صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۳۲
کد خبر: 9494
گزارشگر: 213
۹۲۹
۰
۰
۴
یادداشت/سعیدکاکاآقازاده

فساد صنعت خوردو/«حیات خلوت» رانت خواری و سوءاستفاده چین!

فساد صنعت خوردو/«حیات خلوت» رانت خواری و سوءاستفاده چین!
براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس دو مجموعه «ایران خودرو» و «سایپا دیزل» حیات خلوتی برای رانت جویی برخی افراد شده است؛ این در حالی است که چینی ها نیز در این آشفته بازار با استفاده از وضعیت بازار ایران توانسته اند خودروهای بی کیفیت و از رده خارج و درجه دو خود را با چند برابر قیمتی که در چین هست، در ایران به فروش برسانند.

به گزارش آسیانیوز، درحالی که بازار خودروی ایران تنها به دست دو شرکت سایپا و ایران خودرو است، این دو شرکت توانسته اند بدون نظارت برتولید ورعایت ایمنی،حودروهایی را وارد بازار کنندکه به لحاظ کیفیت پایین تر از استانداردهای جهانی و با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی به فروش برسانند.

------------

بیشتر بخوانید

بیشتر جانباختگان تصادفات نوروزی در کدام خودروها تردد می کردند؟

---------------------------------

از طرفی صنعت خورو ایران سال هاست که به بهانه دورزدن تحریم ها و انحصار بازار ورانت ها دچار یک مافیای پیچیده شده که عده ای توانسته اند از این وضعیت استفاده کنند و به علت نبود نظارت در بخش های مختلف این صعنت به نوعی فساد نیز شکل بگیرد. هم اکنون شبکه هایی از مافیا وجود داردکه منافع آنها با منافع مردم هم راستا نیست به همین علت اجازه نمی دهد تا بازار خودرو به ثبات برسد.

ضمن آنکه دولت ها سعی داشته اند تا بازار را به نفع خوردوسازان مدیریت کند؛ نه مصرف کنندگانی که از تولید داخلی رضایت ندارند. باید خاطرنشان کرد، با وجود آنکه دولت کمتر از ۲۰ درصد از سهام خودروسازان را در اختیار دارد، اما همچنان مدیران عامل و اعضای هیات مدیره «ایران خودرو و سایپا» را وزیرصنعت، معدن وتجارت تعیین می کند.

از طرفی این دو شرکت خودروساز دارای ساختاری پیچیده و تودرتو هستند و شرکت های زیادی در زیر مجموعه آنها فعالیت می کند؛ به علت آنکه هیچ نظارتی برعملکرد این شرکت ها وجود ندارد و حتی اطلاعات برخی از این شرکت ها در اختیارخودروسازان قرارنمی گیرد. این موضوع باعث شده نه تنها هزینه این شرکت ها افزایش پیدا کند، بلکه دچار رویکرد رانتی هم بشوند.

علاوه براین خودروسازان به بهانه تحریم ها و نبود قطعات خودورهای تولیدی را انبارمی کنند و به موقع تحول خریداران نمی دهند و با این روش قیمت خودرو را نسبت به تقاضای بازار تغییر و یا افزایش می دهند. افزون بر این در سیستم فروش خودرو نیز رانت های وجود دارد که بیشتر از طریق دلالان و افرادی که داری امتیاز ویژه هستند مدیریت می شود و در واقع آنها نقش مهمی در قیمت انواع خودرو در بازار دارند.

همچنین در دادگاهی که در ارتباط با پرونده فساد حدود ۵۰ هزارمیلیارد تومان دو شرکت قطعه ساز«کروز وعظام» برگزارشده بود، این دوشرکت به بهانه دور زدن تحریم ها اقدام به خرید قطعات بی کیفیت از چین کرده اند و به نام قطعات ایرانی به خودروسازان فروخته اند.

----------------------------------

بیشتر بخوانید

آغاز ثبت‌نام «یارانه خرید خودرو» با وجود انتقاد تند پلیس از خودروهای داخلی+جزییات

--------------------------------------------------------

لازم بذکراست،شرکت کروز ۹۲/۲۶درصد سهام ایران خودرو و تملک چنددرصد از سهام سایپا وتملک ۹۹/۶۲ درصد گروه خودروسازان بهمن را در اختیار دارد.به همین علت یکی از اتهامات این شرکت این بوده که توانسته است نه تنها مدیران شرکت های خودروسازی را تغییردهد بلکه مانع نظارت مدیریتی برکنترل کیفیت محصولات شده است.

علاوه براین در بخشی ازگزارش تحقیق و تفحص مجلس از وضعیت خودروسازی آمده است. دو مجموعه «ایران خودرو» و «سایپا دیزل» حیات خلوتی برای رانت جویی برخی افرادشده است که درکنار لطمات جبران ناپذیر، هزینه های زیادی برای دو گروه خودروساز واردکرده و در توزیع ناعادلانه و فروش خودرو نیز مشارکت داشته اند.

همچنین درحالی که برای خرید خودرو اشخاص باید از طریق سایت فروش اینترنتی ثبت نام کرده و به نسبت نوع خودرو مبلغی به عنوان پیش پرداخت واریز کنند و با وعده سه ماهه منتظر دریافت خودرو باشند.

با این حال گفته شده با سفارش و امضای بعضی از مدیران به افراد خاص تحت عنوان فروش «وی،آی،پی» خودرو تحویل داده می شود.

لازم بذکراست درسال ۱۳۹۶ تحریم های اعمال شد وفروش نفت کاهش پیدا کرد به همین علت درآن زمان دولت به مدت ۴سال اجازه واردات خودرو را نداد.هرچند مسولین دولتی گفته بودند ممنوع شدن واردات خودرو برای حمایت ازصنعت خودرو نیست،بلکه برای مدیریت تراز «ارزی»کشور انجام گرفته است.با این حال عده ای با وجود محدویت هایی که دولت اعمال کرده بود ازطریق رانت هایی که داشتن به واردات خودروادامه دادند.

ازطرفی به دلیل تحریم ها بیشتر واردات خودرو از چین بوده است و واردکنندگان این خودروها را بدون هیچ نظارت و مشکلی به بالاترین قیمت فروخته اند. به عنوان مثال، خودرو«چری تیگوهشت پرو» درایران سه برابر قیمت جهانی قیمت گذاری شده است.دراین میان چینی ها با استفاده از وضعیت بازار ایران توانسته اند.خودروهای بی کیفیت واز رده خارج ودرجه دو خود را با چند برابرقیمتی که درچین می باشد درایران به فروش برسانند.

 به علت آن که بازار کشورمان انحصاری بوده و در نبود شرکت های بزرگ خودروسازخارجی، به نوعی حیات خلوت شرکت های نه چندان مطرح چینی شده است.همچنین طبق وعده وزیر صنعت،معدن وتجارت قرار است،ممنوعت واردات خودرو لغو شود و اگراین اتفاق بیفتد؛ آیا واردات خودرو درشرایط تحریم ها تاثیری بر تنظیم قیمت بازار و رعایت استاندارهای جهانی در ساخت خودروهای داخلی خواهد گذاشت و یا اینکه برای عده ای رانتی برای دستیابی به سواستفاده مالی خواهد بود./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6e9
اخبار مرتبط
ایلان ماسک جزییات تازه‌ای از ربوتاکسی (robotaxi) تسلا برملا کرد و گفت که فرمان یا پدال نخواهد داشت و سواری‌اش مثل اتوبوس ارزان است.
یزد - رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان میبد گفت : واژگونی یک دستگاه خودرو سواری پراید در محور میبد به اردکان 4 مصدوم برجای گذاشت
در حالی که امروز نیز جانشین پلیس با انتقاد های تند خودروهای بی کیفیت خودروسازان داخلی را سبب تصادفات و مرگ و میر دانست، سایپا فروش فوق‌العاده چهار محصول ساینا S، کوییک با گیربکس معمولی، تیبا sx و وانت ۱۵۱ را از امروز به مدت دو روز آغاز کرده است.
اجرای دو شرط ایران‌خودرو برای حذف قرعه‌کشی طرح‌های فروش سبب تعادلی شدن میزان عرضه و تقاضا و قیمت ها در بازار خواهد شد.
بازار خودرو همچنان در حال صعود است؛ این در حالی است که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، پیش‌تر خودروهای ایرانی را به «ارابه مرگ‌» تشبیه کرد و گفت خودروهای گران ایرانی، نه زیبا هستند و نه ایمن!
یزد - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در این خصوص اظهار داشت : در راستای طرح نظارتی و مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی ، گشت مشترکی با حضور رئیس شعبه تعزیرات حکومتی و بازرسان اتاق اصناف از چندین واحد فروش لوازم یدکی بازدید بعمل آمد
فرمانده انتظامی مهاباد گفت: بی احتیاطی یک راننده هنگام سوخت گیری در یکی از جایگاه های عرضه سوخت CNG این شهرستان، جان جوان شاغل در آن را گرفت.
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد: محدودیت تردد از آزاد راه تهران_ شمال و مسیر کرج_ چالوس وجود دارد.
در هفته نخست نوروز ۳۲۲ نفر در اثر سوانح رانندگی جان باختند و آمار این دسته حوادث در برخی خودروها بسیار بیشتر گزارش شده است.
با آغاز نوروز باستانی چند آرزو برای سرزمین ایران داریم که باید ببینیم آیا برآورده می شوند یا نه.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید