صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۶:۲۱
کد خبر: 12757
گزارشگر: 213
۲۸۵
۰
۰
۲
پیدا شدن معجزه ای به نام اروپا

تباهی جنگ و تفتیش کلیسا؛ روشنگری اروپا را رقم زد

تباهی جنگ و تفتیش کلیسا؛ روشنگری اروپا را رقم زد
تأثیری که جنگ بر اروپا گذارد، آغاز دوره روشنگری بود؛ در حالی که جنگ‌ها و تباهی ناشی آن، در ترکیب با سنت تفتیش عقاید کلیسا، زمینه‌های تحول فکری و حرکت به سمت خردگرایی را در اروپا فراهم ساخت.

به گزارش آسیانیوز، عدم تمرکز سیاسی اروپا که خود ریشه در جغرافیای این قاره دارد تا قرن گذشته صحنه اروپا را به صحنه منازعات و جنگ‌های متعدد و طولانی تبدیل کرده بود. تا ابتدای قرن 16 توازن قوای نظامی به نحوی بود که هیچ نیروی سیاسی قادر نبود تا در رقابت‌، دست برتر را داشته باشد اما با انقلاب باروت صحنه مبارزات دگرگون شد.

رقابت نظامی بین قدرت‌های عمده مانند اسپانیا،پرتغال،اتریش، ایتالیا، پروس، هلند، فرانسه و انگلستان و بعدها روسیه یک رقابت تسلیحاتی را در قاره اروپا رقم زد.

این رقابت‌ و جنگ‌های طولانی مدت مانند جنگ سی ساله در گستره امپراطوری مقدس روم همراه با خود نهادهایی را به وجود آورد که در قرن‌های بعدی موتور محرک انقلاب صنعتی و پیشرفت اروپا شد.

منازعات و جنگ‌های متعدد در صحنه اروپا از اوایل قرن 16 میلادی چند تغییر مهم را در جوامع اروپایی به همراه داشت. در درجه اول رقابت تسلیحاتی این کشورها، منجر به توسعه سلاح‌های آتشین شد، ایجاد ناوگان دریایی مجهز به توپ‌های سنگین، ساخت توپ‌های سبک با تحرک بالاتر، ساخت سلاح‌های سبک انفرادی و ارتقای سازمان و استراتژی‌های نظامی از نتایج عمده این رقابت بود.

از سویی دیگر تأمین مالی سنگین مورد نیاز برای جنگ‌ها منجر به ایجاد نهادهای مالی در این قاره گردید. رواج اوراق قرضه دولتی در هلند منجر به ظهور طبقات جدیدی از بانکداران مانند خاندان روچیلد گردید( نقش این خاندان در تأمین مالی جنگ در کتاب تاریخ مالی جهان نوشته نیل فرگوسن تشریح شده است) از سویی نظام‌های مالیاتی برای تأمین مالی جنگ در این کشورها ایجاد شد که نحوه مالیات‌ستانی در این کشورها خود منجر به تغییرات نهادی بعدی گردید به نحوی که نظام مالیاتی مستقر در انگلستان بیش از آنچه در فرانسه و یا هلند شکل گرفت، بر تشویق به تولید و تجارت مؤثر بود.

همچنین ساختارهای مالی ایجاد شده در این کشورها خود باعث تفاوت‌های نهادی دیگری گردید به نحوی که هلند به عنوان مهمترین مرکز مالی آن روزگار به ویژه آمستردام با حرکت به سمت تشویق واسطه‌گری‌های غیر مولد و ربا، صنعت مولد و تولید را سرکوب نموده و از سایر رقبا عقب انداخت ( دراین خصوص در کتاب پیدایش و فروپاشی قدرت‌های بزرگ نوشته پل کندی به تفصیل بحث شده است)

اما تأثیر دیگری که جنگ بر اروپا گذارد آغاز دوره روشنگری بود، جنگ‌ها و تباهی ناشی آن در ترکیب با سنت تفتیش عقاید کلیسا زمینه‌های تحول فکری و حرکت به سمت خردگرایی را در اروپا فراهم ساخت، فقدان نیروهای متمرکز سیاسی باعث شد تا دگراندیشان و فلاسفه همواره بتوانند در بین رقبا حامیانی برای خود یافته و از گزند دستگاه سرکوب کلیسا در امان بمانند.

از سویی اقشار مردم به ویژه تجار و صنعتگران همواره مورد استقبال دوک‌نشین‌ها بودند به نحوی که یهودیان فراری از دستگاه تفتیش عقاید محوف اسپانیا توسط سایر ممالک رقیب پذیرفته شدند.

رقابت نظامی در صحنه اروپا منجر به تحول دیگری نیز گردید. نیاز به منابع منجر به اکتشافات تهورآمیزی در پهنه اقیانوس شد که در ترکیب با فناوری ساخت کشتی و اسلحه گرم توانست به استعمار قاره آمریکا منجر شود.

دسترسی به منابع این قاره ثروت هنگفتی را به سوی قاره اروپا روان کرد (در کتاب اسلحه، میکروب و فولاد جرد دایموند به چگونگی تسخیر قاره آمریکا پرداخته شده است).

این تحول به عقیده افرادی مانند جیم بلات زمینه ظهور سرمایه‌داری از قرن 16 میلادی در اروپا و انقلاب علمی پس از آن را ممکن ساخت به عقیده او تسریع نرخ رشد صنعتی مبتنی بر صادرات تا حد زیادی به قدرت خریدی تکیه داشت که جزایر هند غربی بریتانیا ایجاد کرده بودند.

در مجموع آنچه در اروپا روخ داد را می‌توان اینگونه خلاصه کرد، مجموعه عواملی ناشی از ویژگی‌های جغرافیایی منجر به عدم تمرکز سیاسی و نظامی و در نتیجه ایجاد شرایط رقابت در قاره اروپا شد که این عوامل نسبت به سایر جوامع آزادی‌های نسبی را به وجود آورد (بدین معنا که هیچ قدرتی نتوانست شرایط خفقان شدید را در کل قاره ایجاد کند) از سویی رقابت این قدرت‌های پراکنده منجر به رقابتی تسلیحاتی شد که توانست برتری نسبی نظامی را به مرور نسبت به سایر قدرتهای آن روزگار ایجاد کند.

نیاز به منابع برای تدوام این رقابت منجر به بسط نهادهایی شد که لازمه اقتصاد آزاد بود و از سویی قدرت نظامی ایجاد شده منجر به انباشت ثروت سایر ملل در اروپا شده زمینه بروز سرمایه‌داری و انقلاب صنعتی و علمی را فراهم کرد و این عوامل در ارتباط با یکدیگر معجزه‌ای به نام اروپا پدید آوردند./

منبع: کاتالاکسی

https://www.asianews.ir/u/8v2
اخبار مرتبط
رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد که به تعهدات برجامی بازگردد، اظهارداشت: امیدواریم سفر کارشناسان آژانس، موجب حل شدن این مسائل شود و برجام به نتیجه برسد.
نماينده آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که توافق هسته‌ای جدای از مساله اعتراضات در داخل ایران است؛ این در حالی است که رابرت مالی چندی پیش در این باره چرخش موضع داشت و از اعتراضات حمایت کرد.
شورای اروپا پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه به بهانه اعتراضات اخیر در ایران بیانیه‌ صادر کرد.
اقتصاد رفتاری از یک واقعیات فردی درست آغاز می‌کند اما به نتایج غلط ختم می‌شود؛ این ایدئولوژی از شکست‌ها پند نگرفته و با پوست انداختن به ظاهر چهره عوض کرده است.
اجلاس دوازه روزه مونترال برای خود این هدف را تعیین کرده که در پایان، یک توافق جهانی برای حفاظت از گونه‌های زیستی منعقد کند.
بنا بر اظهار نظر جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، در دنیای چندقطبی خطرناک‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، روابط تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما نمی توان آنها را از ژئوپلیتیک جدا کرد.
مجله اشپیگل آلمان روز شنبه بدون افشای منابع خود ادعا کرد که برلین و هشت کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید