در صورتی که ایران در پیشرفتِ مذاکرات برای احیاء برجام از خود ناسازگاری نشان دهد، ایالات متحده آمادگی دارد که این مذاکرات را ترک کند.


ند پرایس روز گذشته در جریان نشست خبری وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد شروط جدید ایران اظهار داشت: این‌که آمریکا آمادگی دارد میز مذاکرات را ترک کند به این معنی نیست که وضعیت به همین صورت فعلی باقی بماند.

او گفت: واشینگتن پیشتر از گزینه‌های دیگر سخن گفته است و این گزینه‌ها با کمک متحدان و شرکای دیگر آمریکا، در صورتی که ایران حسن‌نیت خود را در مورد مسائل باقی مانده نشان ندهد، اعمال خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که نماینده ایران در این مذاکرات به تهران سفر کرده بود تا موضعِ ایران را در مورد توافق روشن‌تر بیان کند، گفت: لازم است که ایران در روزهای آینده که در مقطع مهم و حساسی قرار می‌گیریم با وضوح بیشتری موضع خود را بیان کند.

ند پرایس تصریح کرد توسعه برنامه هسته‌ای ایران به نقطه ای رسیده است که می‌تواند منافع حاصل از توافق برجام را بلاموضوع کند.

--------------

بیشتر بخوانید

جنگ اوکراین چه بر سر ایران می آورد؟/از سردرگمی مسوولان تا نابودی برجام!
----------------------------------------

ساعاتی پیش از این اظهارات، وزارت خارجه فرانسه نیز خواستار جمع‌بندی فوری مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در هفته جاری شد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیپلمات‌ها می‌گویند مذاکرات وارد مرحله حساسی شده‌ است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، ایران خواستار رفع تمام تحریم‌هایی است که در دوره دونالد ترامپ اعمال شده است ولی آمریکا می‌گوید تحریم‌هایی را که به‌دلایل حقوق بشری یا «حمایت از تروریسم» وضع شده‌اند، نمی‌تواند لغو کند و تحریم‌های هسته‌ای مغایر با برجام را لغو می‌کند.

دولت ایران همچنین خواستار دریافت تضمین از دولت آمریکا است که دوباره از برجام خارج نمی‌شود ولی مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند نمی‌توانند چنین تضمینی بدهند.

تهران همچنین برخی گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پنهان‌کاری ایران در چهار منطقه درگیر با برنامه اتمی را «ادعاهای سیاسی» خوانده و می‌گوید باید پرونده تحقیقات آژانس در این زمینه بسته شود.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیپلمات‌ها می‌گویند مذاکرات وارد مرحله حساسی شده‌ است.

------------------

بیشتر بخوانید

جمهوری‌خواهان به بایدن گفتند برجام را لغو می کنیم

---------------------------------------------------

در این میان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز یکشنبه هرگونه ضرب‌الاجل در مذاکرات هسته‌ای را رد کرد.

او روز دوشنبه نیز اعلام کرد «بالای ۹۸ درصد متن پیش‌نویس توافق برای احیای برجام به صورت مشترک نگاشته شده» ولی آمریکا و اروپا هنوز درباره سه موضوع اصلی «رفع تحریم‌‌ها، تضمین‌ها و برخی ادعاهای» مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، تصمیم نگرفته‌اند.

قدرت‌های غربی در هفته‌های اخیر به طور مرتب به ایران هشدار داده‌اند که فرصت چندانی برای توافق باقی نمانده است./

https://www.asianews.ir/u/5mo
اخبار مرتبط
با اجرای دوباره برجام و افزایش دسترسی به منابع ارزی، اقتصاد ایران امکان حضور فعال در بازارهای بین المللی را پیدا می‌کند.
یک روز پس از اعلام ضرب الاجل آمریکا برای ایران در مذاکرات وین، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که مذاکرات در «مرز توافق یا بن بست» قرار دارد.
حمله روسیه و اوکراین نه‌تنها باعث شوک آنی به بازار نفت شد، بلکه اهمیت مسئله تنوع‌بخشی به منابع انرژی را بیش از بیش مشخص‌ کرد؛ در حالی که تداوم بحران انرژی و کمبود عرضه نفت در کنار حمله روسیه به اوکراین سبب شد تا به مذاکرات هسته‌ای و توافق وین به گونه متفاوت نگریسته شود.
در حالی که برخی از مسولان اقدامات «تحریک آمیز» ناتو و آمریکا را دلیل حمله روسیه به اوکراین دانسته اند؛ برخی دیگر نیز پوتین را با هیتلر مقایسه و رفتار ایران را مستعمره گونه خطاب کردند؛ همچنانکه به گفته گروهی از کارشناسان در این میان سرنوشت مذاکرات برجامی در خطر بن بست قرار خواهد گرفت.
با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته ای، در صورت توافق و احیای برجام آیا تعاملات بنگاههای اقتصادی، کسب و کارها و شرکتهای خصوصی طبق روال قبلی توافق برجام رونق نسبی خواهد گرفت؟ و تحولی در زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی پدید خواهد آمد؟
سخنگوی وزارت خارجه امروز در نشست خبری هفتگی خود رسیدن به توافق را موکول به اقدام‌های آمریکا و اروپا کرد و گفت: «هنوز اراده‌ای از سوی اروپا و آمریکا ندیده ایم که تصمیمات اصلی گرفته شود.»
نخست وزیر اسرائیل که ظاهرا نسبت به حصول توافق احیای برجام مطمئن شده تاکید کرد و مدعی شد که کشورش خود را برای روز بعد امضای این توافق در همه سطوح آماده کرده است!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید