صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۰
کد خبر: 9259
گزارشگر: 360
۱۰۱۱
۰
۰
۱
نگرانی درباره متاورس: آیا باید نگران متاورس زکربرگ باشیم؟

متاورس متا(فیسبوک) در لبه تیز انتقادها

متاورس متا(فیسبوک) در لبه تیز انتقادها
به گزارش سرویس رمزارز آسیا نیوز:فرانسیس هاوگن که پیش از این علیه فیسبوک افشاگرایی‌های روشنگرانه‌ای کرده بود، اکنون تمرکز خود را به متاورس این شرکت معطوف کرده است. او نگران این است که آیا متا حریم خصوصی و اطلاعات بسیار حساس کاربران را مدیریت خواهد کرد؟
خانم هاوگن، یک از مدیران سابق فیسبوک چندی است  به افشاگری علیه این شبکه اجتماعی روی آورده است، وی در مصاحبه‌ای جدید متا را مورد هدف قرار داده و گفته است که نسخه متاورس آن به سادگی تمام اشتباهات و قصورات گذشته خود را تکرار خواهد کرد.
هاوگن در مصاحبه با پولیتیکو گفت:
مدیران متا (فیسبوبک) وعده‌های زیبا و بسیار بزرگی در مورد چگونگی ایمنی طراحی در متاورس داده‌اند. اما اگر آن‌ها متعهد به شفافیت، دسترسی و سایر اقدامات مسئولانه نباشند، می‌توانیم تصور کنیم که  مجددا شاهد تکرار همه آسیب‌هایی باشیم، که در حال حاضر در فیس بوک می‌بینیم.

 

 

بیشتر بخوانید

متاورس چیست؟ (بخش اول)

------------------------------

در سال 2021، هاوگن هزاران سند داخلی را از فیس بوک به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و وال استریت ژورنال جهت افشاگری ارائه داد. تجربه کار او برای این شرکت باعث شده است که وی این توانایی را داشته باشد تا در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی و سایر جنبه‌های مربوط به تعاملات کاربران در متاورس  اطلاعات جمع آوری کند.
 
 خانم هاوگن در این گفتگو اضافه کرد: «که من فوق العاده نگران تعداد سنسورهای درگیر در متاورس متا هستم هستم، چرا که در یک پلتفرم متاورسی تعاملی مطمئنا تعداد سنسورها و میکروفون‌های بیشتری نسبت به شبکه اجتماعی  فیس‌بوک وجود خواهد داشت و با متاورس  انواعی از سنسورها وارد خانه‌های ما می‌شوند».منظور خانم هاوگن روشن است او به درستی استدلال می‌کند فیسبوک آنگاه که تنها یک دوربین و میکروفون لپ تاب شما و اطلاعات صفحه شما را در اختیار داشت وسوسه شد که اطلاعات کاربان را بفروشد،و این کار را کرد، حال که قرار است با انواع و اقسام سنسورها و دوربین‌ها و میکروفون‌ها به خانه های ما بیاید چه خواهد کرد؟
 
 او افزود در وضعیت کنونی کاربران  واقعاً  قدرت کنترل این موضوع را ندارند که اجازه ندهند فیس بوک از خانه، گوشی و کامپیوترمان جاسوسی نکند،ما فقط باید به شرکت اعتماد کنیم تا کار درست را انجام دهد، و این  به احتمال زیاد برایمان گران تمام خواهد شد.
هاوگن تنها کسی نیست که نگران است. بر اساس یک نظرسنجی اخیر بیش از 70٪ از مردم به متا و مدریت تحت نظر زکربرگ برای مدیریت صحیح حریم خصوصی اعتماد ندارند. نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد اکثر مردم نگران تسلط شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا و مایکروسافت بر متاورس هستند. این مطالعه نشان داد که از هر چهار نفر سه نفر به متاورسی که توسط شرکتی مانند متا (فیس‌بوک سابق)، که از اطلاعات مشتریان خود کسب درآمد می‌کنند راه‌اندازی شود اعتماد ندارند.
نظرسنجی جدید از بزرگسالان آمریکایی نشان داد که ۸۷ مردم ترجیح می‌دهند از متاورس‌هایی استفاده کنند که بر روی یک پلتفرم غیرمتمرکز بلاکچین مانند اتریوم یا کاردانو اجرا می‌شود. ۷۷ درصد نیز اعلام کردند که خصوصاً از نقش فیس‌بوک در آینده‌ی جهان مجازی متاورس نگران هستند.
از نظر این افراد، بزرگترین مشکل متاورس فیس‌بوک، متمرکز بودن آن است. تاکنون می‌دانیم که زاکربرگ عطش زیادی به تسلط بر نرم‌افزارهای محبوب اجتماعی دارد. متا توانست نرم‌افزارهای اینستاگرام و واتساپ را که هر کدام بیش از یک میلیارد کاربر دارند، به مجموعه خود اضافه کند. متا حتی سعی کرد که Snapchat را هم بخرد.
اندی ین، مدیر عامل سرویس ایمیل رمزگذاری شده پروتون‌میل  ProtonMail، همچنین نگران قدرت‌های یک جانبه غول‌های بزرگ فناوری مانند متا(فیسبوک) است. هفته گذشته، او در مصاحبه ای اعلام کرد که شرکت خودش، پروتون، تنها بر اساس حسن نیت غول‌های فناوری قادر به ادامه حیات خواهد بود.
او گفت: «امروزه غول‌های فناوری می‌توانند ما را با عواقب قانونی یا مالی از اینترنت حذف کنند».
اندی ین همچنین در گذشته نگرانی‌هایی را در مورد کنترل متاورس توسط فناوری بزرگ مطرح کرده است و سال گذشته به نیوزویک گفت که «متا در حال ساخت زیرساخت جدیدی است که در آن همه چیز را کنترل می کند. آن‌ها کل سیستم را کنترل می‌کنند، هدست‌های واقعیت مجازی را دارند، شما اکنون در دنیای آن‌ها هستید، در دستگاه‌ها و پلتفرم آن‌ها».
ین افزود: «که با توجه به سابقه آنها، او معتقد نیست که ما باید به متا با چنین قدرتی اعتماد کنیم و وعده‌های مربوط به حریم خصوصی در متاورس متا بی‌فایده است مگر اینکه مدل تجاری و شیوه مدیریت آن تغییر کند.مساله این است مدل کسب‌وکار آن‌ها بر اساس گرفتن داده‌های شما و کسب درآمد از آن‌ها می‌چرخد. بنابراین، اساساً همیشه بین آنچه آنها می گویند و آنچه واقعاً باید انجام دهند تا پول درآورند، تضاد وجود دارد».

 

بیشتر بخوانید

متاورس چیست (بخش دوم)

-----------------------------

 

جمع آوری داده‌ها

 

 بنیاد مرز الکترونیک (EFF) یک سازمان غیرانتفاعی است که از آزادی‌های مدنی در دنیای دیجیتال دفاع می‌کند، مانند ین، معتقد است که هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده و سایر  فناوری‌های پوشیدنی‌ها جمع آوری داده ها و نظارت و جاسوسی  از کاربران را از همیشه آسان‌تر می‌کنند. این بنیاد در ماه دسامبر اعلام کرد:

«این جمع‌آوری داده‌ها، که گاهی توسط شرکت‌هایی با سابقه و بزرگ در جهت اولویت سود بر حفاظت از داده های کاربران صورت می‌گیرد، زمینه را برای تجاوز  بی‌سابقه به حریم خصوصی، زندگی، خانه‌ها و حتی افکار ما فراهم می‌کند».
 
بنیاد مرز الکترونیک به درستی نگران این مساله است که داده‌های جمع‌آوری‌شده و استفاده شده برای تبلیغات هدفمند منجر به ایجاد نوعی «روان‌شناسی بیومتریک» شود که عمیق‌ترین خواسته‌ها و تمایلات ما را جهت سود به فروش می‌رساند. این سواستفاده نوعی سواستفاده زنجیره‌ای است چرا که پس از جمع‌آوری اطلاعات، اشخاص ثالث می‌توانند از این داده‌ها درآمدزایی کنند، حتی بدون اطلاع یا توافق ما.

 

سندرم چین

 

در حالی که این نگرانی‌ها درباره متاورس ممکن است مشکلی برای آینده دور به نظر برسد، در چین، شهروندان هر روز آن را به روشی متفاوت  زندگی می‌کنند.
 وی چت WeChat  پلتفرم رسانه اجتماعی گزینش شده توسط دولت چین در این کشور است. این پایگاه به طور شگفت‌انگیزی بیش از یک میلیارد کاربر دارد. از این تعداد، 850 میلیون کاربر فعال هستند. این برنامه در حال جمع آوری اطلاعات در مورد کاربران چینی در مقیاسی است که قبلاً دیده نشده بود. و دولت چین می تواند بر هر کلمه، تصویر و ویدئوی آن نظارت داشته باشد.
وی چت قبل از بازی‌های المپیک زمستانی در اوایل سال جاری مورد انتقاد شدید گزارشگران بدون مرز (RSF) قرار گرفت.گزارشگران بدون مرز از روزنامه نگاران خواست تا هنگام گزارش از خود در برابر نظارت چینی محافظت کنند. آنها گفتند: گزارشگران بدون مرز به خبرنگارانی که به چین سفر می‌کنند توصیه می‌کند از دانلود برنامه‌هایی که به مقامات چینی اجازه نظارت بر آنها را می‌دهد خودداری کنند: " از جمله WeChat و   TikTok  بود".
 
نهایتا تصور کنید که مشابه این قدرت را کسی بر متاورس داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید

متاورس چیست؟ (بخش سوم)

 
https://www.asianews.ir/u/67w
اخبار مرتبط
یادداشت آخر هفته سرویس رمزارز آسیانیوز: امروزه شواهد بسیاری در تائید این موضع وجود دارد که پذیرش و استفاده بیشتر رمزارزها آزادی اقتصادی را در جهان افزایش می‌دهد، زیرا رمزارزها بسیاری از کاستی‌های سیستم مالی فعلی را که مانع آزادی اقتصادی می‌شود، برطرف می‌کنند.
به گزارش سرویس رمزارز آسیانیوز: تسلط اتریوم به عنوان یک بلاک چین برگزیده در مقوله سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یا همان دائوها (DAO) همچنان قوی است، اما مواردی در بلاک‌چین های دیگر وجود دارد که ممکن است از برخی جهات نسبت اترویم مناسب‌تر باشند.
خانم کیتی هاون، سرمایه گذار ارزهای دیجیتال و عضو هیئت مدیره صرافی کوین‌بیس وپلتفرم اوپن‌سی اعلام کرد که 1/5 میلیارد دلار برای صندوق جدید خود، هاون ونچور Haun Ventures جمع آوری کرده است.
مدیر عامل یک پلتفرم بازی درآمدزای متاورسی(بازی بالتازار) اخیرا در گفتگویی اعلام کرده است که "بسیاری آماده هستند تا مشاغل دیگر خود را ترک کنند تا به جای آن بازی‌های درآمدزا (play-to-earn NFT gaming) انجام دهند."
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید