صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۴
کد خبر: 2501
گزارشگر: 213
۱۲۷۹
۰
۰
۵
دکتر مهدی کریمی تفرشی/یادداشت

وقوع قحطی در نبود توسعه پایدار کشاورزی

وقوع قحطی در نبود توسعه پایدار کشاورزی
تغییرات شرایط آب و هوایی در جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی داشته و شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب و خشکسالی ها شده و بدون توسعه پایدار کشاورزی به قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می انجامد.

تغییرات شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیرات چشمگیری بر زندگی بشر، غذا و کشاورزی دارد. این تغییرات شدید شامل افزایش گرمای کره زمین، افزایش طوفان و سیلاب ها و بارندگی های نا بهنگام و خشکسالی موجب آسیب شدید به زیر ساخت های حیاتی مانند زمین، آب و فاضلاب ، راههای ارتباطی، فرسایش خاک، کمبود آب ، قحطی و در نهایت کاهش امنیت غذایی می شود.

به علاوه عواملی مانند تغییرات شرایط آب و هوایی ، کمبود آب و چالش های موجود در بخش کشاورزی می تواند به کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده محصولات منجر شود.

یکی از راهکارهای حل این معضل می تواند استفاده از روش های هوشمند کشاورزی می باشد. بطور مثال با محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ای می توان از گرمایش جهانی جلوگیری کرد. همچنین با بهبود روش های برداشت محصول، نگهداری و انبارداری ، بسته بندی و حمل و نقل ، اصلاح الگوی کاشت محصول با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و پیش بینی زود هنگام بلایای طبیعی و اصلاح زیر ساخت های کشاورزی می توان به کاهش تاثیرات نامطلوب این تغییرات کمک کرد.

اصلاح زیر ساخت های کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و کمک هرچه بیشتر به کشاورزان عزیز و فراهم کردن شرایط و تسهیلات مناسب برای فعالیت آنها می تواند به افزایش تولید و متعاقباً بهبود کیفیت و کاهش قیمت مواد اولیه و محصولات کشاورزی منجر شود. استفاده بهینه از نیروی کار متخصص نیز در کاهش هزینه های تولید موثر است.

همچنین باید در جهت افزایش بهروری از کشاورزی با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، بهبود تولید و متعادل کردن مصرف به صورت درست و منسجم برنامه ریزی کرد .

دولت ها و مسئولین باید در جهت تقویت زیر ساخت های کشاورزی و افزایش بهره وری اصلاح سیستم های آبیاری و توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد فضاهای مدرن کشاورزی تلاش کنند و بخش عمده ای از تسهیلات به این بخش تعلق گیرد./

https://www.asianews.ir/u/1Jm
اخبار مرتبط
سال های اخیر بطور مشهودی با روند افزایش قراردادهای موقت را شاهد بودیم و حتی قرارداد کارهای مستمر هم بصورت موقت بسته می شود؛ در حالی که در قانون مواردی در رابطه با قرارداد موقت و دایم آمده است، ولی اما آنچه از روابط قانون کار شاهدیم، به هیچ عنوان در قانون نیامده و حتی قابل اجرا هم نیست زیرا با متن قانون منافات دارد.
صنایع غذایی به ‌تنهایی 8/16 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را از آن خود کرده‌اند و در صورت حمایت کافی، برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند به انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شوند، ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است،
ایرانیان سالانه به طور متوسط ۴۲ لیتر نوشابه مصرف می‌کند و در ۲۰ سال اخیر مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نزدیک به ۱۵ درصد افزایش داشته و میانگین مصرف نوشابه در ایران 4 برابر میانگین جهان است.
انتقال پروتئین های مفید حبوبات و غلات و ایجاد اسید آمینه ها در مواد غذایی مختلف، می تواند رژیم غذایی بسیار مناسب برای انسان ها باشد و کیفیت بسیاری از مواد غذایی افزایش پیدا کند.
دانشمندان جهان‌ قرن‌ 21 را قرن‌ بیوتکنولوژی یا زیست فناوری‌ نامگذاری‌ کرده‌اند و گستردگی‌ کاربرد بیوتکنولوژی‌ در قرن‌ اخیر به حدی‌ است‌ که اقتصاد، بهداشت‌، درمان‌، محیط‌زیست‌، آموزش‌، کشاورزی‌، صنعت‌، تغذیه‌ و سایر جنبه‌های‌ زندگی‌ بشر را تحت‌ تأثیر قرار داده است.
کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه ای شرایط فوق العاده ای دارد که می تواند از مزیت های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی نظیر بهره برد، ولی متاسفانه رقابت های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی هموراه از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین المللی اثرات مخرب داشته است.
بدنه نظام توزیع کالا و خدمات در کشور به شکل سنتی است که با توجه به اهمیت آن، باید به سمت مدرن شدن سوق پیدا کند. نظام توزیع کالا و خدمات از بخشهای مهم در اقتصاد کشورها به شمار می رود.
همراه با افزایش قیمت ارز و تأثیر پذیری تمام کالاها قدرت خرید مردم در مقایسه با سال های گذشته کاهش قابل توجهی یافته است و از این‌رو خیلی از مردم به دنبال کالاهایی هستند که قیمت تمام شده پایین تری دارد.
کلمه کنسرو از لغت یونانی conserver به معنی حفظ کردن گرفته شده است.کنسرو کردن عبارت است از ایجاد شرایطی که بتوان تحت آن شرایط محصول مورد نظر را برای مدت طولانی حفظ کرد.
ارز ۴۲۰۰ تومانی یا همان ارز دولتی از دوسال گذشته در دستور کار دولت برای تخصیص به تمام کالاهای وارداتی قرار گرفت، اما مدتی بعد با مخالفت برخی نمایندگان و اقتصاددانان، دولت از این سیاست خود دست کشید و بار دیگر تخصیص این ارز را محدود به کالاهای اساسی کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید