صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۰:۳۴
کد خبر: 9761
گزارشگر: 213
۵۲۱
۰
۰
۲
حاشیه های این روزهای گفت و گوی ایران با قدرت های جهانی

روسیه گفت دیگر به مذاکرات برجام کمکی نخواهد کرد/واشینگتن دسترسی به توافق هسته‌ای را دور از قطعیت دانست

روسیه گفت دیگر به مذاکرات برجام کمکی نخواهد کرد/واشینگتن دسترسی به توافق هسته‌ای را دور از قطعیت دانست
در حالی که واشینگتن دسترسی به توافق هسته‌ای با ایران را همچنان دور از قطعیت می‌داند، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین گفت کشورش به دلایلی دیگر نمی تواند برای نهایی کردن توافقی درباره برجام کمک‌هایی در اختیار دو طرف قرار دهد.

به گزارش آسیانیوز، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین، گفت کشورش در شرایطی متفاوت می‌توانست از ظرفیت خود برای نهایی کردن توافق هسته‌ای با ایران استفاده کند اما اکنون نمی‌تواند.

اولیانوف روز جمعه ۲۳ اردیبهشت در توییتی نوشت که اگر شرایط متفاوت بود، کشورش احتمالا می‌توانست برای نهایی کردن توافقی درباره برجام کمک‌هایی در اختیار دو طرف قرار دهد. اما «الان نه».

این توییت اولیانوف با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و او در پاسخ به برخی خبرنگاران، عدم تمایل روسیه برای ایفای نقش در مذاکرات وین را رد کرد اما نوشت مسکو در موقعیتی نیست که بتواند کمک کند.

اولیانوف همچنین در توییت دیگری نوشت که نمی‌توان با «آمریکایی که وارد یک جنگ نیابتی علیه روسیه شده» توقع گفت‌وگویی نتیجه‌بخش درباره برجام داشت.

دور هشتم مذاکرات وین بیستم اسفندماه سال گذشته بعد از آنکه روسیه شروطی را برای مستثنی شده روابط تجاری خود با ایران از تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین طرح کرد، متوقف شد و تیم‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود بازگشتند.

دو هفته پس از آن جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که در آستانه توافق بودیم اما ابتدا روسیه با ایجاد مانع می‌خواست از لغو تحریم‌های ایران جلوگیری کند و سپس خود ایران بر سر راه توافق مانع ایجاد کرد.

در هفته‌های گذشته نیز مذاکرات وین به دلیل اختلاف درباره خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه های تروریستی آمریکا همچنان گره خورده است.

روز جمعه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سفر انریکه مورا، معاونش، به تهران را «بسیار مثبت» خواند و گفت مذاکرات وین پس از دو ماه اختلاف بر سر سپاه پاسداران، از بن‌بست خارج شد و از سر گرفته می‌شود.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشینگتن از انریکه مورا و تیمش تشکر می‌کند اما در این مرحله، دسترسی به توافق هسته‌ای با ایران را همچنان دور از قطعیت می‌داند.

این در حالی است که به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شفقنا، رویترز به نقل از یک منبع ناشناس و دیپلماتیک فرانسوی نوشت: مذاکرات به بن بست رسیده است. من به امکان حل سریع این موضوع بدبین هستم.

مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران فعلاً متوقف شده است. ایران اصرار دارد که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا خارج شود اما واشنگتن فعلاً با این موضوع مخالفت کرده است.

این منبع دیپلماتیک فرانسوی مدعی شد: فکر می‌کنم ایران با بازی برای زمان و فکر کردن به اینکه وضعیت می‌تواند ثابت بماند مرتکب اشتباه می‌شود؛ این توافق نمی‌تواند برای همیشه بدون تغییر روی میز بماند.

این دیپلمات فرانسوی همچنین گفت: امروز هنوز امکان بازگشت به این توافق وجود دارد، اما همیشه اینگونه نخواهد بود و شرایط سیاسی در تهران و جاهای دیگر نیز می‌تواند متحول شود.

این منبع گفت که موضوع ایران در نشست وزرای خارجه گروه هفت در شمال آلمان در روز شنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت./

https://www.asianews.ir/u/6lh
اخبار مرتبط
جلوگیری از حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی_سوئدی و بازداشت شدن در فرودگاه فرانکفورت آلمان، از موضوعات جالب سفر انریکه مورا به ایران بوده است؛ در حالی که گفته شد او برای گفت و گوهای برجامی به تهران آمده بود.
بازار ارز ایران در پی نا امیدی از مذاکرات وین و برخی سیاست‌های اقتصادی جدید دولت دچار تکان های شدید قیمت ارز شد.
جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شد: دستگیری شهروندان اروپایی در ایران، آخرین میخ بر تابوت برجام است.
در حالی که دیپلمات کره جنوبی گفت مذاکرات برجام در مرحله ثمربخش نهایی قرار ندارد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ همچنانکه چند روز گذشته در برخی خبرها آمده بود آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته ای آماده می کند.
طرح توقف صنایع پهبادی ایران از طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا به طور مشترک ارائه شد؛ این در حالی است که گفته شده این طرح بر سرنوشت مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.
پلیس اسرائیل مدعی شد نامه‌ای خطاب به خانواده نفتالی بنت، با تهدید به مرگ و گلوله ارسال شده است.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌ها گزارش دادند که آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کند.
جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا درباره کناره گرفتن جو بایدن از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران توضیحاتی داده است.
در حالی که عضو وزارت کشتی‌رانی یونان یک نفت‌کش روسی را در آب‌های جزیره اویا توقیف کرده است، آمریکا و گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای از حمل نفت ایران با این کشتی خبر داده اند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید