صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
کد خبر: 2795
گزارشگر: 213
۱۰۴۰
۰
۰
۲
یادداشت

نوسان قیمت دلار کجا تعیین می شود؟!

نوسان قیمت دلار کجا تعیین می شود؟!
برخی معتقدند انتخابات آمریکا و آینده روابط دو کشور بر نرخ ارز در بازار ایران اثرگذار است و برخی دیگر می‌گویند نرخ دلار بسته به عملکرد تیم اقتصادی دولت و شرایط داخلی است.

کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، در یادداشتی به این سوال جواب داده که نرخ دلار چگونه تا 32 هزار تومان هم بالا رفت؟ چه چیزی تعیین‌کننده قیمت دلار است؛ سیاست‌های دولت ایران یا کاخ سفید؟

به نقل از تجارت نیوز، در ادامه این تحلیل آمده است:

برخی معتقدند انتخابات آمریکا و آینده روابط دو کشور بر نرخ ارز در بازار ایران اثرگذار است و برخی دیگر می‌گویند نرخ دلار بسته به عملکرد تیم اقتصادی دولت و شرایط داخلی است.

برای پاسخ به این سوال که سیاست‌های بین‌‌المللی و نحوه عملکرد تیم اقتصادی دولت، هر کدام چقدر در رسیدن نرخ دلار به ۳۲ هزار تومان نقش داشته، باید دید شرایط نرخ ارز قبل و بعد از برجام چه بوده و خروج آمریکا از برجام اثری بر اقتصاد ما و مولفه‌های مهم آن گذاشته است. آن زمان است که می‌توان منصفانه قضاوت کرد.

در یک تقسیم‌بندی می‌توان گفت تحریم‌ها اصولا به تحریم‌های محدود، جامع و هدفدار تقسیم می‌شوند. اما بعد از خروج آمریکا از برجام، دایره تحریم‌ها در ایران از دایره تحریم‌های محدود فراتر رفت و این تحریم‌های جامع، واردات و صادرات و نقل و انتقالات مالی را هم شامل شد.

جز این، تحریم بانک مرکزی، تحریم مقامات سیاسی و حتی بستن حساب‌های افراد ایرانی در خارج از کشور – با آنکه با اصول حقوق بین‌الملل در تضاد بود- به مجموعه تحریم‌های قبل اضافه شد. از جمله محدودیت‌های WTO در مورد بازرگانان بخش خصوصی و یا مقررات آزاد سیستم بانکی خصوصی مثل ICC در بانکداری بین‌الملل و دیگر موارد.

در این مرحله تحریم‌ها کلیت نظام حاکم را هدف گرفته بود و هدف آن مشخصا تغییر رژیم یا براندازی بود که به نتیجه نرسید. اما شدت این تحریم‌ها بر وضعیت زندگی مردم و معیشت آنان تاثیر منفی قابل توجهی گذاشت، اختلاف طبقاتی بیشتر شد و جامعه متوسط و حقوق‌بگیر نیز به زیر خط فقر رفتند./

https://www.asianews.ir/u/1O0
اخبار مرتبط
ایالات متحده اعلام کرد که نام دو شهروند و شش شرکت چینی را به دلیل همکاری‌های آنها با یک شرکت کشتیرانی ایرانی که پیش از این مشمول تحریم‌های واشینگتن بود، به فهرست سیاه خود اضافه کرده است.
صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود گفت که بدهی خالص دولت ایران در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و این رقم معادل ۴۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور است.
در حالی که بورس تهران از نیمه مردادماه امسال تاکنون در مسیر سقوط قرار گرفته است؛ شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه، ۲۷ مهرماه با افتی ۴۷ هزار واحدی به حدود ۱.۵ میلیون واحد رسید که نسبت به روز گذشته بیش از ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در جریان معاملات بورس امروز و در ساعت ۹ و ۳۰دقیقه شاخص کل بورس پس از رشد ۲۹هزار و ۲۱واحدی (۱.۸درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۰هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰.۹درصدی مواجه شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار در نیمه اول امسال به طور متوسط ۱۰هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافته است و امروز قیمت دلار برای خرید در صرافی‌های بانکی ۲۹۷۰۰ تومان و قیمت دلار برای فروش در صرافی‌ها به ۲۹۸۰۰ تومان رسید.
با افت نرخ دلار طی دو روز گذشته، هم اکنون این سوال مطرح می‌شود که ریزش نرخ ارز تا کجا و به چه صورت ادامه خواهد یافت.
بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران، برنج خارجی در دوره یکساله ۱۰۹ درصد و لپه ۱۱۹ درصد گران‌تر شده‌اند. این یعنی تورم ۳ رقمی به اقتصاد ایران بازگشت.
در هفته‌ای که گذشت همه بازارها رکوردهای جدیدی را ثبت کردند؛ دلار به کانال قیمتی جدید نزدیک شد، سکه بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد و حتی بورس هم تا مرز ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رفت و برگشت.
خالص سفارشات فروش سهام از رقم پنج هزار و ۷۰۰میلیارد تومان عبور کرد، برتری سمت عرضه در صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بیش از سایرین بود.
مديرعامل بورس تهران در مورد تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز و همچنین ممنوعیت معاملات الگوریتمی توضیح داد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید